Ikke altid penge der afgør Bankskifte

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Indlæg
  • #114830
    AnonymForfatter

    Jeg har da med interesse læst de indlæg der er kommet. Det der jo nok er problemet er at mange – heriblandt mig selv – har haft en blanding af tillid og autoritetstro til banken, som vi jo selvfølgelig betragter/har betragtet som de eksperter der skulle og ville vejlede sine kunder inden for egne rammer. Når det så ikke er sket så bliver jeg da hen ad vejen skuffet, man hvad? Jeg har jo været der så mange år og det går jo meget godt. Men når så den ene skuffelse efter den anden ikke mere er en enlig svale men en hel flok, ja så er det nok. Bare ærgerligt at tiltroen har været så stor, så det skulle tage så mange år. Ja siden 1972 har jeg haft BG bank. Mit råd skal derfor være – som indikeret i flere indlæg – lad ikke stå til. SKIFT bank eller pengeindstitut eller hvad det nu hedder. Spring fra hurtigt, og ikke som jeg – vente. Jeg mener I skal droppe en for dyr bank heriblandt Danske Bank og bl.a. bruge det der kan ses ved at bruge mybanker. I kan efter min bedste overbevisning kun vinde ved det. Tak til mybanker.

    #114850
    AnonymForfatter

    Jeg er da lidt nysgerrig. Jeg har jo opfordret til at skifte bank (jeg er ikke den eneste), så nu kunne jeg da godt tænke mig at høre om nogen af jer har gjort det eller (kraftigt) overvejer det?

    #114854
    AnonymForfatter

    No big deal. Ingen grund til at lede efter specielle erfaringer.
    “Jeg overvejer om jeg skal tage en kortærmet trøje på i dag osse, eller om den skal være langærmet. Jeg kunne godt tænke mig at høre fra andre med de samme overvejelser"
    eller
    “Jeg overvejer om jeg skal købe mælken i Brugsen eller Netto. Den er billigst i Netto, men måske er Brugsen bygget mere solidt – man kan jo aldrig vide om bygningen styrter sammen en dag"

    Gå ind fra gaden, ring eller skriv til dem og sig du gerne vil oprette en lønkonto og den skal være din NEM-konto. Så fortæller de dig hvad de kræver af dokumentation. Bum, så er en stor del af din økonomi flyttet.

    Senere tager du stilling til om du vil flytte mere. Flytteomkostningerne overtaler du den nye bank til at betale.

    #114858
    NultopskatForfatter

    Sådan rent nysgerrigt Anker, spurgte du nogensinde BG bank om muligheden for investering af dine midler ?
    På de forskellige tråde her på siden er mange jo begejstret for Northern Rock og 5 % på indlån.
    Skal NR så også kontakte disse og oplyse at de kan købe 6% obligationer istedet ?
    Hvor er grænsen for hvornår banken informerer dig eller prøver at sælge ?

    #114862
    AnonymForfatter

    NR har ikke VP-salg på produktlisten, så alene af den grund skal de ikke informere.

    Om BG skal? Tja, hvis man spørger “Er der slet ingen mulighed for at få forrentet højere" så er det efter min opfattelse klart at de skal. Men “Kan jeg få højere rente på min konto?". Næppe. Efter min opfattelse er der stor elastik (til bankens fordel) i deres rådgivningsansvar m.h.t. god-skik reglerne. Og endnu større elastik i hvad banken skal gøre på eget initiativ.

    Konklusion: Vi må nok finde os i at vi selv – som Anker Steen Sørensen – skal være vågne, og lære at ‘rådgivning’ eksisterer ikke.

    #114864
    MichaelForfatter

    Enig med Henrik. Banken skal kun rådgive “korrekt" ved direkte henvendelse. Hvis en kunde betaler 68% i rente på et billån og ikke henvender sig for at få bedre vilkår, så er det da kundens egen skyld. Vi lever i en verden med mange muligheder og det er vores eget ansvar at finde vej gennem denne jungle – sådan er det nu engang.

    #114866
    AnonymForfatter

    Det er sikkert her meget er “skjult" eller i det mindste “sløret" for kunden. Det er ærgerlidt, at en ikke helt klokkeklar formulering af hvad man mener med sit spørgsmål, i nogle tilfælde udmønter sig i manglende mønt. Rådgiveren burde efter min mening ikke bare tænke “aha….jeg svarer kun på spørgsmålet og undlader at rådgive om andre muligheder, for så har jeg gjort dagens gode gerning over for banken jeg er ansat i". Hvis, eller rettere når det er tilfældet, så er der ikke mere brug for personlige rådgivere (altså dem der burde rådgive kunderne). En computer kan så svare i stedet – og mon ikke vi er på vej derhen?

    #114870
    MichaelForfatter

    Jeg forstår ikke din kritik Anker. Skal banken istedet svare: “Jo, du kan få en bedre forrentning i bank X istedet for hos os" ??!! Hvis din bank tilbyder 2% i rente og en anden 5%, så kan din bank roligt svare “Nej, du kan ikke få mere end 2% i rente her".

    Hvori ligger problemet?? Hvis du forsikrer din bil for 15.000 om året, skal dit forsikringsselskab så ringe til dig og sige: “Nu skal du høre, hvis du går til selskab X så kan du få en forsikring for kun 8.000" ?!

    Der findes masser af uvildige finansrådgivere du kan hyre hvis du vil have hjælp. Det koster ganske vist >1000 kr. i timen, men det er nu engang prisen hvis man ikke vil gøre en indsats selv.

    #114882
    AnonymForfatter

    Nej Michael. Det er det her med at formulere sig klart. Jeg mener selvfølgelig (synes jeg), at det skal være inden for “egne rækker" der skal rådgives, og forventer heller de oplyser om hvad en konkurrent har af bedre tilbud (men havde da ikke noget imod det).

    #114884
    AnonymForfatter

    God skik: “Stk. 2. En finansiel virksomhed skal yde rådgivning, hvis kunden anmoder herom, jf. dog § 2 og § 21. Endvidere skal virksomheden af egen drift yde rådgivning, jf. dog stk. 4, hvor omstændighederne tilsiger, at der er behov herfor. Alternativt kan den finansielle virksomhed henvise kunden til at søge anden rådgivning."

    Altså spørger man: “Er der andre kontotyper hos jer der giver højere rente?" så skal der svares korrekt. Men hvornår det skal gøres på bankens initiativ er jo ret vattet.
    Tidligere – da branchen selv fastsatte de etiske regler – så var der en konkret regel om at pensionister med over 100.000 på en anfordringskonto skulle (på bankens initiativ) rådgives om muligheden af at flytte til anden kontotype i banken. I dag hedder det vist: “Tegn et overvågningsabonnement, så vil vi regelmæssigt tjekke dit kundeforhold."

    Det er denne her evindelige med ‘rådgivning’ som man tror er en rådgivning. Det er det jo kun hvis man selv kan vurdere den kvalificeret. Forstå ‘hvad er bankens interesse, og hvad er min’. Og det kan man ikke hvis facts skjules af banken. Jeg fatter fx ikke den måde man p.. på §9 i bekendtgørelsen – MED finanstilsynets accept.

    “§ 9. Har den finansielle virksomhed eller dens medarbejder/rådgiver i rådgivningssituationen en særlig interesse i rådgivningens resultat udover den almindelige indtjening, skal virksomheden inden rådgivningen informere kunden om arten og omfanget af den særlige interesse.
    Stk. 2. Modtager den finansielle virksomhed provision eller andet vederlag som følge af formidlingen af produkter eller ydelser, skal kunden gøres opmærksom herpå."

    #114886
    AnonymForfatter

    Tak skal du ha’. Det her kan jeg bruge – sammen med flere af de andre kommentarer. Jeg mener ikke den måde jeg er blevet “serviceret" på helt svarer til indholdet i det sidste indlæg.

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.