Mulighedder for bankskifte ved teknisk insolvent

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93157
    AnonymForfatter

    Hej
    Er der nogen der har erfaringer med dette ??
    På grund af de faldende huspriser er mange danskere idag Teknisk insolvente dette gør at et bankskifte stort set er umuligt, For mig og min kone betyder dette at selv om vi har styr på økonomien og har et rådighedsbeløb på over 17000 om måneden er det ikke muligt at komme væk fra Danske bank.
    Vi byggede vores hus om lige som bolig boblen brast og dette gav et boliglån på 450.000 da det pludseligt ikke kunne blive et realkredit lån, vi har 2 biler som vi bruger på arbejde, Hvor vi har nogle super ordninger med rådighedsbeløb samt kørepenge. Vi har opsparing samt div. andre konti og der står næsten altid penge på vores konti. Alligevel er det ikke muligt at skifte da der skal overtages noget gæld uden sikkerhed. Danske bank har hævet vores rente 6 gange inden for de sidste 2 år dette betyder at selv om der afdrages massivt på alle lån er der lange udsigter til at slippe ud af lånene pga. den ekstra ordinære høje rente.
    Da vi om lagde real kredit lånet for 4 år siden til et afdragsfrit lån og satte afdragene op på de andre lån ville vi være ude af de andre lån på 6 år idag idag 4 år efter er der stadig 5 år tilbage pga. rente rente forhøjelser fra Danske bank.
    Opgaven virker umulig og de 3 banker vi pt. har talt med vil ikke overtage noget før vurderingen stiger på huset, Alt i alt er det lidt som om stavns båndet er genindført 🙂

    #187066
    BangeeForfatter

    Der er ikke andet at gøre end at blive med med at prøve andre banker.

    Prøv evt nogle af de lidt mindre og ikke kun Sydbank, Nykredit, Nordea og Jyske

    Spar Nord, Banknordik, Kronjylland, Vestjysk og Ringkøbing kunne være muligheder

    Håber du finder en løsning

    #187070
    fk2001Forfatter

    Det er helt urimeligt at banken har hævet renten på jeres lån mange gange i et tidsrum hvor renten er faldet markant. Har du taget sagen op med DB? Du skal ikke undlade at gøre dem opmærksom på at de har bragt jer i en uholdbar situation. Banken er mindst lige så interesseret i at lånet bliver afdraget som du er. Jeg ville også minde dem om at boliglånet er 2. prioritet, hvilket nok betyder at de ikke får noget som helst hvis du må opgive at fortsætte afbetalingerne på boligen.

    Jeg har selv været i en ligenede situation, og min erfaring er at bankerne skal holdes i kort snor, ellers løber griskheden af med dem. Man skal ikke være tilbageholdende med at give dem modspil og stille dem et ultimatum hvis de afviser fair business.

    #187080
    AnonymForfatter

    Hej Jeg har et familiemedlem i samme situation med DB. Faldende pris på andelsbolig har gjort vedkommende teknisk insolvent, selvom der i årevis er betalt dyre renter over 10% til DB, hvorved hovedstolen ikke kommer nedad.
    Hvis nogen kender reglerne for at skifte bank, blot med sin lønkonto, vil jeg gerne høre om det. Kan DB nægte en at flytte sin lønkonto til anden bank, selvom der er oprettet et andelsboliglån i DB?

    #187088
    Mr RForfatter

    Nej det kan de ikke nægte dig, men de kan opsige aftalen hvis du ikke overholder aftalen om afbetaling på lånet.

    #187102
    AnonymForfatter

    Tak for svaret. Hvilken aftale tænker du på de kan opsige. Hvis lønkonto flyttes til anden bank er der ingen aftale med DB udover rente og afdrag på lån, der gerne skulle blive i DB.

    #187104
    Mr RForfatter

    Ja netop lånet. De kan kræve lånet skal indfries til fulde hvis afdragene ikke bliver overholdt.

    #187108
    AnonymForfatter

    Hej
    Kan nu ikke se at det hjælper os det store hvis vi bare flytter lønkonto,
    Fakta er at lige PT er det den almindelige borger der betaler for at DB har tabt penge på bolig spekulanter som har investeret med stor risiko.
    Vi har selvfølgeligt også selv bragt os i denne situation men vi har haft DB i mere end 15 år nu og da det gik godt for bolig markedet undersøgte vi andre mulighedder og hver gang kunne DB toppe tilbudene med bedre forhold. Nu hvor vi så sidder i saksen hæver de renterne på alle lån til helt vandvittige priser, Jeg har PT. en Volvo jeg har købt for 2,5 år siden hvor de nu har hævet renten til over 10,5 %
    I gamle dage kaldte man det åger og folk blev fængslet men desværre ikke idag.

    Vi må fortsætte jagten efter et rimeligt penge institut

    #187112
    testForfatter

    Asnæs, det er fint nok at du er sur men alle bankerne har hævet renterne. Jyske bank tilbage betaler disse dage også lige et par hånd øre. Hvem tror du kommer til at betale dem?

    Så fint nok at du er sur men at beskylde dB for at overtræde stræffe loven er ikke seriøs debat men ren retorik

    #187118
    AnonymForfatter

    Hej
    Mener nu ikke jeg beskylder DB for at overtræde straffe loven i mine indlæg
    Fakta er dog at de renter DB tager fra deres såkaldte b kunder nærmer sig de grænser man i gamle dage kaldte åger
    Det eneste jeg mener pt. Er at de er umoralske men sådan er mange banker.
    Som den danske straffelov er pt bryder de som ingen regler men jeg håber da at de af deres kunder som de behandler skidt pt husker det når økonomien vender igen, jeg skal helt sikkert nok huske det og jeg har meddelt min rådgiver at så snart det er muligt flytter vi alle forretninger .
    De danske bolig ejere der købte da priserne var høje er jo næsten alle stavns bundet i dag. Jeg mener at jeg hører til de heldige med et godt job og en forholdsvis god løn og det samme har min kone så vi kan se at inden for 5-6 år er de fleste lån væk hvis ikke DB sætter resterne alt for højt op, og efter dette er vi jo fri til at skifte
    Tak for en god og sober tone i debatten som jeg da håber vi fortsat kan holde.
    Det første indlæg var egentligt bare for at høre om andre måske kunne henvise til mere privat venlige penge institutter ned DB

    #187128
    testForfatter

    Åger straffes traditionelt efter Straffelovens §282

    læser du i grunden det du selv skriver?

    !I gamle dage kaldte man det åger og folk blev fængslet men desværre ikke idag.!

    Faktum er at straffelovens paragraf 282 så vidt jeg kan se ikke har ændret sig den er bare gal med din fortolkning af dem.

    10,5% hvis du med din økonomi kan få det billigere andre steder så smut da fra danske bank

    nordea liger fra 7,5 til 12 så om 10,5 er dyrt afhænger af din risiko profil men at få danske bank dømt efter straffe love kan du sku godt glemme

    http://www.retssal.dk/?page=emne&id=2978&indexid=49

    #187132
    RentehansForfatter

    Hvis du har mulighed, så prøv Pensam bank, det kræver dog at du eller kone er medlem af FOA eller forbrugsforeninge deres rente på boliglån er 6 %

    #187140
    AnonymForfatter

    Det Danske Bank ikke har forstået er, at når boligmarkedet først vender, og de gradvise prisstigninger reducerer den tekniske insolvens, så boligejerne igen kan skifte frit, så vil der komme en ketchupeffekt, hvor sure kunder i hobetal flygter fra banken.

    Når dagen med kundeflugt op rinder, skal jeg ikke i hvert fald ikke være aktionær i banken mere. For det kommer til at ramme profitabiliteten hårdt.

    De kunder, der er belevet trådt på, og kaldet B-kunder, de glemmer ikke det her, når de igen bliver solvente. Så er det Bye Bye til Danske Bank.

    #187154
    AnonymForfatter

    Hej Rentehans
    Vi har prøvet Pensam som netop så lovende ud og de vendte tilbage med at alt var OK når bare huset fik en højere Vurdering (engang)
    General Prier du har fuldstændigt ret, Jeg har obligationer og andet hos DB og du kan tro at alt bliver flyttet når det er muligt.

    #187174
    KaptajnForfatter

    Hej Asnæs

    Hvad med at sælge obligationerne og få nedbragt gælden lidt ad den vej ?

    Går ikke ud fra at de giver ret meget i rente 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.