Kan man nedskrive et lån før man betaler renter?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • MoneyRainForfatter
    Indlæg
  • #95544
    MoneyRainForfatter

    Kan en skyldner bede kreditor om at nedskrive lånebeløbet før der nedskrives på påløbne renter, eller har kreditor altid ret til at få betalt påløbne renter, før der afbetales af lånebeløbet?

    Jeg synes at kunne læse, at begge dele gælder på diverse sites og i bøger om inkasso, men kan ikke finde nogen reel bekendtgørelse eller lov omkring det.

    Mit umiddelbare gæt er, at kreditor har ret til at få betalt renter før lånebeløb, da den slags altid er indrettet til fordel for kreditor. Men jeg vil være meget taknemmelig, hvis nogen kunne henvise til en bekendtgørelse eller lign.

    Eller er det måske noget kreditor kun kan håndhæve, hvis skyldneren har skrevet under på det ved stiftelsen af gælden?

    På forhånd tak!

    #223574
    testForfatter

    Er du ved at skrive en opgave ?
    Betingelserne vil fremgå af lånedokumentet.

    Der vil normalt påløbe renter fra lånets udbetaling til dets helt eller delvise indfrielse.

    #223580
    MoneyRainForfatter

    At der løber renter på fra første dag, er jeg selvfølgelig godt klar over.

    Jeg leder bare efter en lov eller bekendtgørelse der omtaler nedskrivning af renter overfor nedskrivning af selve kreditten. Men du mener, det er op til kreditor og vil fremgå af lånekontrakten?

    Der er jo ingen idé i at nedskrive på renterne før eller samtidig med at man afbetaler lånebeløbet, da det kun vil resultere i et større antal samlede renter over tid.

    Jo hurtigere man får kreditten ned, desto færre penge vil der være at forrente, og i sidste ende vil skyldner derfor slippe billigere.
    Men det scenarie kan man ikke tvinge kreditor til, og der er ingen overordnet lov på det område?

    Det synes nu ellers at være meget centralt i hele lånemaskineriet, men hvad ved jeg.

    #223588
    thsvForfatter

    Lad os tage eksempel, så du bedre forstår det.
    Rente 1%, Ydelse 2% pr. termin.

    gæld 1.000 og rente altså 10 og ydelse 20.

    1) Normal metode, renten betales først og afdraget bliver 20-10=10, altså gæld på 990 og dermed rente på 9,9 ved næste termin.

    2) Gælden nedskrives med ydelsen til 980 og der beregnes 10 kr i renter, ny gæld igen 990 og dermed rente på 9,9 ved næste termin.
    I begge tilfælde bliver afdraget på 10,1 ved næste termin.

    Jeg kan virkelig ikke se forskellen i de 2 metoder, kan du???

    Eller du mener måske at man først skal betale alle renterne senere?

    #223590
    testForfatter

    Er det loven om at faktorenes ordren er ligegyldig vi leder efter? Eller hvordan en annuitet beregnes?

    Er vi ude at du med en lov i hånden mener at du kan tvinge din ydelse ned eller hvordan.

    Renten tilskrives løbende på det beløb du skylder.

    Hvad nedskrive af renter er må du lige forklare.

    #223622
    morsdrengForfatter

    Ubetalt rente forældes 3 år efter tilskrivningen, mens hovedstolen først forældes efter 10 år regnet fra den enkelte ydelses forfald eller tidspunktet for restgældens opsigelse. Dette giver svaret, indbetalinger fra skyldner anvendes først til dækning af tilskrevne renter, dernæst til nedskrivning af hovedstolen.

    Dette burde også fremgå af selve lånedokumentet eller bankens alm. bestemmelser for lån og kreditter.

    I øvrigt er det sådan, at hvis debitor ikke har bestemt på hvilke af flere gældsforhold hans indbetaling skal afskrives, kan kreditor afgøre dette, dog skal han i sit valg handle loyalt overfor skyldner. Det siger sig selv, at debitor naturligvis ikke gyldigt kan bestemme, at alle hans indbetalinger skal gå af på hovedstolen. Konsekvensen heraf ville i øvrigt være, at kreditor skal tage skridt til at få afbrudt forældelsen af renten inden der er gået 3 år regnet fra tilskrivningen, hvilket ikke vil være i skyldners interesse-.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.