Når bankerne spænder ben

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Thomas Nielsen (1) (2) (3)Forfatter
    Indlæg
  • #95425
    Thomas Nielsen (1) (2) (3)Forfatter

    Jeg er begyndt som iværksætter og har fundet ud af hvor tungt det er at få en erhvervskonto, og det er spildt arbejdstid som jeg kunne bruge på mere fornuftige ting som nystartet, så jeg har nu oprettet 3 konto i min bank, en pension, en løn og en budget, så jeg kan holde styre på mine penge indtil jeg får bevist at man ikke behøver opfinde hjulet igen for at kunne tjene gode penge. Mit spørgsmål går så på.

    Kan banken lukke mine nye kontoer uden varsel, eller skal de helt ud hvor de lukker alle mine konti ned og nemkonto.
    HVis de vælger at sige bye bye som de har ret til hvad sker der så med mit forbrugslån, mit dele billån med konen.

    Nemmere at spørge her end at vente 10 dage på svar som min bank har for vane at gøre 🙂

    Mvh og god dag
    Thomas

    #222178
    BertelsenForfatter

    Det skulle meget gerne fremgå af dine vilkår med hvilket varsel banken kan opsige kundeforholdet.

    Herunder bankens mulighed for at opsige til forbrugslån til indfrielse.

    #222180
    BertelsenForfatter

    Alle har dog ret til en “basal indlånskonto" = lønkonto. Så det kan de ikke nægte dig.

    #222182
    morsdrengForfatter

    Pengeinstitutterne har typisk 3 forskellige sæt regler for opsigelse. En der gælder for almindelige indlånskonti/ kundeforhold, en anden for lån og kreditter og en helt 3. for lån og kreditter til erhverv. De enkelte regler kan i detaljer afvige fra pengeinstitut til pengeinstitut og kaldes ofte for Generelle vilkår eller Almindelige bestemmelser.

    Der skal skelnes mellem en “almindelig” opsigelse og en opsigelse/ophævelse/forfaldsgrund, der sker i tilfælde af misligholdelse.

    Opsigelse kan ske UDEN varsel eller kun med et vist varsel, der kan spænde fra f.eks. 7 dage og op til 3 måneder, hvis længde vil være forskellig alt efter om der er tale om en privat- eller en erhvervskunde.

    Som udgangspunkt kan en opsigelse/ophævelse i tilfælde af misligholdelse altid ske UDEN varsel, mens en “almindelig” opsigelse ofte vil kræve både et forudgående varsel og en begrundelse. Mærkværdigvis kan f.eks. Nordea ifølge deres generelle vilkår opsige et kundeforhold UDEN varsel, mens et lån eller kredit til en privatkunde kun kan opsiges med et varsel på 3 måneder og kun hvis der foreligger en saglig grund, mens opsigelse/ophævelse kan ske helt uden varsel, hvis der foreligger en misligholdelses- eller forfaldsgrund.

    Risikoen for at din bank vil opsige dine private indlånskonti, f.eks. din Nem- eller budgetkonto er ikke stor og helt udelukket for pensionskon-toens vedkommende.. Men trækker du over på kontiene uden forudgående aftale er situationen naturligvis en helt anden.

    Risikoen for at din bank vil opsige dii forbrugs- og billån til indfrielse med et vist varsel er ikke stor, selv om muligheden måtte bestå ifølge dets almindelige bestemmelser for lån og kreditter.

    I praksis vil en banks opsigelser/ophævelser af en konto eller kundeforhold i langt de fleste tilfælde være begrundet i kundens misligholdelse på grund af overtræk eller restancer på lån, og i sjældnere tilfælde af overtrædelse af en af de øvrige forfalds- eller misligholdelsesgrunde.

    Du kan læse mere om netop din banks muligheder for at opsige eller ophæve kundeforholdet/dine lån og kreditter i dets generelle vilkår eller almindelige bestemmelser for lån og kreditter.

    Men overholder du aftalerne med banken og undgår ubevilget overtræk og restancer på dine lån, er risikoen for at blive opsagt i praksis meget lille.

    #222188
    Thomas Nielsen (1) (2) (3)Forfatter

    Tak for hjælpen.

    Go weekend
    Mvh
    Thomas

    #222192
    testForfatter

    Ps hvis du bare jar brug for en erhverskont og ikke en kredit behøver det hverken ar være særligt dyrt eller besværligt,

    #222228
    peter holm larsenForfatter

    Kommer også meget an på om du driver selvstændig virksomhed i personligt regi eller i selskabsform – hvor det sidste er klart anbefalelsesværdigt.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.