Bankskifte og overførelse af BS aftaler

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87604
    AnonymForfatter

    Jeg vil med dette indlæg blot advare andre om, at et bankskifte ikke altid foregår gnidningsfrit.
    Har netop skiftet bank fra Nordea til Skandiabanken. Alle mine BS aftaler skulle naturligvis flyttes via et skema hos Skandiabanken.
    Skema blev printet, udfyldt og sendt indscannet på mail til Skandiabanken. Jeg undrede mig efterfølgende over at brevene strømmede ind fra div. BS aftale holdere, som alle som een kunne meddele mig at p.g.a. opsigelse af min BS aftale, så fremsendes girokort!!!??
    Skandiabanken kunne ikke forklare det. Via mail og telefon blev jeg klar over at ingen der, kunne hjælpe mig. Nordea var heller ikke særlig samarbejdsvillig, men de havde jo også lige mistet en kunde. Efter endnu et opkald til Skandiabanken fik jeg langt om længe fat i en kompetent person. Forklaringen var som følger; Når du er medkontohaver (min kone og jeg har fællesøkonomi) så bliver alle aftaler registreret via et fiktivt cpr nummer kædet sammen med vore rigtige ditto. Og det er altså ikke muligt for banken at håndtere en overførsel på det fiktive cpr nummer. Jeg fik aldrig at vide, hvordan jeg kunne have undgået det. Om det havde nyttet noget, hvis jeg havde gjort opmærksom på fælles ejerskab.
    Nu har jeg brugt en krig af tid på at registrere aftaler på ny via nettet. Og det har kostet et enkelt rykkergebyr samt et utal af faktura gebyrer.
    Mit bankskifte er altså ikke en succes historie. Og jeg overvejer desuden at skifte igen. Måske min nye bank / rådgiver skal findes her på mybanker?

    #111038
    fk2001Forfatter

    Jeg har aldrig som sådan “skiftet" bank. Når jeg har fundet noget bedre, har jeg oprettet mig som kunde det nye sted. Derefter har jeg selv flyttet hvad jeg nu gerne ville have flyttet til den nye bank. Når der så ikke længere har været noget at “komme efter" i den gamle bank har jeg blot lukket kontoen.

    Ovenstående er bla. fordi jeg ikke ville risikere at komme i en ligende situation – og så er jeg desuden gør-det-selv typen hvilket vel også smitter lidt af i bank-situationer.

    #111040
    AnonymForfatter

    Grunden til at dine aftaler er afmeldt er som sådan ikke at banken ikke har fået det fiktive CPR-nummer. Det har blot betydet at aftalerne ikke er flyttet. Derfor har din først bank – desværre – bare afmeldt aftalerne da de ikke var flyttet til den nye bank. En venlig bankrådgiver havde derfor i den anden bank kontaktet SB eller dig for at oplyse dit fiktive nummer i stedet for blot at afmelde aftalerne…. Men man kan jo – desværre – vende det om at sige at det ikke er rådgiverens problem….

    #111042
    AnonymForfatter

    Jeg er normalt ikke den store gør det selv mand, men med banker har jeg det ligesom fk2001, da skal jeg nok selv klare sagerne og “skifter ikke" – i al fald ikke på stedet, før det nye kører for der findes ikke mange “bankrådgivere" der foretager det fornødne helt til bunds uanset hvad tb mener om hvis problem det er. Ved at have de sidste 1000 kr. stående tilbage på en konto i det gamle pengeinstitut er det også nemt at komme tilbage hvis der skulle vise sig uhensigtsmæssige ting i det nye, og man har ikke bøvl med alle mulige forklaringer når man har besluttet sig til et nyt sted.

    Da jeg begyndte at benytte Northern Rock for en måends tid siden var det bl.a . på bekostning af Morsø Sparekasse. Da der stadig står lidt tilbage der, har jeg idag fået brev fra dem om deres højrentekonto som de selv synes er et godt tilbud. Det er imidlertid med en max på 50.000 kr. til en hvad de kalder høj rente og 2 % for det der er over 50.000 kr.
    De skriver imidlertid i brevet at “falder du over et bedre tilbud, lægger vi ikke hindringer i vejen. Du kan nemlig hæve kontoen, når det passer dig."
    Det skulle da også bare mangle, og hvis jeg var dem ville jeg da mok være bange for at miste kunder til Northern Rock hvis først kunderne med denne konto i Morsø Sparekasse finder ud af hvad de egentlig kan få ved et “skift". Der er stadig ikke ordentlig konkurrence blandt pengeinstitutterne i Danmark, hvilket også ses Dagbladet Børsen idag, der har fået fat i et par afsnit af en rapport om emnet der offentliggøres om kort tid.Efter avisen er branchen den der har de største problemer med konkurrencen og står til tæsk. Og hvad er der ikke sket mellem pengeinstitutter på øerne i de sidste dage. Det er utroligt hvad vi som forbrugere har skullet finde os i gennem mange år.

    #111056
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg har selv tidligere været udsat for noget lignende, men har idag et fint forhold til min bank, hvor jeg nu har været kunde i flere år.

    EN ting jeg lærte af bøvlet dengang, var at det er vigtigt med kompetente mennesker i den anden ende (bankrådgiverne), for alt det bøvl der kan opstå er bare for belastende… Hvor svært kan det være – har I ikke prøvet at flytte kunder før???

    Nå, men jeg ville blot lige kommentere at du overvejer at skifte igen, og mener at dette site selvfølgelig i sagens natur er et godt udgangspunkt, men jeg faldt over dette, da jeg søgte efter ‘bankskifte’ på google: http://www.banktorvet.dk – ved ikke hvor godt det fungerer, men det ser sgu da spændende ud 🙂

    Nå god jagt! Håber du får styr på situationen… Jeg føler med dig….
    Peter

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.