Boligkøb ed svigerforældre – anpart størrelse

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • VolpiForfatter
    Indlæg
  • #96378
    VolpiForfatter

    Vi har igennem længere tid kigget på ejendom med mine svigerforældre.
    Sagen er den at vi ikke har økonomi til at låne 3 mio som huset koster.
    Sammen vil vi godt kunne låne med hæfter så 25% hver os 4 parter.
    En rimelig fordeling ville være 1/3 til svigerforældre og 2/3 til min kone og jeg. Sådan kan man ikkelåne pengene.
    Kan man vita
    Jura og kontrakt gøre det således at vi optager et lån med 50% hver, men at vi betaler 2/3 og kan få rentegevinst på 2/3 også?

    #231730
    testForfatter

    Uanset hvad skal i ha en advokat på så diskussion må i ta med advokaten. Mvh en uanset hvad kontrakt i laver kan kommer i alle til at hæfte for hele gælden

    #231733
    MichaelForfatter

    Når man låner penge til køb af ejendom sker det altid med solidarisk hæftelse dvs. alle debitorer hæfter 100% for hele gælden. Det har I ingen mulighed for at ændre på. Alt andet ville stille kreditor i en håbløs situation hvis den ene ikke kan betale fordi kreditor derved ikke kan sende huset på tvangsauktion – man kan ikke sælge 50% af et hus. Sagt med andre ord vil pantet reelt være værdiløst.

    Hvis I ikke har pengene selv til køb af ejendommen må I slå den tanke ud af hovedet. Lad være med at hive familiemedlemmer ind i et køb de reelt ingen interesse har i.

    #231734
    VolpiForfatter

    Så må jeg lige forklare mig yderligere:).
    Det er en ejendom mine svigerforældre også skal flytte ind i:).
    Vi vil bo der begge familier. Men mine svigerforældre bør ikke have en 50% udgift i den forbindelse.
    1/3 er en passende udgift ift behov og rimelighed for dem, mens vi påtager os 2/3.
    Vi vil bare “være nødt” til at låne 1.5 mio hver.

    #231735
    MichaelForfatter

    I kan fordele udgifterne som I har lyst, men I kan IKKE låne 1,5 mio hver. I vil låne 3 mio samlet og alle vil hæfte for hele gælden.

    #231736
    VolpiForfatter

    Ja det er rigtigt vi 4 låntager hæfter i samme størrelse.
    Jeg ved også godt at vi kan dele udgifter som det passer os.
    MEN som jeg skriver i mit første indlæg, kan man gøre således at mine kone og jeg har rentegevinst og udgifter på 2/3?
    Det er det jeg gerne vil vide og om man via dokumentation kan skrive sådanne betingelser ind?

    #231737
    testForfatter

    “rentegevinst" du vist ikke klar over hvor lidt rentefradragsretten har af skatteværdi i dag`?

    om ikke andet kan i jo fordel det via jeres interne betaling.

    hvis i har noget i kikkerten synes jeg som sagt bare i skal ofre den ekstra snak med advokaten. Der mange andre forhold som arv

    i hæfter ikke for sammen størrelse, men all for det hele.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.