Eksisterende lån og bankskifte.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90584
    AnonymForfatter

    Ønsker at skifte bank fra Sparbank vest til Nykredit – men vil de mon ta’ os? Det er selvfølgelig svært at udtale sig om det, men vil personlig være rigtig godt “pinlig" over et afslag.

    Vores nuværende økonomiske situation:

    Boliglån i banken på 300.000 kr
    Realkreditlån på 1.200.000 kr (har afdragsfrit for at betale mere af på boliglånet i banken)
    Billån på 167.000 kr
    Lån ved Acceptcard på 7000 kr
    Studielån på 100.000 kr

    Mdl. indtægter samlet på 32000 kr, hvoraf der hver mdr. trækkes 22.500 kr til alle faste udgifter og tilbage er et rådighedsbeløb på 9500 kr.
    Vi er en familie på to voksene og to børn uder 3 år.

    Hvilke årsager kan være til evt. “afslag" fra en bank?

    Mvh og håb om gode besvarelser.

    #148334
    AnonymForfatter

    Det kan man selvfølgelig ikke svare generelt på, men der er rimelige gode chancer for at de vil tage dig ind som kunde.

    Hvad skulle egentlig tale imod?

    #148340
    KrisserForfatter

    Nu skriver du ikke jeres bruttoløn, men jeg gætter på den ligger på cirka 600 000 om året tilsammen, måske lidt højere. Det giver jer en gældsfaktor på knap tre, hvilket er i den høje ende, men ikke kritisk i sig selv. Jeres lån bærer ikke specielt præg af at være forbrugslån, hvilket er godt.

    Jeres rådighedsbeløb er dog alt for lavt. De fleste banker vil kræve et rådighedsbeløb til to voksne og to børn på mellem 13 000 og 16 000 kroner om måneden. Ganske vist vil jeres rådighedsbeløb stige lidt når jeres børn ikke længere går i vuggestue, men langt fra nok. Ud fra jeres lån at dømme, har I belånt jeres hus fuldt ud, og hvis I har købt de sidste par år, vil I ikke kunne opnå samme realkreditbelåning i dag som da I købte grundet prisfaldene.

    Umiddelbart tror jeg ikke I vil kunne få flyttet jeres engagement, men hvis der er nogle store budgetposter der kan spares væk (hvis I sælger jeres bil, vil det formentlig stort set bringe jeres rådighedsbeløb op på det fornødne), er der måske en mulighed.

    #148346
    testForfatter

    børn bliver ikke meget billigere. Efter vuggestue kommer børnehaven og så kommer skolefritidsordningen og fest tøj og så videre. Nej det er med at få banket noget af den løse og dyre gæld af

    #148352
    AnonymForfatter

    Ja, vores bruttoløn er ca. på 600.000 kr om året. Jeg var slet ikke klar over at man skulle have så højt et rådighedsbeløb. Det kommer noget bag på mig. Altså jeg er klar over at vi ikke har meget at rutte med og der står sjældent mere end 500 kr tilbage sidst på mdr. Men vi synes bestemt ikke vi mangler noget.

    Børnepenge er ikke lagt med i budgettet.

    Men argumentet for ikke at optage os som nye kunder kunne eks.vis være at vi har et lavt mdl. rådighedsbeløb?

    Tak for jeres tilbagemeldinger.
    Mvh

    #148358
    AnonymForfatter

    Danske Bank opererer med følgende krav til rådighedsbeløb:

    Single: 6.500 kr
    Par uden børn 9.500 kr
    Par med 1 barn 12.000 kr
    Par med 2 børn 14.000 kr

    En udgifter til bilen (herunder vedligeholdelsesomkostningerne) skal regnes med hvis bilen bruges til befordring til arbejdet, mens bilen kan afholdes af rådighedsbeløbet, hvis man kun bruger bilen i fritiden, og derfor ikke kører ret meget.

    Tidligere var kravet til rådighedsbeløb bøjeligt nedad, dvs. hvis man kunne se kunden kunne få det til at løbe rundt med mindre, ja så accepterede man nogle gange mindre rådighedsbeløb.

    I dag er det mit indtryk, at ovennævnte beløb er et UFRAVIGELIGT MINDSTEKRAV !

    Har et par uden børn ikke 9.500 kr i rådighedsbeløb, så kan det ikke betale sig at gå i banken!

    #148366
    NultopskatForfatter

    Nu har du søgt Nykredit bank, den opererer lidt anderledes end normale murstensbanker.
    Der er f.eks følgende krav.

    Du SKAL have boet på nuværende adresse de sidste ca. 5 år
    Du SKAL have haft dit nuværende job ca. lige så længe.

    Kan de 2 punkter ikke opfyldes er det fuldstændig ligegyldigt, hvordan dine formue forhold ser ud.

    #148368
    AnonymForfatter

    Det er simpelthen ikke rigtigt.

    Jeg har fx en kammerat der har boet mindre end 2 år i deres lejelejlighed.

    Han og kæresten har lige finansieret hus via Nykredit.

    De har forøvrigt heller ikke haft jobbene 5 år endnu.

    #148382
    KrisserForfatter

    Bestemt. Hvis jeres rådighedsbeløb ikke er højt nok til at opfylde bankens midstekrav, påtager den sig en større risiko ved at låne jer pengene. Da I ikke kan stille sikkerhed for alle jeres lån, og I ikke har nogen økonomisk buffer hvis der pludselig sker noget, vil banken formentlig vurdere at risikoen for at den taber penge er for stor.

    #148388
    AnonymForfatter

    Til Krisser.
    Jeg bliver nødt til lige at høre lidt mere om det du beskriver som gældsfaktor, hvor du fortæller at vores ligger på 3. Hvad vil det sige?

    Mvh

    #148390
    AnonymForfatter

    Her kan du læse alt om gældsfaktor og andre gode oplysninger:

    http://www.banktorvet.dk/artikler/er-du-en-god-bankkunde/

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.