Er dette normalt eller bare i få banker?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AlexasamForfatter
    Indlæg
  • #95772
    AlexasamForfatter

    Jeg har en bankkonto på Nordjyske Bank. Jeg fik et mastercard. Jeg har ansøgt om Visa/dankort. Men de sagde, at da min indkomst kun er SU, kan de ikke tilbyde mig Dankort. Selv om mine venner på andre banker kun få SU, og de har dankort. Er det reglerne for denne bank og nogle andre eller er det fordi jeg ikke er dansk statsborger? Skal jeg skifte bank til en som vil give mig dankort eller alle banker vil ikke udsted et dankort til mig på grund af min statsorgskab?

    #226592
    morsdrengForfatter

    Det er næppe bankens generelle eller officielle politik, at den ikke udleverer dankort til personer med udenlandsk statsborgerskab eller til personer, hvis eneste indkomst er SU.

    Et dankort er IKKE et kreditkort og giver kun kortholderen adgang til at hæve de penge som står på kontoen. Bruger kortholder flere penge kan banken kun spærre kortet for fremtidig anvendelse og returnere de betalinger der overstiger de forskellige dækningsgrænser. Inden det kommer så vidt ER kontoen dog allerede gået i overtræk og det kan være grunden til at banken ikke vil give dig et dankort, især hvis du tidligere har haft ubevilget overtræk i banken.

    Du kan prøve at kontakte bankens klageansvarlige for at høre, om det er bankens officielle politik ikke at udlevere dankort til personer på SU. Alternativt må du ansøge om et kort med dækningskontrol som ikke kan overtrækkes, eller finde dig en anden bank.

    #226618
    EMBForfatter

    Det, du beskriver har intet at gøre med hverken indtægtshøjden eller statsborgerskab!!!!!
    Det er helt sikker ikke ens banks “officielle" politik.
    Bankerne skal følge nye regler mht. at banken ikke følger finansopsyn og hvidvaskningsloven osv. Regler er der, men bankerne er overladt til dem selv, hvordan de fortolker og formidler til nye kunder. Derfor har nogle banker underlige afsnit i deres almindelige betingelser. Og det er forskellig fra bank til bank, hvilke underlige spørgsmål de stiller (noget virker at være tæt på overskridelsen af privatsfæren).

    Hvis du er mellem 18 og 25/28, så henvend dig til banker, der reklamerer med super tilbud til den unge generation (i håb om, at kunne beholde dem, når de er ældre og har et godt job).

    Omkring statsborgerskab kan jeg bare sige, at der fandtes tider, hvor bankerne næsten smækkede alle former for kreditkorten til kunden – komplet uinteresseret i statsborgerskab.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.