lån og bankskifte

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90174
    AnonymForfatter

    Vi er ved at optage et lån til en svensk ødegård i Nordea i dk (så vidt jeg ved er det kun her og i Handelsbanken man kan låne til noget i den stil). Vi regner med en maks. pris på 500000 sek, så det er ikke det helt vilde beløb vi er ude i. Vi har desuden ca. 60000 kontante dkr. vi kan bruge i udbetaling. Vi har en samlet indkomst på ca. 28000 efter skat, og en MEGET billig husleje (ca. 2500).
    I forbindelse med lånet ser jeg det som en naturlig konsekvens at jeg skifter bank (vi har ingen andre lån). Min kæreste, hvis økonomi pt består af offentlige ydelser vil meget nødig skifte fra Danske bank, hvor hun er glad og tryg ved at være. Nordea kigger på vores FÆLLES budget i forbindelse med lånet. Kan banken nægte at give os et fælles lån hvis hun ikke er villig til at skifte bank? Hvor almindeligt er det at man skifter bank i forbindelse med et lån?
    mvh
    Mikkel Petersen

    #141796
    HalliHalloForfatter

    Selvfølgelig kan banken da nægte det, hvorfor skulle den ikke kunne gøre det?

    Hvis du er ved at optage et lån i Nordea, så syntes jeg lige du i morgen burde spørge din “rådgiver". Det ville jeg da gøre, hvis jeg stod i din situation, og så fortæl lige panelet herinde, hvad svar du fik.

    #141798
    AnonymForfatter

    Det grænser da til idioti at låne i svenske kroner mens kronen er lav.

    Når svenske kroner forventeligt apprecierer (dvs. stiger) 10-15% overfor DDK indenfor de næste 2 år, så er jeres gældsbyrde og rentebetalinger målt i DKK steget med samme.

    Hovedreglen er, at man altid skal optage gælden i den valuta, hvor man har sin lønindtægt.

    Jeg kunne forstå hvis I ud fra et kursmotiv optog lånet i SEK hvis situationen var, at svenske kroner var overvurderet i forhold til DKK. Men i en situation hvor SEK er normalt prissat eller undervurderet, da skal I klart vælge at finansiere i danske kroner!

    #141802
    AnonymForfatter

    Vi låner skam også i danske kroner. Så et hus til 500000 sek svarer til ca. 325000 dkr. Men mit spørgsmål går nu egentlig mere på om det er rimeligt af banken at kræve at vi begge skifter til dem. Banken tjener jo stadig mange penge på vores lån. Min kæreste får offentlige ydelser på ca. 10000 pr. md, så det er ikke det helt store hun bidreager med til fælles økonomi.

    #141806
    MichaelForfatter

    Det er ganske almindelig praksis at en bank kræver bankskifte ved lån. Jeg undrer mig til stadighed over, at så mange herinde opfatter et banklån som en menneskeret. Selvfølgelig kan banken da stille de krav de vil når I søger et lån, så om du/vi synes det er rimeligt eller ej er sådan set ligegyldigt.

    #141810
    KrisserForfatter

    Begrundelsen for at I skal have samme bank er, at banken på denne må bedre kan følge med i, hvis jeres økonomi udvikler sig negativt. Det kan godt være at din kæreste ikke bidrager direkte til den fælles husholdning, men hvis hun mister sin indkomst på 10 000 om måneden, medfører dette jo stadig en nedgang i jeres rådighedsbeløb på 10 000 kroner om måneden.

    #141814
    HalliHalloForfatter

    Hvis I ikke er gift kan du selvfølgelig alene overalt optage et usselt lån på 325.000 kr. med fuld sikkerhed i dit påtænkte køb af en hytte i Sverige. Når du oplyser, at du selv har 18000 kr. mdl. netto om måneden, så er det jo ingen “ødegård".Jeg ved godt du/man kalder det en ødegård, men for 325.000 kr. er der vist ikke meget gård over det hus, men øde ligger den lille hytte eller snarere rønne jo sikkert nok.

    Så jeg er næsten sikker på at din kærestes økonomi ikke betyder noget, og hun kan med garanti uden videre fortsætte sit kundeforhold i DDB.

    Jeg er godt klar over at dit spørgsmål – ligesom så mange andre – sikkert er konstrueret for at skabe lidt debat herinde. For hvorfor har du ikke spurt i banken, når du allerede er ved at optage lånet? Meget nysgerrig efter at høre dit svar og jeg takker mange gange på forhånd.

    #141824
    AnonymForfatter

    Spørgsmålet er skam ikke konstrueret. Og for 325000 kan man faktisk få et rimeligt godt hus med flere ekstra bygninger, omkring 70 m2 beboelse og indlagt vand. Fra kbh skal man så nok beregne 4 køretimer, men så er man jo også i den skøneste natur… Nok om det.
    Skal lige høre bankens vurdering, og hvis jeg kan tage lånet alene ville det jo være fint. Jeg har også spurgt banken. De sagde at de skulle have mulighed for at følge vores økonomi og det kan de ikke hvis hun er DDB. Så snakkede de om at man kunne sende dem en kontoopgørelse hver md, men det synes de også var meget besværligt. Men jeg skal aftale helt prøcist med dem, og vil tage det op igen med dem.

    #141826
    AnonymForfatter

    Det er et godt argument, som banken også er kommet med…

    #141828
    AnonymForfatter

    HENVENDT TIL KRISSER

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.