Lejlighedssalg og bankskifte?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • sunekrogstrupForfatter
    Indlæg
  • #93419
    sunekrogstrupForfatter

    Kære alle brugere,

    Jeg håber, der er nogle derude, der kan give deres bud på, hvad min kone og jeg skal gøre ift. dækning af tab ifm. lejlighedssalg og evt. valg af bank:

    Vi har to mindre lejligheder i København. Min kones 2 værelses andelslejlighed er købt for 613.000 kroner men værdien er nu faldet til 486.000 kroner, da foreningen har valgt at følge den offentlige vurdering. Hun har pt. restgæld for 588.000 i lejligheden. Min lille 3 værelses andelslejlighed er købt for 990.000 og kan næppe sælges for mere end 6-700.000 pga. det dårlige boligmarked. Restgælden er pt. 970.000 kroner.

    Vi vil efter to år nu gerne af med én af lejlighederne, og vil selvsagt gerne sælge den lille lejlighed og bo i min lejlighed, så vi kan have plads til børn osv. Men sælger vi den nu, står vi med en gæld fra salget på ca 100.000 kroner. Hvad kan man egentlig forvente at skulle betale i rente for sådan et lån?

    Vi står samtidig med to forskellige banker. Min kone har Danske Bank, og jeg har Nordea. Vores oplevelse er, at Nordea tilbyder lavere renter (og generelt bedre behandling og service). Vi vil derfor gerne flytte alt over i Nordea. Bør et bankskifte ske før eller efter lejlighedssalget? Tror I der vil være meget at vinde hvis vi finder en helt tredje bank ift. gælden på de 100.000 fra lejlighedssalget? Da der er tale om andelsboliglån kan man vel ikke stille så meget op med omlægning, etc…?

    Håber som sagt der er nogen der kan give et bud på, hvad der kunne være smart at gøre eller undersøge – vi er begge lidt forvirrede!

    1000 tak!

    Venlig hilsen
    Sune

    #192896
    ChrisMForfatter

    Tror nok i skal regne med Danske Bank vil tage sig godt betalt, jeg tænker 12-15 % for et lån i den størrelse, uden sikkerhed.

    Prøv at forhør jer hos begge banker, fortæl om jeres planer og vælg den bank, som tilbyder det bedste for jer.

    Alt afhængig af jeres økonomi, kan i også risikere, at banken ikke vil gå med til jeres planer…

    #192898
    thsvForfatter

    Kan lejligheden sælges for vurderingen?
    Er der evt. forbedringer i lejligheden, der kan medføre højere salgspris?
    Ellers bliver der jo en gæld på ca. 100.000 kr + evt. salgsomk. for andelen.
    Tag en snak med banken (evt. begge banker), om de vil låne jer de måske 120-150.000 kr det reelt nok vil blive i underskud.
    Forvent en rente på mindst 10% på lånet og løbetid på max. 10 år, så lånet kan hurtigt koste 2.200 kr om måneden i ydelse, idet det dog giver rentefradrag med værdi på næsten 500 kr i starten. I bør sammen have en bedre økonomi end ved at have 2 boliger.

    #192922
    sunekrogstrupForfatter

    Hej ChrisM og thsv,

    1000 tak for jeres svar. Det har hjulpet os godt i gang!

    Tror også det er godt at sammeligne de to banker, som I begge foreslår, men vi må jo nok indstille os på en rente væsentligt over 10%, måske endda 15%. Uanset hvad er det godt at høre, at du, thsv, også vurderer, at den samlede økonomi bliver bedre ved at slippe af med en af boligerne.

    Men tror I det kan betale sig at skifte bank inden et salg eller er det ligegyldigt?

    Den lille lejlighed, vi gerne vil af med kan sælges for vurderingen på 486.000. Det er der ihverfald flere andre i foreningen, der har gjort. Men der er ingen forbedringer, som kan medføre en højere salgspris.

    Tak igen.

    Venlig hilsen

    Sune

    #192944
    thsvForfatter

    I kan jo høre i den anden bank, om de vil finansiere tabet på den solgte lejlighed.
    Det kan ihvertfald ikke betale sig at flytte et andelslån på en lejlighed, der skal sælges med det samme.
    I bør nok sætte afdraget på forbrugslånet højere end jeg skitserede, så der bagefter kan blive afdraget på andelslånet.

    Start med at lægge et budget, i kan jo evt. bruge Nordeas opdeling i forskellige grupper:
    Leveomk.
    Ferie&Fritid
    Afdrag på gæld, solgt bolig
    Transport
    Boligudgifter
    Ydelse på boliggæld.
    Øvrige faste udgifter
    Opsparing
    osv.
    Stil evt. budgettet op i regneark med poster under hver kategori.
    Og brug det seneste års kontoudtog til de forskellige poster. Lidt ligesom i Luksusfælden.

    #193002
    AnonymForfatter

    Hej Sune

    Ang. 2 forskellige banker er den største udfordring nok pt. at i begge er tekniske insolvente. Ud fra dine tal, er din kæreste “mindre" insolvent end dig, hvorfor Danske Banks risiko for at tage dig ind som kunde vil være større end Nordeas risiko for at tage din kæreste. (Hvis ikke det giver mening, så skriv, så skal jeg uddybe).
    Ud fra den betragtning vil jeg i første omgang tror Nordea er den bedste mulighed for at samle tingene.
    Jeg vil gætte på at andre banker end en af dem i benytter idag vil være op af bakke, da i samlet set er bagud med ca. kr. 370.000 (i forhold til dine oplysninger)
    Uanset så kan man højst for nej, hvis man spørger!!!!

    Personligt ville jeg angribe det på denne måde:

    Din kæreste har idag nogle udgifter til hendes lejlighed. Det være sig både til lån, men også vand, varme, el, forsikring osv. Ved at sælge lejligheden, vil hun derfor få frigivet nogle faste udgifter hver måned. Hvor stor den del af disse ville kunne anvendes direkte til afvikling af tabet på boligen???…

    Lad os bare for sjov sige kr. 5.000,- pr. måned. Et lån på kr. 100.000,- vil ud fra denne betragtning kunne være borte i løbet af 2 år. Er dette scenariet vil både DB og Nordea nok ikke se så negativ igen på et salg af den lille lejlighed.

    Det vil være i jeres begge interesse at speede så meget op på gældsnedbringelse som muligt, da det vil stille jer stærkere i fremtiden til de ønsker/udfordringer i vil få i jeres økonomi. Normalt vil jeg ikke anbefale man sammenblander gæld, men en evt. løsning kunne her være, såfremt i er 100% sikre på at det skal være jer 2. Så kunne i spørge banken om man kunne smide de kr. 100.000,- oven i det allerede eksisterende boliglån. (Til samme rente). Banken har dermed en større risiko på jeres lån de første par år, mod derved at sikre en hurtigere afvikling når de første kr. 100.000,- er betalt af.

    Man kan lave konstruktrionen på mange måder. Også med en særskilt lån på de kr. 100.000,- og aftale om at når den er væk, skal der i fremtiden bruges enten hele den hidtige afvikling eller evt. kr. 3.000,- ekstra på dit andelsboliglån, for at få jeres formueforhold i balancen.
    Eller med det samme sige en mindre afvikling på kærestens forbrugslån, men så tage kr. 2.000,- ekstra på andelsboliglånet (Som f.eks. kunne være hendes husleje ved dig…..)

    Fordelen vil ovenstående løsningsforslag er i viser banken:
    – I ønsker at nedbringe maksimalt (Hele tidligere udgift til bolig for din kærestes del)
    – I er proaktive og tage det “forholdsvis acceptable" tab, for at forbedre afvikling
    – I vil eftefølgende også bruge en del af besparelse på at nedbringe din gæld
    – I har selv aktivt tænkt i løsninger inden i sætter jer i bankmandens stol
    – I har selv noget med til bordet ved Nordea (Ekstra kunde i form af kæreste)

    Ud fra ovenstående er et måske ikke umuligt at finde en løsning i kan være tjent med. Det er min oplevelse, når jeg er på bankbesøg, det tages positivt at man selv har tænkt løsninger/udarbejdet budgetter inden de skal tage stilling.

    Håber det gav mening, er lidt træt idag, men ellers sig til:)

    Hold og lykke med at finde den bedste løsning for jer.

    mvh
    Bonkfish

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.