Bank til selvstændige

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Christian Bang SøndergaardForfatter
    Indlæg
  • #95567
    Christian Bang SøndergaardForfatter

    Hvilken bank anbefaler I at tage kontakt til, når man er selvstændig og forholdvis nystartet. Min “gamle" bank har svært ved at måle værdien af kunder og omsætning og forstår ikke helt likviditets udsving?

    På forhånd tak

    Christian

    #224064
    testForfatter

    Den hyppigste døds årsag for virksomheder er mangle på likviditet. Man kan sagtens ha en sund virksomhed (B&W er det største og mest skræmmende eksempel) og så død af mangle på likviditet.

    Når det er sagt øger det naturligvis en given banks risiko hvis der er store, uventede og uforklarlige udsving i likviditeten. Derfor er det helt naturligt noget alle banker er meget opmærksomme på både i forhold til virksomheder og privat. Det er ikke uden grund at likviditet analyse er noget man altid har på skemaet hvis man læser noget relaterede til det at drive virksomhed.

    Så hvis du spørg efter en bank der basseret på dit “glatte ansigt" vil give der en højre og gratis kassekredit er det nok ingen der kan gi dig et svar.

    Mit råd vil være at arbejde sammen med banken og indrage dem positivt i diskussionen om dit likviditetens behov, din likviditetsplan og din forretningsplan.

    #224098
    peter holm larsenForfatter

    Der er et gammelt udtryk der hedder “cash is King" og det er netop det du oplever og som test også beskriver.

    Det er helt afgørende man kan forklare likviditeten og netop der nystartede virksomheder i stor stil knækker halsen.

    Nu kender jeg ikke din virksomhed og din bank – men jeg har rådgiver mange andre nystartede der kommer med din anke. Som hovedregel er forholdet dog der, at når virksomheden føler banken ikke forstår deres likviditetsbehov/udvikling og ikke kan se indtjeningen og omsætningens styrke – så er årsagen at virksomhedsejeren selv ikke har forstået disse faktorer korrekt og ikk forstår at selv verdens bedste virksomhed med de bedste produkter og kæmpe overskud ikke overlever hvis likviditeten mangler.

    #224100
    peter holm larsenForfatter

    Ja det lyder lidt omvendt – at banker helst vil udlåne penge til virksomheder der har store indeståender og meget nødigt vil udlåne til virksomheder der har behov for likviditet. Men det er et kendt paradoks.

    Så derfor er et råd forhandle vilkår med banken når du har kæmpe likviditet og hold lav profil når du trækker på kreditten.

    I bund og grund er det jo fordi banken elsker at låne dine egne penge ud til dig selv.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.