vedr. køb af 2 boliger

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87798
    AnonymForfatter

    Hej,..
    Jeg hat aftalt med min søn som kigger på et sted at bo,
    at han flytter på en ejerlejighed jeg købte for nogle måneder siden.
    er det nogle særlige regler ???

    Han har fast arbejde. ..og han kan ikke finde en bolig ..og han kan ikke blive boende hvor han er nu ..fordi han er færdig uddannet og den bolig er kun til studenter….

    jeg skal ha husleje fra ham ..bare at han har et sted at bo…
    og at bolig ikke står tom…

    og så kan jeg komme og være der engang imellem.

    er det ikke en god ide…??…( Gode råd..og henrik)
    m.v.h

    #113918
    AnonymForfatter

    rettelse"

    Hej,..
    Jeg hat aftalt med min søn som kigger på et sted at bo,
    at han flytter på en ejerlejighed jeg købte for nogle måneder siden.
    er det nogle særlige regler ???

    Han har fast arbejde. ..og han kan ikke finde en bolig ..og han kan ikke blive boende hvor han er nu ..fordi han er færdig uddannet og den bolig er kun til studenter….

    “jeg skal ikke betale husleje" ..bare at han har et sted at bo…
    og at bolig ikke står tom…

    og så kan jeg komme og være der engang imellem.

    er det ikke en god ide…??…( Gode råd..og henrik)
    m.v.h

    #113920
    AnonymForfatter

    Først skal du undersøge hvad huslejen kan være i en sådan lejlighed.

    DErnæst skal du finde ud af hvilke form du vil køre udlejningen i – jeg vil da du ikke har gæld i lejligheden anbefale personskatteloven, men kapitalafkastordningnen kunne også være en mulighed. Jeg synes du skal tage kontakt til en revisor der kan fortælle dig hvilke form der passer bedst til dig.

    Det du egentligt har foretaget er forældrekøb (og det er det mange der har gjort) og du kan læse meget mere om det her…:

    http://www.home.dk/get/9202.html

    #113952
    AnonymForfatter

    Hej..Gåde råd, Henrik , anonym

    Kan man godt fortage forældrekøb til en søn der er under 18???

    skal han betale husleje:::….kan han ikke bare bo uden at betale
    noget..
    Altså ..han har ikke n.arbejde eller penge og han får lommepenge..
    fra os..

    Jeg er ikke glad for at leje den ud til en jeg ikke kender ..jeg har ikke en anelse ..om hvordan man lejer ud ..og alt det med papir og skat…
    Jeg orger ikke……….
    DET ER STRESSENDE ….JEG KØBTE DEN FOR AT JEG KUNNE SLAPPE AF …OG KUN TIL MIGSELV……..OG NÅR JEG HAR DET SKIDT……JEG HAR DET SKIDT AF H TIL…………..

    fordi hvis det begynder at være meget besværeligt ..så sælger jeg den igen OG SÅ MÅ JEG TAGER EN EKSTRA METADON…er det ikke nemmere….???og så har jeg mine penge investeret i banken ….eller er det også forbudt at sælge???

    m.v.h..

    #113956
    AnonymForfatter

    Det styrer du selv,

    hvis du sælger til en dyrere pris bliver du beskattet af gevinsten.

    #113960
    NultopskatForfatter

    Så, så.
    Reglen er at hvis ejendommen har tjent som bolig for en eller flere i hustanden, dvs dig, din ægtefælle eller børn under 18, kan du sælge skattefrit. Tjent som bolig betyder at en eller flere af ovennævnte i en ikke nærmere angivet periode har haft sin folkeregister adresse på adressen.
    Du må naturligvis gerne også skattefrit lade børn fra din husstand under 18, bo i din lejlighed uden beregning. Når barnet fylder 18 vil skatteuvæsenet beskatte dig af markedslejen, uanset hvad du måtte opkræve.

    #113964
    AnonymForfatter

    Ja, ja nultopskat :o)

    Mit svar var bare at HVIS han solgte nu som han lagde op til, så ville han blive beskattet…..

    Men jeg ville leje den ud til sønnike…

    Hvad hvis man lejer den ud med underskud, så kan man da trække det fra i skat?

    #113972
    AnonymForfatter

    Nultopskat er vist lidt for optimistisk med hensyn til, hvor nemt situationen kan håndteres. Der henvises sikkert til børn under 18 år ud fra den betragtning, at de må høre til husstanden. Men:
    Hvis boligreguleringsloven gælder i de kommuner, der er tale om, vil inddragelse af ejerlejligheden i husstandens beboelse reelt betyde, at man nedlægger lejligheden som selvstændig beboelse, og det er ikke lovligt. Lejligheden skal genudlejes hurtigst muligt.
    Junior må selvfølgelig gerne leje sig ind i lejligheden, men hvis han ikke betaler husleje, vil udlejer blive pålignet et skattepligtigt beløb, svarende til en passende husleje – ikke nødvendigvis markedslejen. Og ejendomsavanceskatten slipper ejerlejlighedsejeren ikke for, med mindre han selv flytter ind i lejligheden. Hvis man henviser til, at sønnen har beboet lejligheden som en del af husstanden, vil Skat sandsynligvis betragte det som en proforma foranstaltning med henblik på at slippe for ejendomsavanceskatten.
    Investering i ejerlejligheder gi’r en masse besvær og kræver, at man kender reglerne. Hvis ejeren ikke vil leje lejligheden ud til fremmede, kan jeg kun anbefale at sælge. Køb i stedet for et sommerhus. Et sommerhus må man ikke leje ud hele året, og hvis man selv har brugt det, slipper man for ejendomsavanceskat.

    #113980
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar anonym..
    Nu er jeg rigtig forvirret…og jeg tænkte på at sælge den ..
    og det gør jeg…
    Jeg er ligeglad om jeg mister lidt i forretningen..Men jeg orger ikke der her…

    Og ja..så lærer jeg at det ..og det er pudsigt nok ..for jeg fandt et dejlig sommerhus og den kostede kun 540000 kr…men jeg foretrak
    den ejerlejlighed fordi den er ikke langt fra centrum og den ligger i et vidunderligt sted , skov og natur…

    Nu skal jeg først omlægge min økonomi og som Gode Råd sagde…
    Jeg tager tingene en af gang..

    1-Jeg omlægger mit F5 lån til måske 6% afdragsfrit…
    2-finder måske en bank der kan giver mere end 4,5% rente for en opsparing på 500000 kr…måske N.C.. og efter at sælge ejelej bliver det 500000 ekstra..
    3-Jeg holder en god ferie med familien hvis de gider at have mig med..
    3-Jeg sætter ejerlejlighed til salg ..og håber på at man ikke ser den som spekulation ..( jeg har lige købt den ..ikke mere end 5 måneder siden..
    eller lejer den ud hvis jeg finder en ordentlig person ..og der er mange ..
    Jeg håber at jeg ikke får problemer fordi den har været tom i 5 måneder..( i de 5 måneder har jeg betalt næsten 7000.00kr for bare at være nogle gange om ugen..+ ejend.skat.eje.værdiskat, + el…!!!!!)

    Ja..Ja ..det er ikke så ringe n´ da…og JEG HAR det meget bedre ..ligenu…………

    Og hvis en af jer har nogle andre ideer , vil jeg være meget taknemmelig..

    igen tusind tak for jeres svar…
    En fornøjelse at skrive herinde

    m.v.h

    #113986
    AnonymForfatter

    Det skal du ikke gøre, du skal omlægge til 330.000 realkreditlån, og 500.000 prioritetslån.
    Når du gør det er der ikke 500.000 i hånden længere men tilgengæld betaler du kun rente af 330.000 istedet for 830.000, og du kan hæve af de 500.000 hvis du får behov for det (og så først betale renter på det tidspunkt)

    #113996
    AnonymForfatter

    Tak Gode Råd.
    Men hvad er renten i prioritetslån..???
    og du mener at Jeg omlægger F5 til :
    330000 afdragsfritlån
    og jeg indfrier resten af gælden med de 500000 jeg har…
    og jeg sidder kun på en 330000 lån.
    og jeg ansøger om en kassekredit på 500000 ..( o rente…så længe jeg ikke bruge penge fra den….og hvis jeg hæve et beløb til forbrug kører renten til jeg overfører beløbet igen…

    Men lad os sige at jeg skal bruge 150000 kroner ….så er det ikke en god ide.??.
    tror du ikke at prioritetslån er en god ide , kun hvis man hæve en mindre beløb..???

    Jeg har snakket med banken og jeg gjorde som du sagde : d.v.s..
    Jeg sagde at jeg gerne vil omlægge lånet nu…og jeg sagde at jeg skal ha et 330000 afdragsfrit lån og 500000 prioritetslån…

    men så sagde min rådgiver at jeg selv bestemmer , men hvis han skal sige noget så er det 6% afdragsfrit meget bedre…

    så svarede jeg….nu vurderer vi huset…og jeg skal nok tænke over det…

    Så Gode Råd….kan du uddybe din rådgivning lidt mere…
    Fordi jeg vil meget gerne vælge din ide ..og hvis den er bedre end bankens rådgivning flytter jeg desværre til en anden bank en lille lokal bank eller N.C..eller en anden……………

    Jeg er blevet rågivet af h til….jeg ved at det er ikke med vilje..men jeg fik ikke noget ud at være flink..

    Jeg havde 1000000 kr i en konto på 2,5 % i et hel år..og et lån F5, som i 5 år ikke var overvåget …!!!!!!!!….
    Det er ikke godt ….
    m.v.hilsen..

    #114000
    AnonymForfatter

    Det er svært at sige hvad renten er på et prioritetslån, men 5 – 6 % tror jeg er normalt….
    ja, når du gør som jeg siger så har du når alt er på plads:

    Obligationslån 6% afdragsfrit kroner 330.000
    Prioritetslån kroner 500.000, hvor du har 500.000 på indlånssiden og derfor ikke betaler renter førend du bruger af kontoen.

    Selvom du hæver på kontoen er det billigere end alternativet, for du får stadig indlånsrenten af resten, selvfølgelig hvis du hæver alle pengene kan det godt være at det bliver dyrere. Men lad os sige at du får prioritetslånet til 5,5 % så skal renten stige 1,3% førend det bliver dyrere end 6% lånet….

    Interessant syspunkt din rådgiver har – hvad mener hus så at du skal gøre med dine 500.000?

    #114008
    AnonymForfatter

    Hej.
    Hun sagde ikke noget om de 500000 ..bare at de er på en konto plus fast 4.5 % rente…
    O g det undrer mig over at de ikke har sagt noget i et helt år hvor jeg havde 1000000 kr på en plus konto med 2,5% for det over 250000

    og det var et held der jeg en dag skulle indløse en check fra forsikring , at jeg så at der hængte et rentetabel inde i banken og at for en pluskonto får man 3,5%..så sagde jeg til min rådgiver ..hvordan kan det være at jeg får kun 2,5 % ..og sp gik hun og snakkede med en anden ansat og så kom hun og sagde ..at rentetabet er nyt og at det er ny sats…og at renten skifter automatisk…??????

    men så foretrak at lave en pluskonto med fast rente 4.5% og som jeg sagde at jeg er blevet lovet at jeg godt må hæve 4 gange uden at jeg betale afgift…
    ..og det er godt jeg fandt den hjemmeside : Mybank.dk hvor jeg kan lære mange ting….

    Jeg er selv uddannet i stats kunskab og økonomi….men det er i 1982 var tingene anderledes…og alt det med flekslån , afdragsfritlån..og variable rente….

    det var jo nemt før…du låner : obligations lån , eller kontant lån
    og ved siden af pantebrevet og man betaler :

    anuitet = afdrag( d.v.s amortissering) +rente + bidrag

    ..og ja og så ved vi hvordan det går….

    m.v.h

    #114014
    AnonymForfatter

    Hmm, gå ned og sig at hun skal regne på mit forslag – print det gerne ud og tag det med……

    #114018
    AnonymForfatter

    Tusind tal Gode Råd….
    Jeg går til hende som du siger og jeg skal nok få den beregning hun laver vedr…330000 afdragsfrit + 500000 prioriteringslån…
    hun plejer altid at vise mig amortisseringplan før jeg siger ja..
    så skriver jeg til dig ..og hvis det er ok…så siger jeg ok til hende….

    Og ved du hvad ..Gode Råd….har du ikke tænke dig til at blive en bankrådgiver..??? husk at sige hvilken bank…..0:)

    jeg fik 5 tilbud fra min rådgiver: – 1 at omlægge til F1 afdragsfrit : d.v.s kurs 99.69 hvis jeg låner 850000 sårente ..4,6
    og jeg kan sidde på kun 11.051 hver kvartal og det er bedre end nu hvor jeg betaler 12900 kr.
    2- et 6% afdragsfrit : for 850000 ..kommer til at sidde på 13900 hver kvartal .

    Men jeg sagde ikke ja endnu…og huset er lige blevet vurderet…

    og den giver mere end 2000000..så…

    Gode Råd…du fortjener en god middag..og du bestemmer selv..I Danmark eller ved middelhavet…(:0

    m.v.h…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.