Huskøb og baby

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87793
    AnonymForfatter

    Hej,

    min kæreste og jeg venter baby til januar :)) hurra for det. Men det medfører et problem, for vi bor på 66 kvm. og det synes vi er for lidt, når vi nu skal være 3.
    Vi har overvejet om vi skal bygge til, det vil så dreje sig om mellem 30 og 40 kvm. Men har fået at vide af kreditforeningen, at det bliver dyre kvm. og at det er billigere at flytte.
    Vi vil kunne få ca. 250.000 på hånden ved salg. Hvis vi bliver boende skal resten af huset renoveres ud over at der skal bygges ud.

    Når vi så tænker på at flytte er vi stærkt i tvivl:

    når vi skal kreditvurderes, er det så ikke til en normal brutto/netto på almindelig obligationslån i 30 år, og hvis vi så vil sidde afdragsfrit ser man på det efterfølgende?

    Hvad gør i andre, indregner i børnepengene i den daglige økonomi eller kommer de udover til størrer anskaffelser?

    Hvor meget luft i budgettet regner i andre med? Jeg har lagt til side til ferie og personligt voksen forbrug, derudover selvfølgelig alle de faste udgifter samt kost for 3 mennesker og dagpleje. Det giver et overskud når alt er trukket fra på ca.11000 til terminer, lys, vand og varme.Børnepengene er ikke indregnet. Bør vi istedetfor vælge at bo til leje eller købe os en andelsbolig?

    Jeg håber, at der kommer nogle gode råd, for jeg er kørt lidt fast i alle de tal og synes det er lidt svært at gennemskue.

    Venlig hilsen Gozpro

    #113814
    MichaelForfatter

    Først og fremmest tillykke med den lille ny der er på vej

    Kreditforeningen har nok ret: Det er meget dyre kvm hvis der kun er tale om en tilbygning på 30-40 kvm. Der skal nok bygges i omegnen af 100 kvm hvis det skal kunne svare sig, medmindre I er istand til at gøre en masse selv (er I nok ikke med et lille barn på vej). En kreditvurdering bør tage udgangspunkt i et almindeligt obligationslån med afdrag, men noget siger mig at flere kreditforeninger kigger lidt for lempeligt på dette. Hvis det kun kan løbe rundt med afdragsfrihed, så dur det simpelthen ikke – uanset hvad kreditforeningen måtte sige.

    Prøv at regne budgettet lidt anderledes således, at I finder ud af hvor meget der er tilbage til mad, tøj, ferier, uforudsete udgifter osv når alle faste udgifter er betalt. Det betegnes som rådighedsbeløbet (se evt. tidligere debat her på Mybanker) og skal I jeres tilfælde være omkring 9-10.000. I kan godt regne børnepengene med i jeres indkomst.

    Leje eller andelsbolig? Tja, jeg vil da anbefale hus med have når I har små børn. Der er ikke så mange huse til udlejning, men det kan da sikkert lade sig gøre et sted.

    #113818
    AnonymForfatter

    Hej,

    tak for dit svar. Når jeg ser på vores nettoindkomst, som er ca.30.000 incl. børnepenge og trækker vores nuværende faste udgifter fra, så er der ca. 21000 tilbage til termin, lys, vand, varme, kost, benzin, forbrug eks. tøj, tobak etc., ferie og alt det der.

    Når jeg så sætter faste beløb på alle disse poster – jeg ved jo hvad vi bruger, så ender vi på 11000 til termin, lys, vand og varme. Det bør man vel kunne få et hus for?

    Når jeg taler om afdragsfrihed er det bla. fordi min kæreste kan blive sendt hjem på dagpenge, hvis vinteren er hård – og så er det jo dejligt at have muligheden for at kunne vælge afdragsfrihed.
    Desuden er det rart med økonomisk fleksibilitet når man skal have en baby :))

    Du har forøvrigt fuldstændig ret – at bygge til selv samtidig med man har en nyfødt er vist ikke særlig ideelt, så vi skulle have håndværkere på.

    Jeg tror, at det ender med hus, men jeg har aldrig selv været husejer før – og vil gerne gå med livrem og seler. Min kæreste har ejet sit hus de sidste 16 år, så han er ikke så nervøs som jeg er. Men jeg er bange for at købe katten i sækken, at sidde for dyrt, ikke at have økonomisk råderum nok til lidt frihed og ferie ind imellem.

    Jeg er nok bare en der tænker for meget over tingene.

    Hilsen Gozpro

    #113820
    MichaelForfatter

    Hvis I låner 1,5 mill i realkreditten koster det 7200 efter skat. Så er der 3800 til el, vand og varme, hvilket måske passer nogenlunde, men det kommer jo meget an på hvilket hus I køber (varmeudgiften især). Det forudsætter dog, at I kan holde jer indenfor 80% belåning, da det ellers bliver noget dyrere hvis et banklån også skal i spil.

    Men prøv at gå til banken og bed om en mere præcis udregning af jeres muligheder. Husk iøvrigt at regne ejendomsskat+ejendomsværdiskat med i budgettet. Husk også at jeres barn koster penge, så husholdningen bliver noget dyrere.

    #113822
    AnonymForfatter

    Hej Michael

    Barnets dagpleje var medindregnet i de faste udgifter, og det oprindelige faste budget – altså det allerførste havde jeg sat 4000 pr. måned af til 3 personer kost, det skal jo nok opjusteres, når barnet bliver ældre, men jeg er sikker på det holder indtil videre, da vi bruger 3000 til 2 voksne nu.

    Ejendomsværdiskat og ejendomsskatter er det ikke taget med i ejendomsmæglernes opstillinger?

    Hilsen gozpro

    #113824
    MichaelForfatter

    Jo, det er med i brutto/nettoudgifterne.

    #113848
    AnonymForfatter

    Hej Gozpro,

    Glem ikke bleer (de bruger rigtig mange især i starten!) Med en baby er det selvfølgelig ikke lige kosten, der er den store pengesluger – medmindre det bliver sådan at du er nødt til at bruge modermælkserstatning. Der er meget udstyr du vil synes du har brug for, man kan selvfølgelig klare sig med nogle meget få midler, men tænk alligevel på det!

    Held og lykke!
    Henriette

    #113856
    AnonymForfatter

    Hej,

    tak for hintet. Ja, jeg ved godt at bleer er dyre, men tror du at jeg skal sætte mere end 1000 af til den lille til kost og bleer om måneden?

    Hvor meget brugte du?

    Ammede du eller gav du modermælkserstatning?

    ved du, hvad udgifter til modermælkerstatning er pr. dag?

    Venligst Gozpro

    #113930
    AnonymForfatter

    Hej,

    Det er et par år siden min skatter kom til verden, så det er selvfølgelig ikke sikkert jeg husker helt korrekt. Men jeg er ret sikker på at jeg klarede mig med mindre end 1000 om måneden til hende. Bleer tror jeg var 3-400 kr. om md, men mere i de første par måneder. Jeg ammede mest, men ca. et mælkemåltid om dagen var modermælkserstatning. Jeg synes det var rigtig dyrt, prøv at se priserne i supermarkedet. – og det er ikke lige noget der kommer på tilbud.

    Jeg vil sige at det kommer an på om du har hvad du skal bruge til baby eller om du skal have købt det løbende også. Forresten når baby begynder at spise, kan man gøre det rigtig billigt – og godt – ved selv at lave grød og frugtmos (Køb lilla bog på apoteket!) – Hvis man har energi til det, selvfølgelig! Jeg brugte selv politikkens graviditetsbog – der er en liste over nødvendige og unødvendige anskaffelser… Men man kan jo egentlig klare sig fint med meget lidt, nogen gange kræver det bare lidt mere arbejde og energi og det kan godt blive surt, hvis økonomien er stram…

    Held og lykke med hus og baby – det lyder hyggeligt!

    #114124
    AnonymForfatter

    Hej michael og Naf,

    rigtig mange tak for hjælpen begge to :))

    Gonzo

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.