fastforrentet andelsboliglån

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87825
    AnonymForfatter

    Hej,
    Jeg er første gangs køber. Jeg har tænkt mig at optage et andelsboliglån. Jeg har fået lov til det af min bank. Andelen koster 980,000kr. Jeg skal låne kun 750,300kr. fastforrentet lån.
    Sådan står det på papirene som jeg fik af banken:
    Restgæld : 750,300.
    Restløbetid : 29,17
    Rente : 6,75
    Månedlig ydelse : 4900.
    (PI-lån annuitet): 58800.

    Synes I at det er et dyrt lån jeg er i gang med at optage eller er det nu ikke så galt? Er det nu bedre at mindske løbetid, fordi mit rådighedsbeløb efter alt livets nødvendighed er betalt (inklusiv mad), er ca. 5000kr. Det bliver kun bedre men ikke mindre. Jeg er en meget sparsommelig kvinde med meget lidt materialistiske behøv undtagen en bolig som er min egen og hvor jeg kan sove trygt om natten.

    Hilsen
    Kathy

    #114310
    AnonymForfatter

    Fast rente til 6,75 % er fint synes jeg…. Det er selvfølgelig noget møj når renten falder igen men det er der jo ikke noget der tyder på.
    En ting du skal være opmærksom på er om hvad det koster at komme ud af lånet igen.
    5000 i rådighedsbeløb er ikke for meget så dem skal du nok få brugt ;o)

    #114316
    AnonymForfatter

    Hej Gode Råd,
    Tak for din besvarelse! Jeg er lettet. Så tror jeg nok, jeg optager det lån.
    Hilsen
    Kathy

    #115112
    AnonymForfatter

    Er du sikker på at lånet er med fast rente?

    #115116
    NultopskatForfatter

    Hvad mener du med, at der ikke er fare for at renten falder. Der er en overvægt af økonomer, der mener at den næste Amerikanske rente ændring er nedad. Ligeledes sænkede FED diskontoen i går med 0,5 point.
    Mit bedste bud er at den Europæiske rente max kommer 0,25 – 0,5 point over nuværende niveau.
    At Trichet absolut vil se blod, kommer heldigvis til at gå mest ud over hans landsmænd.

    #115120
    AnonymForfatter

    Det jeg mener er at renten er stigende i øjeblikket og at der – endnu – ikke er noget der tyder på at renten falder… (de forventer stadig rentesigning til september) Men når renten falder er det selvfølgelig noget møj med fast rente – og renten vil selvfølgelig falde igen – på et tidspunkt…

    #135558
    AnonymForfatter

    Hvad er det for en bank der tilbyder det? for det lyder billigt for et fastforrentet lån. Er det et 100% lån. Er det bruttoydelsen der er på de 4900?

    MVH jesper

    #139572
    AnonymForfatter

    Jeg synes godt nok at det lyder som et god rente, hvis det er fastrente.
    Jeg står og skal låne 175.000 til at købe andel for. Det skal dække 100% af andelens værdi – og jeg har fået tilbudt 9 og 10 % i fast rente…
    Hvor har du fået tilbudet om de 6,25 i fast rente?

    #141048
    thsvForfatter

    Tråden er 2 år gammel!

    Ved et lille lån som dit på 175.000 kr er omkostningerne ved lånet det man skal kigge på.
    Og en variabel rente er ikke så farlig, da selv 12 % af de de 175.000 jo kun er 21.000 kr årligt, hvoraf skattefar betaler en tredjedel.
    Istedet skulle du hellere finde en bank, der tilbyder lånet som en prioritet (kassekredit), hvor din løn kan indgå på, og det samtidigt fungerer som budgetkonto.

    Eik bank vil formentlig tilbyde dig en sådan konstuktion:
    140.000 kr Andelspriotet til 5,3% i rente (koster 2.000 i oprettelse + 3.500 i stempel)
    50.000 kr kassekredit til 8,65% i rente (gebyrfri)
    Hertil kommer så gebyrer for sikkerhedsstillelse.
    Eik bank tilbyder osse fast rente i 5 år på 6,9%, begge lån dog kun op til 80% af andelsbeviset/købesummen (det mindste af de 2 beløb).

    #151730
    AnonymForfatter

    Til andelsbevis kan jeg låne 210.000 incl. (omkostninger) over 20 år til en rente
    på 7,95 (PI-lån annuitet). Jeg forslog kassekredit men fik at vide, at det ville for dyrt?? Så det er da lidt interessant det med at indrage kassekreditten….

    #151736
    AnonymForfatter

    Jeg prøver igen fik indtastet forkert email-adresse og kunne ikke umiddelbart slette den. 🙁
    Jeg kan til andelsbevis låne 210.000 (incl.omkostninger) over 20 år
    til en rente på 7.95 % Jeg forhørte om mulighed for at køre det over kassekredit, men fik at vide, at det ville blive for dyrt. Så det er da lidt interessant, det der bliver skrevet her……

    #151746
    thsvForfatter

    Det kommer osse an på din lånetype og bank!

    7,95% er jo meget tæt på den gældende rente på kassekredit på f.eks. Danske Banks 24/7-koncept. Kan du opnå en rente på under 6% hos DB, ville jeg nok vælge at finansiere hos dem.
    Er din rente fast i de 20 år?

    Dit andelsboliglån er ret lille, så det gælder om at minimere omkostningerne ved låneoptagelsen, og en rente på 7,95% er ca. 3 % over det, der tilbydes med variabel rente.

    Det giver da netop mening at have følgende 3 konti:
    Opsparing og budget med kassekredit, hvor lønnen indgår.
    Forbrugskonto, hvor du har det mdl. rådighedsbeløb på.
    Andelslånet, som kan reduceres med kassekredittens størrelse, da ikke alle måneder har samme udgift.

    Læs f.eks. om Jyske Banks totalkonto.

    Er andelslånet ydet som en kredit/prioritet er kassekreditten jo automatisk indbygget.

    #151832
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar.
    Jeg vil kigge mig lidt nærmere omkring herinde.
    Jeg er nu så glad for den nye bank jeg har fået.
    Ja det er fast rente over 20 år.
    Lyder det helt hen i vejret – eller er det ok?

    #151842
    AnonymForfatter

    Mit to første indlæg koksede med mailadresse – men nu funger det! 🙂

    #151862
    thsvForfatter

    7,95% i fast rente lyder meget fornuftigt.
    Og på et beskedent beløb som 210.000 kr, betyder renten jo ikke det helt store.
    Ydelsen på dit lån lån vil være ca. 1.755 kr om måneden. Heraf er næsten 1.400 kr jo renter i starten, som giver ca. 33% i skattefordel.

    Jeg ville nu stadig høre om en kassekredit på f.eks. 25.000 kr, da der typisk kommer en del ekstraudgifter i forbindelse med flytningen.

    Hvilken bank tilbyder den faste rente?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.