Bankvalg som studerende

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • ZebrakattenForfatter
    Indlæg
  • #95542
    ZebrakattenForfatter

    Hej, jeg er for første gang ved at overveje at skifte bank. Jeg har for øjeblikket Jyske Bank men kan se at jeg kan få væsentligt bedre renter i diverse andre banker.
    Jeg har mere eller mindre fået det ned til Djurslands Bank og Vestjysk Bank da jeg der kan få hhv. 910kr og 1030kr i rente om året sådan som min økonomi ser ud lige nu.
    Så kommer jeg dog i tvivl, jeg har hørt mere godt om Djurslands Bank end Vestjysk men det kan meget vel være tilfældigt. Er der en tydelig fordel ved den ene eller den anden? Jeg bor i Århus så afstand er ikke så vigtigt, desuden har jeg aldrig rent faktisk brugt en fysisk bank til noget så jeg ved ikke om det er vigtigt med placering, rådgivning osv. der hvor jeg er nu.
    Den eneste større forskel jeg har lagt mærke til dem er at Djurslands Bank skriver at de kan hjælpe specifikt med udlandsophold men er det ikke noget alle banker ville kunne hjælpe med? Og ville den evt. hjælp være de 100kr om året værd? Jeg skal til udlandet i et semester i forbindelse med min uddannelse så det ville være noget jeg ville kunne benytte.
    På forhånd tak

    #223556
    NøragerForfatter

    Hejsa.
    Indlånsrenterne er for tiden så langt nede, at de i realiteten er ligegyldige.
    Se hellere på gebyrerne i bankerne… Der kan være stor forskel bankerne imellem.

    De 100 kr. du evt kunne få mere i indlån, kan hurtigt blive ædt op af et “nyt" gebyr som den nye bank har men din gamle ikke havde.

    Om den ene bank er bedre end den anden synes jeg er meget objektivt.
    For mit eget vedkommende er det meget vigtigere at jeg har et godt “forhold" til min bankrådgiver, og føler jeg kan stole på ham.

    #223558
    ZebrakattenForfatter

    Tak for dit svar,
    Så vidt jeg har kunnet finde ud af vil jeg ikke komme til at skulle betale gebyrer. Jeg er under 27 og derfor kan jeg, i det fleste banker, få ekstra gode tilbud (høje renter, ingen gebyrer, gratis dankort osv). I begge disse har jeg umiddelbart ikke kunnet finde nogen ekstra gebyrer, faktisk er der muligvis færre idet jeg vil kunne hæve billigere end ved min nuværende. Ikke at det gør den store forskel da det er over et år siden jeg sidst hævede penge i Danmark.
    I forhold til hvordan man har det med sin bankrådgiver, det må være et spørgsmål om at komme ind fysisk og snakke med banken, eller? Jeg aner helt ærligt ikke hvem min bankrådgiver er nu og jeg har aldrig brugt en bankrådgiver til noget men jeg forestillet mig det kan blive relevant senere, især siden du føler at det er ekstra vigtigt.

    #223560
    NøragerForfatter

    Ja det med relationen til bankrådgiveren kommer først når man skal til at købe hus, bil osv osv…. I de tilfælde er man til fysiske møder i banken.
    Det lyder som om du udelukkende bruger banken hjemmefra.
    Måske det kan være en mulighed at kigge på f.eks. basisbank.. De har ingen fysiske filialer, og kan derfor prissætte efter de færre omkostninger til driften af banken.

    Man igen… Lige nu er dit samlede engagement (Indlån/udlån) så lille at uanset hvad du vælger, kan det i reliteten være ligegyldigt.

    Der er dog et lille men… Det kan godt vise sig at være en god “investering" at være loyal over for sin bank… Når du engang kommer dertil at skulle låne til hus osv, er det et argument for en lavere rente at man har være kunde i mange år… Et lille argument, men det er der.
    Så hvis det i realiteten er ligegyldigt hvor du er, sil jeg råde til til at blive der hvor du er nu, så du ikke mister din anciennitet.

    #223562
    ZebrakattenForfatter

    Jeg vil helt sikkert tage det med i mine overvejelser men på SU er 900-1000kr ekstra om året ret mange penge hvilket er grunden til at jeg overvejer at skifte. Jeg er også på visse områder utilfreds med min nuværende bank (mest den måde den håndterede overtagelsen af den bank jeg var i før).
    1000kr om svarer ca til hvad jeg har om måneden så en ekstra af dem er meget.
    Jeg håber på at jeg kan klare mig nogle år endnu før jeg skal ud og tage lån. Hvis jeg flytter indenfor de næste år bliver det til noget jeg lejer og jeg bor ret centralt så bil er ikke vigtigt.
    Da jeg, som nævnt, ikke skal betale noget for mine bankforretninger, dvs jeg ikke skal betale nogen gebyrer, kan jeg ikke se det smarte i at flytte til en bank der ikke giver mig renter. Hvis jeg skal være loyal forestiller jeg mig at en basisbank ikke er det optimale sted da jeg så vil skulle flytte når jeg begynder at have brug for lån og rådgivning og indtil det punkt hvor jeg får brug for disse ting kan jeg nok holde mig indenfor aldersgrænsen så jeg kan slippe for gebyrer.
    Jeg vidste ikke at det kunne gøre nogen videre forskel at være loyal overfor min bank så det vil jeg helt sikkert tage med når jeg overvejer mit skifte.

    #223618
    peter holm larsenForfatter

    Jeg mener at Lån og Sparbamken stadig giver ca 5% i indlånsrente til helkunder. Ved ikke om det også gælder studerende.

    #223620
    peter holm larsenForfatter

    lsb giver 2,25% op til 50.000 kr. checkede lige op.

    #223624
    ZebrakattenForfatter

    Det ser rigtig godt ud men jeg er ikke på nuværende tidspunkt medlem af nogen af de organisationer de samarbejder med og kan derfor ikke få de renter.
    Jeg vil huske den til når jeg melder mig ind i sådan en organisation men på nuværende tidspunkt er den ikke relevant for mig.

    Jeg håbede at der var nogen der kunne fortælle mig lidt om de to banker jeg har set på, om der var nogle fordele og ulemper ved dem eller noget jeg skulle være specielt opmærksom på. Derudover er jeg i tvivl om hvor meget jeg evt får ud af at Djurslands bank siger specifikt at de kan hjælpe med udlandsophold. Er der nogen der ved noget om det?

    #223630
    peter holm larsenForfatter

    Som studerende skal du ikke være medlem. Det er deres voksen konto som giver 5% i rente.

    #223632
    peter holm larsenForfatter

    Hvad er tilbuddet om rente i de 2 banker?

    #223636
    ZebrakattenForfatter

    De skriver ellers: Du kan søge Danmarks bedste studiekonto, hvis du er medlem af en af de organisationer, vi samarbejder med.
    Men jeg vil undersøge det noget mere.
    I Djurslands bank får man 3,5 på de første 15.000 og 0,55 på resten (med en opsparingskonto) og i vestjysk bank får man 3% på de første 25.000 og 0,4 på resten (med en opsparingskonto)

    #223640
    thsvForfatter

    LSB giver 5,0% af de første 50.000 kr, hvis man er medlem af et de forbund, de tilbyder det til.
    https://www.lsb.dk/lsb/content/produkter/loen_opsparing/lsbprivat_medlemsfordele/Artikel?nm_extag=Link%3D%2CForside%2CMedlemsfordele%2C

    Ved ikke hvor PHL ser den konto med 2,25% af de første 50.000 kr?!
    Jo, i prislisten er den angivet som studiekonto, så gælder tilsyneladende for studerende, der ikke er medlem af de oplistede forbund!
    https://www.lsb.dk/ufb/content/priser/renter/
    Så altså kun 2,25% medmindre man er medlem af. f.eks. HK eller de andre oplistede forbund.

    #223642
    ZebrakattenForfatter

    Det forstår jeg ikke rigtig når nu de skriver “Du kan søge Danmarks bedste studiekonto, hvis du er medlem af en af de organisationer, vi samarbejder med."
    Bør man ikke gå ud fra at man kun kan bruge den konto hvis man er medlem af en af organisationerne så?

    #224224
    Frederik WForfatter

    Det er korrekt at man skal være medlem for at være studiekunde i LSB. Jeg kan anbefale, Djurslands Bank, har selv været kunde der engang. Jeg er nu studiekunde hos Spar Nord og det er virkelig også en god bank at være studerende i, så tag dem med i overvejelserne. Der er INGEN gebyrer, og renten på indlån et høj, udlån lav.

    #224292
    peter holm larsenForfatter

    Hej thsv , hvad er det du ikke kan se af renter som jeg skriver om?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.