Godt råd til bankskift/boliglån søges

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87633
    AnonymForfatter

    Indlægget er slettet af redaktionen efter ønske fra bruger.

    #111282
    fk2001Forfatter

    Siden du blot leger med tanken (dit eget sprog) så synes jeg du skal vente lidt. Med en indkomst på over 430.000, ingen familie, tager det ingen tid at afbetale din gæld, og du vil herefter have meget bedre muligheder for at få et fornuftigt lån.

    Et 100% financieret lån gik nemt for et par år siden, men huspriserne har vist en hvis stagnering på det seneste så jeg formoder det er svære at financierer de sidste 20% pt, så gå du roligt i gang med opsparingen.

    #111284
    AnonymForfatter

    Hehe… Det er der flere der har anbefalet mig. Men jeg er efterhånden træt af min ungdoms bolig og det kan vist heller ik betale sig at leje nyt hvis jeg alligevel vil flytte inden for et par år

    #111290
    NultopskatForfatter

    Det er der da også en god grund til.
    Lad os opstille scenariet. Du låner 100 % af handelsprisen, derefter mangler du nok lidt møbler + maling, gardiner etc. Nu er du nok mindst oppe på 110 %, men boliglånet til lav rente går altså kun til 80 % banken kan låne dig de næste 15 % til fornuftig rente, men de sidste 15 % der tager de ved, for nu er sikkerheden væk. Du har et godt job, så du kan nok overbevise en bankrådgiver.

    Herefter fortsætte prisen på dit nye hus ned ! Hvilket bestemt ikke er urealistisk.
    Det er ikke et problem sålænge du ikke vil optage nye lån, men lad os nu sige at du vil flytte…Nyt job, kæreste etc. Så har du kun en gæld.
    Bliv du boende et par mdr. og find ud af hvor og hvad du vil købe.
    MVH
    Nultopskat

    #111330
    AnonymForfatter

    Jeg har naturligvis taget hensyn til boligmarkedet og spørgsmålet er ikke så meget om jeg skal flytte, men nærmere hvordan klare jeg det nemmest.

    Tanken er at jeg taget et fast forrentet obligations lån, så burde jeg kunne kontra de værste boligpris-fald med lånomlægninger da renten formodenlig vil stige tilsvarende.
    Så min spørgsmål er vel dybets set, hvor/hvordan låner jeg nemmeste/billigst de sidste 30-40% (jo, der skal naturligvis også være råd til gardiner).

    #111332
    fk2001Forfatter

    Det er noget vrøvl. Du har lige fået to fremragende svar der stiller dig i den bedste økonomiske situation, og så konkludere du det modsatte!!!!

    Det er ok at have lyster og ønsker, der ikke altid er mest fordelagtigt rent økonomisk, men så er Mybanker ikke stedet at stille spørgsmål længere. Vi tænker og rådgivere dig til at vælge ud fra det mest økonomisk fornuftige.

    Det er selvfølgelig ok at være træt af at bo i en ungdomsbolig, men der mange alternativer i mellem dette og så købe en bolig til flere mio. kroner som man ikke er økonomisk ansvarlig til at financierer.

    #111336
    AnonymForfatter

    Hvis jeg har lyst til at flytte, så er det min sag og hvis jeg gerne vil have råd og vejledning i forbindelse med det valg jeg har gjort, så så jeg mybanker som en glimrende mulighed for at uvildig vejledning fra folk med forstand på banker. Lig venligst mærke til at jeg ikke spørger om det er økonomisk ansvarligt at købe på nuværende tidspunkt men er jeg spørger konkret om råd omkring financering.

    Hvordan bolig markedet ser ud og hvordan jeg personligt ønsker at bo er ikke til diskution. Jeg er da åben for alternative forslag og jeg ser det da som meget positivt at folk tænker på mit bedste, men syntes ikke det er relevant da forum ikke kender de tilbud jeg kikker på eller det område jeg ønsker at flytte til og i øvrigt mener jeg ikke at det er relevant at tale om i en bank forum.

    Bottomline:
    Lad os antage at jeg er blevet tilbudt en god lejlighed til ~1,6 hvilket også er vurderingen. Jeg tager 1,28 i realkredit hvilket jeg har mere eller mindre styr på. Jeg skal nu ha financeret de sidste 320.000 + ~180.000 til indkøb og eksisterende gæld.
    Ergo 500.000 i lån med en sikkerhed på 320.000.

    Nogen forslag?

    #111368
    NultopskatForfatter

    OK du får det på din måde. Allerførst Nej, du skal ikke forvente kursfald på dit fastforrentede lån, den lange (faste) rente bestemmes af rente udviklingen i USA, og den forventes at falde, dvs kursstigning. Så konvertering næppe foreløbig.

    80 financieret i kreditforening OK, 15 % financieret vha. banklån bør du kunne få til ca. 6 % afhængig af dit handelstalent.
    Tilbage er 260.000 hvor du ikke har sikkerhed, her får du lov at betale. Jeg vil slet ikke gætte på renten.

    #111370
    MichaelForfatter

    Jeg tror at det er bedst du bliver i Nordea, da du strækker din økonomi rimelig langt ud ved et boligkøb til 1,6 mill. De billigere banker tager ikke de store risici, hvilket du allerede har oplevet med Skandiabanken. Hvis Nordea vil være med til en aftale skal du være godt tilfreds, da du ikke ser ud til at være et fantastisk solidt papir lige nu, selvom du er ung og har fast arbejde (hvilket du nok ikke mister lige foreløbigt sådan som arbejdsmarkedet ser ud). De billigere banker har et udgangspunkt der hedder, at du kan låne 3X årsindkomsten brutto, dvs. ca. 1,3-1,4 mill i dit tilfælde, men her forudsættes at du ingen anden gæld har. Det tæller også den forkerte vej, at du skal købe boligen alene. En manglende opsparing er bestemt heller ikke en fordel, så jeg vil igen anbefale dig at blive i Nordea indtil din situation ser anderledes ud.

    Og så helt generelt vedr. boligmarkedet som andre fremhæver: Køb ikke bolig ud fra en forventning om at priserne stiger eller falder – prøv heller ikke at forudsige renten om 5-10 år for det er der ingen i verden der kan alligevel. Køb bolig for at bo i den og kig på din økonomi ifht. boligens omkostninger.

    #111376
    AnonymForfatter

    Jeg vil gerne lige slå fast at den primære årsag til at jeg vil flytte er for at få mere plads. Sekundært så er det får at få mig en opsparing i form af fast egendom. Det er ikke fordi jeg satser på at kunne lave en bunke hurtige penge som boligspekulant, jeg så blot det fast forrentede lån som en kontravægt til faldende boligpriser, men lad det nu ligge.

    At blive i Nordea er nok ikke det værste råd jeg kunne få og jeg har da også et møde med dem i nærtstående fremtid. Dog er boligkøbet ikke eneste årsag til at jeg ønsker at skifte, da jeg i nogen tid har været ret træt af deres service niveau kontra priser. Jeg er naturligvis Check-in kunde, men selv med disse (på papiret) store besparelser, så kan jeg spare rigtig meget på at skifte til en bank ala Skandia, men da Skandia har afvist mig, kunne det jo være at dette forum kendte nogle alternativer.

    Jeg har set annonceringer flere steder om belåning i bolig på op til 115% til en fornuftig rente. Er det for godt til at være sandt?
    Kan det ikke kombineres med den eksisterende ide så jeg kan få den fornødne kapital?

    #111386
    NultopskatForfatter

    Jeps, prøv at følge linket næste gang du ser sådan en annonce med 115 % belåning baseret på pante brev fast rent 6-7 % Kursen på pantebrevet nævnes ikke, men åop opgives til 11 %.
    11 % af 1.600.000 er 176.000 kr som du årligt skal betale i renter, skattevuvæsenet hjælper dig med ca 58.000 (skatteværdien af din renteudgift)., men du skal stadig slippe over 10.000 kr/måned i alene renter, hertil kommer afdrag på ca. 4.000 kr/mdr. Hvorefter du kan begynde på ejendomsværdiskat + ejendomskat etc.

    Glem alle de billige banker, de vil ikke røre dig, med så stor gæld uden sikkerhed, og under 3 års ejertid af ejendommen, og du har sikert heller ikke haft arbejdet i 5 år endnu.

    Hvis du stadig drømmer, så send en mail til de nogle banker med dit budget og forespørg om financiering.
    Undskyld men dit forslag er ikke vejen til opsparing, det er vejen til Ribers.

    #111418
    AnonymForfatter

    Godt så.
    6 svar har foreløbig givet en masse velmenene råd om bolig markedet og en masse pessimisme omkring min kredit situation og eneste konkrete råd jeg har fået (relevant for mit faktiske spørgsmål), er at blive hos min nuværende bank og se hvad de kan gøre (Tak Michael).

    Må indrømme jeg er lidt skuffet.
    Jeg flytter for at få noget andet at bo i og jeg vælger at kikke på fast egendom fordi jeg er træt af at leje og ikke mener andel er ideelt for mig.

    Jeg er udmærket klar over min egen situation og ved godt at det ikke er guld og grønne skove at være bolig ejer. Men ikke desto mindre så var det spørgsmålet og jeg syntes ikke det er besvaret særlig godt.

    Jeg søger stadig konkrete råd, som fx: Bank/Lån anbefaling, etablerings aspekter, lån fordelings muligheder og ting jeg eller bør være opmærksom på (situation og min beslutning taget i betragtning). Men der ligesom fastslået at det ikke er et gunstigt marked jeg bevæger mig ud i i min nuværende situation, så lad os bare lade det aspekt ligge.

    #111422
    fk2001Forfatter

    Jeg mener ikke at dine spørgsmål (som nu er slettet) var særligt unikke, forstået på den måde at det var spørgsmål som er besvaret her på sitet et utal af gange. Dette er den første grund til at de nok ikke er blevet besvaret endnu engang.

    Den anden grund kender du allerede. Mybanker er kendt for den fulde sandhed. Her er ingen der skal tjene eller leve af at rådgive. Vi er her alle frivilligt. Vi rådgiver ud fra sund fornuft og giver den vejledning der tjener vedkommende bedst set i et økonomisk perspektiv.

    I banken møder du personer der skal have den bedste handel i hus, da investorene skal have et bedre regnskab en det forrige – 4 gange om året. Ligeledes giver det sælgeren mest i lønningsposen. Om kunden stilles i en ugunstig økonomisk situation er mindre vigtig, så længe banken ikke lider tab som følge deraf.

    Sum summarum. Her får du svar der giver dig den største formue som er muligt. I banken snupper sælgeren formuen – men du beholder skindet på næsen.

    #111424
    AnonymForfatter

    Hvis spørgsmålet allerede “er besvaret her på sitet et utal af gange", så ville det da ha været rart at få af vide og evt fået et par links til dette. Som det tydeligt fremgår er jeg ny bruger og jeg gik et par sider baglæns inden jeg postede, men syntes ikke jeg fandt særlig meget konkret, så hvis der er noget, kunne jeg godt bruge noget hjælp til at finde det.

    Jeg siger ikke at mine spørgsmål er unikke. Tværdigmod så tror jeg der er mange der kunne ha gælde at af vide hvilket banker/kreditforeninger der er bedst at gå til, hvis man ikke står med en friværdi eller opsparing. Men der er tilsyneladende ingen der ved det?

    Jeg sætter naturligvis stor pris på at forum er bekymret for min økonomi og min fremtidige situation, men jeg ønsker egentlig bare at min beslutning bliver accepteret når jeg siger hvad den er og at jeg så bliver vejledt ud fra det.
    Som sagt så er første prioritet at flytte og ende ud med at sidde billigst muligt.
    At jeg vælger at eje, frem for andel/leje kan vel godt diskuteres, men syntes ikke det er det rigtig forum til det.

    Jeg ved godt hvad jeg kan forvente af min bankrådgiver og det er derfor jeg spørger her.

    #111432
    NultopskatForfatter

    Helt enig med FK201, du har fået flere gode råd, men du VIL ikke forstå.

    Mht. kreditforening, så er der ikke den store forskel fra selskab til selskab på deres 80 % belåning. De resterende 20 % kan de fleste “murstensbanker" hjælpe dig med.

    Glem kreditforenings og internet bankerne, de vil ikke røre ved dig, du er ikke i deres målgruppe. Deres målgruppe er mindst ejertid 3 år, og haft samme job de seneste 5 år.
    For 6 år siden stod jeg i situationen bortset fra at jeg havde friværdi på næsten 500.000 kr, det interesserede ikke internetbankerne. Afslag, hus ikke ejet længe nok !

    Husk den gamle regel : Hvis du vil have et lån, må du først overbevise banken om at lånet egentlig ikke er nødvendigt.

    Dine sidste 250.000 er derimod rigtig dyre at låne, men prøv at tage telefonen og ring til forskellige banker, måske kan du bedre forstå deres forklaring.
    MVH
    Nultopskat

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.