Totalt privat pensionsopsparing

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Ferrari7aForfatter
    Indlæg
  • #95549
    Ferrari7aForfatter

    Jeg har en privat pensionsopsparing hos PFA, som oprindelig er en arbejdsmarkedspension fra en tidligere branche, som jeg har valgt at indbetale ekstra på. Nu er så sagen den at jeg ønsker at få udbetalt den del som hedder aldersopsparing når jeg fylder 60 år. Det som jeg har fået at vide, er at jeg er nødt til at opsige ordningen så indbetalingen stopper, før jeg kan få udbetalingen. Ratepensionsdelen og livsvarig udbetaling kan jeg lade stå, hvilket jeg vil gøre da forrentningen er ganske fornuftig der.

    Men jeg ønsker jo netop ikke at stoppe med ekstra indbetaling, da jeg ikke agter at stoppe arbejdslivet der. Jeg har en pligtig arbejdsmarkedspension ved Pensam, men det kan ikke betale sig at indbetale ekstra de, da deres forrentning ikke er god.

    Når man ikke ønsker bankpension (dårlig forrentning), hvor kan man så som privat med skattefradrag spare op når man ikke selv har forstand på at investere??

    Jeg har skøjtet rundt på nettet, men alle selskaber kalder sig jo privat pensionsopsparing, selv om de viser sig at være født til arbejdsmarkedspension.
    Alderspension er IKKE aktuelt, da jeg har brug for fradraget.

    #223662
    testForfatter

    Vel PFA er vel en mulighed men så er det en ny ordning hvordan evt kan overføre det tilbageværende depot til.

    #223668
    Ferrari7aForfatter

    Ah, men PFA er så vidt jeg forstår kun for arbejdsmarkedspension, ikke privat. Jeg vil gerne fortsætte indbetaling, men kan så vidt jeg forstår det ikke fortsætte indbetaling der.

    #223674
    testForfatter

    Det mener jeg helt bestemt du har misforstået. Der er kun der du vel ha noget af den udbetalt der er er problem .

    #223678
    Ferrari7aForfatter

    Nej, ordningen ved PFA er noget de har overtaget da Funktionærpension blev overtaget af dem, og det var dengang en arbejdsmarkedspension under HK. Men nu hævder de at for at få udbetalt aldersopsparing når jeg bliver 60 år, så SKAL hele ordningen opsiges og indbetaling stopper så også. Det har endda været sådan at jeg ønskede at øge min indbetaling til pensionen men fik at vide at det kunne jeg ikke, og de anbefalede mig at indbetale ekstra til en ordning et andet sted.

    #223682
    testForfatter

    Humm Jo det forstod jeg godt, men prøver at sige at den nye ordning kunne være i PFA. Måske kommer du under en af de aftaler der allerede findes eller du kan lave en helt ny privat aftale. Jeg har mange år brugt leder pension som jo en fælles aftale fra lederne med PFA. Fordelen er at jeg drager fordel af de lavere omkosninger der er forhandlet men har en ordning der ikke uafhængig af mit job. Da jeg skiftede sidst til en arbejdsgiver der ingen pension ordning havde kunne jeg enten videre føre min pension hos PFA som privat eller lave en ny. Så jeg forstår ikke helt at PFA sku afvise at tilbyde dig en ny ordning.

    Nu fremgår det jo ikke hvad du er men her er så f.eks. Noget om HK funktionær ved PFA. https://pff.pfa.dk/forside/medarbejder/mange-fordele/

    #223684
    Ferrari7aForfatter

    Jeg prøver at emaile til dem om dette med at fortsætte som helt privat person, det tager dem som regel 3-5 dage at besvare.

    #223686
    BertelsenForfatter
    #223688
    Ferrari7aForfatter

    SEB kunne godt være en mulighed, selv om jeg godt kan se at deres nettoafkast er mindre, og deres åop er højere end PFA’s. På den anden side så vil jeg ikke have brug for forsikringer, da jeg er dækket af min arbejdsmarkedspension. Men det afhænger af svaret jeg får fra PFA.

    #223692
    testForfatter

    http://www.letpension.dk/Forside/Sider/default.aspx sku være en del af PFA men kender dem ikke

    #223694
    Ferrari7aForfatter

    Jeg mener at vide at Letpension som er noget nogle banker har, at det ifølge min bankdame er Codan.

    #223696
    Ferrari7aForfatter

    Jeg kan se at Letpension nu er PFA.

    #223704
    Ferrari7aForfatter

    Nu har jeg undersøgt Letpension som er et bankprodukt via PFA, og de har en åop som er mere end dobbelt så høj som PFA’s egne, den er på 1,6%. Dette er nok fordi banken også skal tjene på det. Og så er der forresten også forsikring gennem banken og det er Codan som er nogen af de dyreste på markedet.

    #223710
    testForfatter

    kunne jo så være en overvejelse måske ikke at lave den delvise frigivelse af pensionen?

    #223712
    Ferrari7aForfatter

    Ja, bestemt. Men der kunne jeg godt lige bruge det beløb ☺️Men jeg spekulerer på det.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.