Undersøger fordele for bankskifte

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • KJJForfatter
    Indlæg
  • #95637
    KJJForfatter

    Jeg går med tanker om at skifte bank, hvis der er fordele ved det for mig.

    Jeg har en månedlig indtægt brutto på godt 31.000 kr. Netto 20.300 kr.
    Jeg har et andelsboliglån på 400.000 til 3,6%, som jeg afdrager 1825 kr. på hver måned (30 årig)
    Desuden et billån på ca. 50.000 på 3,95%, som jeg afdrager 1140 kr. på i 4 år.

    Jeg har et indestående på min lønkonto på 140.000 kr., som lige nu giver 0%.

    Jeg har ikke meget begreb om disse forhold.

    Kan det betale sig for mig at betale mit billån ud?

    #224946
    HammerenForfatter

    Nej slet ikke
    Det er meget bedre at betale renter, da det giver fradrag.
    Og så er det jo bare fantastisk at ha penge til at stå og kigge ….
    For at vurdere din situation lidt bedre må jeg spørge ind til om du har leaset hårde hvidevarer, tv og lejer du dine jakkesæt, hvis du skal have pænt tøj på ?

    #224948
    KJJForfatter

    Det var da sjove spørgsmål. Ved ikke helt, hvad du kan bruge mine svar til.

    Min økonomi er, som jeg beskriver. Har ingen forbrugslån. Kun de 2 lån jeg nævner.

    Har aldrig prøvet at lease noget som helst.

    #224952
    MichaelForfatter

    Useriøst af Hammeren.

    Ja, naturligvis kan det svare sig at betale billånet ud. Som udgangspunkt kan det aldrig svare sig at spare op og have gæld samtidigt, men der er selvfølgelig undtagelser og særlige tilfælde og typer af gæld.

    Dette er ikke én af de undtagelser så du bør betale dit billån ud allerede i dag. Din resterende opsparing bør du i øvrigt flytte til en bank der giver renter – check sammenligningsfunktionen her på siden. Som sådan behøver du ikke at skifte bank. Man kan sagtens have flere banker til forskellige formål.

    #224974
    thsvForfatter

    Enig med Michael, forstår ikke helt hvad Hammeren vil, men må kede sig gevaldigt!

    Men du bør bestemt kigge lidt nærmere på din totale økonomi/budget.

    For øvrigt rart med nogle oplysninger, der for en gangs skyld passer med virkeligheden!
    Andelslånet må være helt nyt.
    Du burde klart have søgt et andelslån med kredit, så du fik samme rente på modkontoen.
    Selvom renten er lidt lavere på andelslånet, ville jeg foretage et ekstraordinært afdrag på dette og samtidigt øge ydelsen, så lånet afdrages hurtigere.
    I bedste “Luksusfælden" stil: ved at afdrage de 140.000 kr på andelslånet og forøge den mdl. ydelse til 2.583 kr sparer du 207.000 kr i renter på dette lån! Og lånet vil være afdraget på 10 år ved denne ydelse.
    Gl. Ydelse = 657.000
    Ny ydelse = 310.000 kr + de 140.000 i afdrag = 450.000 kr i alt.

    Jeg ville beholde billånet da dette modsvarer afskrivningen på bilen.

    #224978
    AnonymForfatter

    Køb 5*10.000 kr. = 50.000 kr. i aktier som nøddepot til en uforudset situation med udgifter. Skal ikke slagte sin likviditet fuldstændig for at indbetale ekstraordinært på lån med så lav rente.

    80.000 kr. ind på andelslånet og beholde billånet, når renteforskellen mellem andelslånet og billånet ikke er større. Dermed bevarer man bedre en lånemulighed i boligen, hvis man kommer i en møgsituation. Betales billånet ud, kan det ikke genskabes.

    Behold 10.000 kr. som buffer på lønkontoen.

    Overvej om den månedlige betaling på andelslånet ikke kan hæves en smule.

    Ovenstående kun til inspiration, da vi ikke kender din livssituation i øvrigt. Eller din disciplin omkring økonomien i forhold til ikke at brænde tilgængelige penge af.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.