Gerbyr på erstatningskort

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • BrandborgForfatter
    Indlæg
  • #95602
    BrandborgForfatter

    Det kan godt nok bringe mig op i det røde felt, når Nordea Bank, opkræver kr. 150 for et nyt Visa/Dankort fordi det gamle er ved at revne på grund af almindelig brug og slidtage.. Jeg er fordel+ kunde med et totalengagement, der omfatter løn- og kreditkonto, budgetkonto, realkreditlån, billån, opsparing og en pensionsordning med et større indestående.
    Engagementet omfatter også min lille virksomhed, hvor jeg har en virksomhedskonto/kredit, hvor saldoen det meste af tiden er i plus.

    På mig, virker det som en rød klud, at banken skal opkræve kr. 150 for at erstatte et kort, som er ved at revne. Gætter på, at administrationsomkostningerne ved at opkræve beløbet, slet ike står mål med de faktiske omkostninger.
    Har været kunde i Nordea i mange år og har aldrig tidligere betalt for et erstatningskort, som jeg vist har bestilt et par gange tidligere.
    Syntes, at der er rigtg småligt. Nu overvejer jeg, om der skal handles. Og så vil jeg underkaste bankens gebyrregler et nærmere eftersyn!

    Hilsen,
    Morten B

    #224472
    OpgaveForfatter

    Hej Brandborg,

    Beløbets størrelse kan altid diskuteres – men intet i denne verden er gratis. Hvis dit kørekort eller sundhedskort været ved at revne, så havde du ikke sluppet afsted med 150 kr. Alene produktionen af kortet, porto til Post Nord, bankens tidsforbrug (løn) på at bestille kortet og sende dig aftalen til underskrift, så rækker 150 kr. ikke langt. Et alternativ til at erstatte kort gratis, ville fx være at du skulle betale gebyr for at hæve penge i pengeautomater, veksle valuta, betale for Mastercard el.lign…

    Som Fordel+ kunde, der har samlet alle forretninger i banken, så ville jeg blot høre din rådgiver om ikke du kan slippe gratis denne gang, så længe du ikke beder om et nyt kort flere gange om året.

    God aften.

    #224474
    testForfatter

    Min kone har smidt 4 visa dankort væk til danske bank, erstatning kort har ikke kostet en øre. Der ku man så argumenter for burde ja kostet men er erstatnkngkort for et der er slidt op nej under ingen omstændigheder acceptabelt,

    #224476
    testForfatter

    Ps i følge prisliste burde det faktisk ha kostet 100kr pr gang.

    #224478
    OpgaveForfatter

    Ifølge Nordeas prisliste, 150 kr.

    http://www.nordea.dk/Images/38-98139/Priser_serviceydelser_privat_DK_2016-01.09.16%20(checks%20og%20pension).pdf

    Hvorfor er det ikke acceptabelt… Så hvis dine sko, slides op hurtigere end (du men ikke butikken) forventet, så skal butikken give dig nogle nye, gratis.!?

    #224480
    peter holm larsenForfatter

    kære test,

    Det er jo mærkeligt at skrive

    1) at et erstatningskort koster 100 kr. når det klart fremgår af prislisten at prisen er 150 kr.

    2) at det ikke er acceptabelt – når man jo netop som kunde har skrevet under på kortbetingelserne – og dermed accepteret dem

    Er det ikke bare ord uden indhold og direkte forkert? Der er så ærgerligt at dette forum misbruges til at vildlede andre.

    Og til Brandborg – det forhold at du altid hat plus på din konto – er jo netop kernen til et af problemerne da det koster banken at du har indestående – da din rente givet ikke er negativ. Hvor tænker du banken hvis den placere dit indskud i Nationalbanken til -0,75 % skal tjene til personale , it systemer, bygninger mv ?

    Men alt det du har tænke du så 150 kr. er værd at bruge så meget tid på. Der er et ordsprog der starter " Man skal ikke skyde gråspurve med ……." Overvej om det giver mening!

    #224482
    testForfatter

    1) 100kr i danske bank.
    2) jeg betragter et erstatningskort som en erstatning for et man har smidt væk. Ikke et man har slidt op. Et hævekort er noget banken stiller tilrådighede for kunden. Du betaler jo heller ikke selv direkte for nyt tag på din leje bolig,

    Så nej jeg synes ikke et kort der er slidt op ved normalt brug skulle koste noget at få byttet. Det er så vi så 50kr billigere i danske bank og de har pr kulance givet min kone 4 nye kort efter hun har smidt dem væk.

    #224484
    testForfatter

    Erstatningskort
    Betales ikke hvis årsag er ”Uautoriserede tilbagevendende betalinger”.
    100 kr.
    Side 19

    https://www.danskebank.dk/PDF/Priser-vilkaar-faktaark/Generelle-vilkaar/PRISBOGDB.pdf

    #224486
    testForfatter

    Ps og du betlser også er årligt gebyr for at ha et visa dankort. En udskift på slitage burde være regnet med i dette. At gebyret så udlignes af helkunde principper er underordner.

    #224488
    BrandborgForfatter

    Tak for de mange indlæg!.
    Og nej – jeg bruger selvfølgelig ikke mere energi på, at slås om et gebyr på 150 kr. Syntes blot, at der er ved at gå lidt for meget Ryan Air i de store bankeres gebyrpolitik.
    Nå – men jeg skal jo stadig ikke betale for kaffen, et glas vand eller et toiletbesøg, når jeg en sjælden gang besøger min bank 🙂
    Mit budskab var blot, at skabe lidt opmærksomhed omkring bankernes gebyrpolitik – og det er vist lykkedes.

    #224496
    testForfatter

    Synes bare du skal be Nordea om at slippe de 150 da de skal stille et kort til rådighed fordig. En kort gang brok og de giver dig sikkert pengende. Ingen dårlig skattefri timeløn,

    #224498
    thsvForfatter

    PHL: Læs dog begge tests indlæg, når du kommenterer på det!
    Åbenlyst at han som altid ævler løs om DB’s priser også selvom tråden handler om Nordea.
    Har selv fået erstattet kort i Nordea tidligere gratis, men bruger ikke denne bank mere hverdag, netop pga. dette gebyr, som i mine øjne ikke er rimeligt. Et Dankort har meget svært ved at holde i 3 år, når det bruges næsten dagligt og altid ligger i pungen.

    Kan for øvrigt se at gebyret er på 75 kr i Coop bank, så også her billigere end de store banker.

    Til test: tvivler på at nogen betaler for at have Visa/Dankort nu om dage, stort set alle banker tilbyder dette gratis.

    #224500
    BrandborgForfatter

    En mail til Nordea, klarede sagen. Gebyret på 150 kr. er trukket tilbage. End of story 🙂

    #224502
    OpgaveForfatter

    Formuleringen: “Syntes blot, at der er ved at gå lidt for meget Ryan Air i de store bankeres gebyrpolitik". Der skyder du lidt let mod de store banker, mon du har undersøgt priserne i de mindre banker.? Eller er det bare ‘dansker holdningen’ at alle store banker er dyre…

    Her et lille udpluk fra forskellige prislister for udskiftningen af kort før tid:
    200 kr. Sydbank
    165 kr. Handelsbanken
    250 kr. Sparekassen Vendsyssel
    150 kr. Lån og Spar Bank
    75 kr. Vestjysk bank
    150 kr. PenSam Bank
    200 kr. Jutlander Bank
    100 kr. Danske Bank
    150 kr. for at have kortet i Sparekassen Kronjylland, hvis ikke garant. (Jeg kunne ikke lige finde prisen for udskiftning af kort i deres prisbog).

    Det skal siges at de mindre banker, tager sig mere end godt betalt for fx boligsager mv. i forhold til de større banker, når jeg ser på deres prislister.

    Super du fik gebyret tilbage, blot ved en mail – så er det jo løst.

    God weekend til jer alle.

    #224504
    testForfatter

    Thsv der er jo en af de så elskelige ting ved dig at du altid lige i forbifarten skal nedgøre andre, men jeg ved godt at der må gøre ondt at Nordea ikke længere er den rigtige bank for dig , det er danske bank nok eller ikke for mig for evigt. 🙂 for der er der ingen banker der er. Man skal altid løbende ta det op til overvejelse.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.