Børneopsparing

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94986
    AnonymForfatter

    Hej med jer
    Vi har oprettet børneopsparinger til vores børn, hvor der i dag står hhv 19 og 36.000 kr.
    Jeg vil sådan set gerne have pengene investeret i eks. aktier, men min bank tilbyder kun aktivt forvaltede puljer, hvilket jeg ikke er interesseret i.

    Er der banker der tilbyder investere børneopsparinger i passivt forvaltede puljer?

    #215984
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor er du lige kommet i tanker om aktier nu?

    Men du kan vel bare købe “passive" investeringsbeviser i Sparinvest eller MajInvest eller lignende, hvis du ikke selv bare vil købe et par atkier selv og ligge i depot.

    Jeg går ud fra at der er tale om traditionelle børneopsparingskonti, hvis det ikke er det, kan du bare flytte til NordNet, som alle anbefaler herinde.

    Ved du hvad jeg mener med traditionelle opsp.konti? Ellers “google" det lige engang!

    #216012
    AnonymForfatter

    det er sådan set ikke nyt. Men har skiftet bank – til Nordea. og de insisterer kun på at ville tilbyde aktivt forvaltede puljer. Og jeg må heller ikke selv handle aktier.. ER forsøgt…

    SÅ – tænker at jeg må finde en anden bank, hvor det er muligt. det er helt traditionelle børneopsparinger.

    SÅ.. kender du en bank hvor jeg enten kan købe passive beviser eller selv handle?

    #216032
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor må du ikke handle aktier selv i Nordea, det lyder nemlig meget underligt?

    Nu tror jeg ikke at Nordeas puljeinvesteringer er særligt “aktive", men omkostningerne er altid høje her, hvorfor du naturligvis kan spare en del ved selv at oprette depot og enten købe enkeltaktier eller i (billige) investeringsforeninger.

    #216152
    AnonymForfatter

    Hej Loke68

    Vi flyttede vores børnesparingskonti til Basisbank. Her kan man få tilknyttet et depot, og købe aktier, investeringsbeviser osv efter eget valg for saldoen. Oprettelsen hos Basisbank var temmelig besværlig, det virkede som om de aldrig havde prøvet det før, på trods af at de reklamerer med det. Men det lykkedes, og nu er børneopsparingerne sat i investeringsforeninger som vi selv har valgt.

    #216154
    AnonymForfatter

    Tak Jannik. lige den information jeg skulle bruge! :o)

    #216222
    HalliHalloForfatter

    Loke68: Du skriver, at det var lige den information du skulle bruge og en anden skriver, at Basisbank opførte sig, som om de aldrig havde prøvet en kontooprettelse før.

    Hvorfor svarer du ikke på hvorfor du ikke kan handle aktier i Nordea? Det er da nok så væsentlig for at andre at vide det? For i princippet kan enhver kunde jo gøre dette?

    Jannik H: Jeg har også oprettet en konto hos Baisbank for en bekendt, og det skete lynhurtigt, og det virkede som om de ikke lavede andet. Jeg ved godt LolleThsv også har skrevet, at det er meget besværligt, at flytte over til dem, men er altså direkte usandt.

    #216326
    AnonymForfatter

    Hej Hallihalo

    som jeg skrev i forrige indlæg har jeg på skrift fra Nordea, at jeg ikke må handle aktier fra børneopsparingerne, og at jeg kun kan vælge aktivt forvaltede puljer.

    Som jeg også skrev før, så handler jeg aktier gennem Nordea på en mindre pensionsordning. Så er helt bekendt med aktiehandel gennem Nordea.

    #226312
    Niels Henrik JørgensenForfatter

    Hej

    Kan man overhovedet flytte penge fra en børneopsparing til andet end en anden børneopsparing, f.eks. Nordnet eller lignende, når pengene er bundet?

    #226314
    MichaelForfatter

    Ja, men vær opmærksom på at det ofte er forbundet med et gebyr til den bank man flytter væk fra

    #226316
    morsdrengForfatter

    Svaret er NEJ. Så lang tid kontoen er bundet/er en børneopsparing, kan der IKKE ske hævning eller udbetaling fra denne. Kontoen kan kun overføres til en børneopsparing i et andet PI, idet der kun må være én børneopsparing pr. barn.

    Reglerne for børneopsparing er som følger:
    En børneopsparing skal være oprettet senest i det år, barnet fylder 14 år, og kontoen skal være oprettet i barnets navn.
    Der skal gå mindst 7 år, inden pengene kan hæves (bindingsperioden).
    Ordningen kan maksimalt løbe til “barnet” fylder 21 år.
    Forældre, bedsteforældre, oldeforældre mv. kan alle oprette en konto til barnet. Men hvert barn kan kun have én konto med de skattemæssige regler, der gælder for en børneopsparingskonto.
    Der kan hvert år indskydes maksimalt 3.000 kr.
    Det samlede indskud i ordningens levetid må maksimalt være 36.000 kr.
    Du kan investere hele eller dele opsparingen i værdipapirer. I så fald skal der blot tilknyttes et depot til kontoen.
    Der er ikke skattemæssige fradrag for indskud på en børneopsparing, men der betales til gengæld heller ikke skat på afkastet, hvad enten det er renter, udbytte, kursgevinster mv.

    #226318
    MichaelForfatter

    Sorry – læste forkert. Troede at der blev spurgt til om man kan flytte en børneopsparing fra én bank til en anden

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.