Børneopsparing

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • MimadiForfatter
    Indlæg
  • #95479
    MimadiForfatter

    Hej håber der er en der kan hjælpe mig.
    Jeg har en børneopsparing til min søn som fylder 18 i næste måned og sendte for over et år siden en mail til min bank at den skulle udbetales når han fyldte 18. Han har fået elevplads forudsat han har kørekort hvilket en del af børneopsparringen skal bruges til. Er selv førtidspensionist.
    I går sendte jeg en besked til banken om hvilken konto de skulle overføre hans opsparing til og fik den besked tilbage at den først var til udbetaling i 2017 når han fyldte 19.
    Dette kunne jeg slet ikke forstå og bad om dokumentation for at jeg havde bedt om at få den bundet til han fyldte 19, hvilket jeg ikke kan få. De siger jeg bare kan kigge på åroversigten, hvor der intet står om dette.
    Nu står min søns elevplads og falder med dette. Skal banken ikke kunne dokumenter for at jeg har bedt om den skulle løbe til han fylder 19, og hvad kan jeg evt. Gøre.
    Mvh

    #222688
    testForfatter

    der er meget specifikke regler for udbetaling af en børne opsparing

    "
    Hvornår bliver opsparingen udbetalt?
    Det afhænger af, hvornår den er oprettet. Den skal være bundet i mindst 7 år og kan tidligst udbetales, når barnet fylder 14 år. Den skal senest udbetales ved udgangen af det år, hvor barnet fylder 21.
    "
    Så hvis den er oprettet 7 år før han blev 19 passer det jo meget godt. Så er den bundet til han er 19 uanset hvad.
    Aftalen kan forlænges med det kræver at der er 7 års rest løbetid når du gør det. Så spørgsmålet er hvad du gjorde da han var 12 ikke for et år siden så vidt jeg forstår reglerne

    Det du kan gøre er at klage til bankens klage anvarlige,

    #222690
    MimadiForfatter

    Opsparingen har han haft siden han blev født

    #222692
    morsdrengForfatter

    En børneopsparing skal løbe i mindst i 7 år og kan tidligst udbetales når barnet fylder 14 og senest ved det fyldte 21. år.

    Da du oplyser, at kontoen er oprettet kort tid efter fødslen, kan den teoretisk været oprettet med udløb på et hvilket som helst tidspunkt mellem barnets fyldte 14 og 21 år, og dermed også med udløb/ophør ved de fyldte 19 år.

    Men der bliver lavet en aftale/kontrakt når en børneopsparingskonto oprettes, og enten må du eller banken eller jer begge have en kopi af denne kontrakt.. Prøv at se om du ikke kan finde din kopi, eller bed banken om at give dig en kopi af deres kontrakt.

    Som situationen er nu, er det påstand mod påstand, men banken har som den professionelle part bevisbyrden for hvornår bindingen på børneopsparingskontoen udløber og om for at denne evt. senere måtte være blevet forlænget.

    Kan du ikke komme videre med den pågældende filial bør du kontakte bankens klageansvarlige. Du kan på deres hjemmeside finde nærmere om dennes kontakt-adresse.

    #222694
    MimadiForfatter

    Mange tak for dit svar. Jeg har desværre ikke en genpart af kontrakten da alt brændte da vi hvide brand i vores hus. Jeg har bedt banken om en kopi men de har meddelt mig at sagen er lukket.

    #222696
    morsdrengForfatter

    Du skal nu skrive til bankens klageansvarlige med krav om, at banken fremlægger en kopi af kontrakten vedrørende børneopsparings-kontoen og dermed dokumenterer, hvornår bindingsperioden udløbet.

    Det er banken der som den professionelle part skal dokumentere indholdet af aftalen om oprettelse af børneopsparingen.

    At afvise din anmodning med bemærkningen om, at sagen er lukket er uforskammet og i strid med god bankskik, så det kan da kun dreje sig om Nordea.

    #222728
    peter holm larsenForfatter

    Du kan selvfølgelig få en kopi af aftalen fra banken – om den er lukket eller ej.

    #222758
    testForfatter

    ps du burde også kunne se bindings perioden i net bank nok under kontovilkår. Hvis ud har givet en mundlig besked om ændring af bindings perioden efter oprettelse vil det ikke fremgå af den oprindelig aftalt. Ved ikke hvordan banke registre det, men hos os fik vi et brev og vilkåret blev ændret i netbank. Om banken har pligt til at beholde en kopi af beskæftigelses brevet i 7 år eller mere ved jeg ikke, men jeg tvivler.

    Kunne være interessant at høre hvad du fik ud af at klage.

    #223612
    JonasKofoedForfatter

    Få fat i banken og tag en snak

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.