forvalter jeg min økonomi rigtigt? (overvejer bankskifte)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • VinelskerenForfatter
    Indlæg
  • #94216
    VinelskerenForfatter

    har brug for sparring! Jeg er en 42 årig mand, gift med 3 dejlige drenge. Rigtig godt job med attraktiv løn og min kone er også i job med middelløn. Fakta om økonomi:
    Bolig: bor i nybygget hus til en værdi af ca. 3,5 mio – restgæld 1,1 fordelt på 4% lån 7000000 og resten F3 uden afdrag
    Biler: 2 stk. begge betalt – Ford og Toyoata fra henh. 2010 og 2012
    Pension: jeg betaler 100000 ind hvert år – og har i forvejen en alderspension på 3000000 stående – min kone betaler også ind – dog noget mindre
    Opsparing: 300000 stående på 3 årig bundet til 2,25, ca. 200000 stående i investeringsforeninger. Derudover ca. 1000000 stående til diverse
    Budget: når alle faste omkostninger er betalt kan vi spare ca. 13.000 op hver måned
    Gæld: ingen over realkredit
    Børnene: betaler 250/md ind på deres børnesopsparing og de har i forvejen 70000 stående fra deres bedsteforældre. Tænker ikke, at de skal have mere ind. De er 13, 11 og 4 år. Vil som 21 årig min få 1250000 med. De skal også lære at tjene penge selv.

    Så med andre ord en meget solid økonomi, som jeg også ved, at jeg skal være ydmyg omkring.

    Mine tanker er:

    Undgå yderligere gæld (biler fx). Ingen risikable investeringer udover, hvad jeg allerede gør. Betal ikke ekstraordinært af på lån, så længe renten er så lav. Simpelt: så længe mit indestående giver mere end hvad jeg betaler i rente er det vel ok?

    Fremtid: jeg arbejder for pengene – men har også så meget fremtid, at jeg kan være der for min familie. Jeg har ingen planer om at fortsætte på arbejdsmarkedet længere end højst nødvendigt og vil egentlig gerne forvalte min økonomi derefter. Kan jeg stoppe som 60-årig, så gør jeg det. Ingen vilde planer om jordomrejse eller købe dyrt sommerhus eller lignende.

    Kunne jeg gøre noget anderledes?

    #205954
    testForfatter

    Der er vist noget med antallet af nuller i de forskellige beløb du skal arbejde med.

    Hvorfor vil du skifte bank?

    Men afdrag dine lån i huset især det 4pct lån

    #205956
    testForfatter

    Ps og at ha lån uden afdrag?

    #205964
    VinelskerenForfatter

    2 fejl ☺️ 700000 i 4 pct samt 300000 i alderspension

    #205966
    VinelskerenForfatter

    Vil ikke selv varetage investeringer ved ikke noget om det

    #205968
    HalliHalloForfatter

    Du kan da stoppe på arbejdsmarkedet, når du har lyst, bare du har penge nok til leve for.

    Din pensionsopsparing kan jo nok først påbegyndes fra dit fyldte 62 år, medmindre du er født før 1.1.1959, hvilket jeg går ud fra du ikke er med børn i den aldersgruppe, men alt er jo muligt.

    Nu er der nok nogen der vil fortælle dig at du skal lære at investere dine penge selv og få dem flyttet til Nordnet, da du så kan spare rigtig mange penge i adm.gebyrer, men hvis det ikke interesserer dig, så bare fortsæt med det du allerede har.

    Det med nullerne ser meget mærkeligt ud, idet jeg nu har været med herinde siden 2008, og alle uden undtagelse, der stiller den slags spørgsmål kan ikke sætte punktummer, når det gælder tal. 10000000 eller 10 mill. kunne vel bedre skrives således: kr. 10.000.000 kr. Jeg har aldrig læst en artikel, hvor man ikke sætter punktummer.

    Hvad mon grunden til at ikke én eneste kan det?

    #205974
    VinelskerenForfatter

    700.000 og 300.000 ☺️

    #205976
    VinelskerenForfatter

    @ Rigtig Rådgivning: jeg betaler 0,25 af kursavance til banken og har derudover meget lidt gebyrer. Får så heller ikke andet end 2,25% for min opsparing over 3 år – men sådan er markedet jo. Jeg interesserer mig ikke for investering og har heller ikke til selv at administrere det.

    @Halli Hallo: nu interesserede du dig for mine manglende nuller 🙂 jeg interesserer mig også for folks formuleringsevne og dét, om de faktisk læser stoffet – > jeg skrev, at jeg er 42 år – så er jeg nok årgang 1971 🙂 Og nej, jeg flytter ingen penge til Nordnet

    #205978
    testForfatter

    Så bør du nok banke den sidste gæld af i dit hus. Igen afdragsfri lån har du ikke brug for og de er for dyre i bidrag.

    Måske var det en ide langsomt og overveje om du ikke sku sælge huset som en del af en tidlig pensionering, f.eks. Når du er gældfri i huset købe et sommer hus du kunne flytte i senere?

    Der er vist også et nul for meget i dine børneopsparinger.

    #205980
    VinelskerenForfatter

    hej igen

    jeg betaler pga. min friværdi meget lidt i bidrag og F3 renten er jo også latterligt lav – så hvorfor egentlig, når jeg får mere ind på renteindtægter?

    Og ja – jeg mener selvfølgelig 125000 på børneopsparingen 🙂

    #205982
    thsvForfatter

    Lær dog at skrive 125.000 kr, der er alt for mange fejl i det indledende indlæg til at man kan tage det seriøst.
    Afdrag de 7 mill. 4% RK-gæld først! 😉

    #205984
    VinelskerenForfatter

    Det fylder åbenbart meget, at jeg ikke har skrevet helt rigtigt – derfor redigeret indlæg…….:-)

    ———————

    har brug for sparring! Jeg er en 42 årig mand, gift med 3 dejlige drenge. Rigtig godt job med attraktiv løn og min kone er også i job med middelløn. Fakta om økonomi:
    Bolig: bor i nybygget hus til en værdi af ca. 3,5 mio – restgæld 1,1 fordelt på 4% lån 700.000 og resten F3 uden afdrag
    Biler: 2 stk. begge betalt – Ford og Toyota fra henh. 2010 og 2012
    Pension: jeg betaler 100.000 ind hvert år – og har i forvejen en alderspension på 300.000 stående – min kone betaler også ind – dog noget mindre
    Opsparing: 300.000 stående på 3 årig bundet til 2,25%, ca. 200.000 stående i investeringsforeninger. Derudover ca. 100.000 stående til diverse
    Budget: når alle faste omkostninger er betalt kan vi spare ca. 13.000 op hver måned
    Gæld: ingen over realkredit
    Børnene: betaler 250/md ind på deres børnesopsparing og de har i forvejen 70.000 stående fra deres bedsteforældre. Tænker ikke, at de skal have mere ind. De er 13, 11 og 4 år. Vil som 21 årig min få 125.000 med. De skal også lære at tjene penge selv.

    Så med andre ord en meget solid økonomi, som jeg også ved, at jeg skal være ydmyg omkring.

    Mine tanker er:

    Undgå yderligere gæld (biler fx). Ingen risikable investeringer udover, hvad jeg allerede gør. Betal ikke ekstraordinært af på lån, så længe renten er så lav. Simpelt: så længe mit indestående giver mere end hvad jeg betaler i rente er det vel ok?

    Fremtid: jeg arbejder for pengene – men har også så meget fremtid, at jeg kan være der for min familie. Jeg har ingen planer om at fortsætte på arbejdsmarkedet længere end højst nødvendigt og vil egentlig gerne forvalte min økonomi derefter. Kan jeg stoppe som 60-årig, så gør jeg det. Ingen vilde planer om jordomrejse eller købe dyrt sommerhus eller lignende.

    Kunne jeg gøre noget anderledes?

    #205986
    testForfatter

    Hvor er det du har en rente på indlån på 5pct ?

    #205988
    VinelskerenForfatter

    tak for svaret – se kommentarer nedenfor:

    I forhold til investeringsforeningen er den så købt igennem banken? ja købt igennem banken Sparekassen Kronylland i Randers
    Der kan være en rigtig god timeløn i at lære at lave de få klik det kræver at købe investeringsforeningen selv, så man ikke årligt betaler banken for deres “rådgivning".
    Behold endeligt depotet i banken og investeringsforeningen hvis du er glad for den og bevidst om hvad den koster. Ingen grund til at springe over på Nordnet og selv investere og lege spekulant, men at finde en investeringsforening eller to man tror på kan gøre det godt, og så springe det unødvendige mellemled, at banken trykker på køb for dig, over er en ganske fornuftig og tidseffektiv tilgang til det.

    Lad os se lidt på nogle tal her.

    Du skriver at du er 42 og gerne vil stoppe som 60 årig, så der er 18 år at arbejde med.

    Du oplyser du har 13.000 kr. efter udgiter til projektet. Det giver ca. 2,8 mil over de 18 år. Så vi er oppe på 3,4 mil med de 600.000 kr. du allerede har i frie midler ud over huset, bare i indbetalinger til projektet.
    Hvis vi antager et gennemsnitligt afkast på 5% i gennemsnit, for bare at tage et tilfældigt tal, burde afkastet af investeringforening og løbende indskud være omkring 1,6 mil kr. før skat, i runde tal. Så vi er oppe på ca. 5 mil til at trække sig tilbage for, ud over hvad der er i huset hvis du skulle føle for at sælge det.
    Så kommer vi jo til de vigtigste af alle spørgsmål.

    Hvor stor en indtægt vil du gerne have når du trækker dig tilbage som 60 årig, og skal det holde hen til evt. pensionsordninger træder i kraft eller resten af livet? Min / vores plan er rent faktisk at flytte ud i et helårs sommerhus – tja, hvad skal man have af indtægt til 2 voksne med 2 biler? 10.000 til os, når regningerne er betalt – og de kan næpe vore voldsomme, hvis huset er økbt kontant. (forsikringer, forbrug, kontigenter m.m.) – lad os sige 10.000 – altså 20.000 udbetalt før forbrug og omkostninger. Jeg har i dag en pensionsopsparing på ca. 1,1 mio – med 300.000 i aldersopsparing og 800.000 på rate / livrente. Hvad vil du mene, at man skal bruge? Vi er på ingen måde ekstra vagante typer, der absolut skal have rødvin til 400 kr. flasken – kartonvin er fint nok for det meste. Banalt eksempel i know.

    Og så et vigtigt spørgsmål – hvad tager du egentlig for dine ydelser? 🙂

    #205990
    testForfatter

    På pension Info kan du se hvad du hvis de forsætter med din nuværende opsparing har når du er 60 år 62 også videre.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.