optagelse af lån i friværdi for pensionister

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • regitze tønsbergForfatter
    Indlæg
  • #95420
    regitze tønsbergForfatter

    Hvilken bank giver de bedste tilbud / muligheder for pensionister at låne i friværdi ?

    #222078
    thsvForfatter

    Prøv din egen bank, som kender jeres økonomi!

    Er der tale om ejerbolig med under 60% belåning er der normalt ingen problemer med mindre den ligger i område med faldende priser eller meget lang salgsperiode.

    Som pensionist ville jeg dog overveje at realisere friværdien ved at sælge og flytte til en ejendom med mindre vedligeholdelse og andre seniorer, altså typisk en nyere ejerlejlighed i byområde.

    Men kæmpe forskel om der kun er tale om folkepension eller en livslang opsparing til pension med udbetalinger der minder om lønnen før man gik på pension. Ligeledes er mange unge pensionister (på 65 år) jo helt friske og har 10-15 gode år endnu, mens andre er udslidte.

    #222084
    regitze tønsbergForfatter

    Tak 🙂

    Men jeg står i en speciel situation – har solgt en ejendom og skal købe en lejlighed samt leve af salgsbeløbet “til mine dages ende" d.v.s. måske 25 år – har nemlig ingen pensionopsparing eller andet – kun folkepension..

    Jeg mener, min bank har rådet mig dårligt – det mener min revisor også – og ønsker derfor at skifte bank..men det er altså noget uoverskueligt..

    #222086
    MichaelForfatter

    Det er ikke nogen speciel situation. Masser af ældre mennesker sælger deres hus og køber en mindre lejlighed i den 3. alder.

    Dit spørgsmål er jo reelt ikke ang. lån i friværdi, men derimod køb af lejlighed hvor du vil indskyde X kroner af dit salgsprovenu i købet. Hvordan du gør det mest hensigtsmæssigt set i lyset af din manglende pensionsopsparing er der slet ikke nok info i dit indlæg til at nogen herinde kan besvare ordentligt.

    #222088
    thsvForfatter

    Nemlig, der mangler alt for mange oplysninger.

    Hvor stor formue får du udaf salget?

    Hvad koster den lejlighed du vil købe?

    Kan du leve af din folkepension og de omk. lejligheden løbende koster?

    Kan banken regne med at få sine penge igen, hvis de låner dig nogle?

    Lyder som om du ikke selv har sat dig ind i tingene og nu blot peger fingre ad banken, som sikkert har handlet helt korrekt ud fra en økonomisk vurdering.

    #222090
    morsdrengForfatter

    Når du selv oplyser, at der mangler alt for mange oplysninger i stråstarters spørgsmål, er der nødvendigvis heller ikke nok oplysninger til, at du kan tillade dig at klandre trådstarter for ikke at have sat sig tilstrækkeligt ind i tingene.

    Hvordan skulle trådsstarter i øvrigt bære sig ad med at leve af sin folkepension og de omk. lejligheden løbende koster?

    Når trådstarter har en revisor, burde spørgsmålet havet været stillet til denne og IKKE på dette forrum, hvor ingen kender svarernes kvalifikationer eller mangel på samme.

    #222092
    MichaelForfatter

    Ja, hvorfor bruger man egentlig tusindvis af kroner på en revisor hvis ikke for at kunne få rådgivning netop i denne situation? Det kan jeg da også undre mig over. Hvad laver den revisor egentlig?

    Men umiddelbart (!!) synes jeg denne situation lægger mest op til en lejebolig. Ingen vedligeholdelse og hele salgsprovenuet kan anvendes til at leve for herunder den løbende husleje. Uden ellers at have kendskab til ét eneste tal i dette tilfælde virker den mulighed mest oplagt.

    #222096
    thsvForfatter

    Enig med Michael i at en leje- eller evt. andelsbolig nok er det bedste, men umuligt at svare på uden yderligere oplysninger.

    Men man burde klart have sat sig ind i lånemulighederne, når man tydeligvis ikke kan låne på indkomst, men skal leve af pension og formue.

    Til morsdreng:

    Hvorfor skulle man ikke kunne leve af folkepension med fuldt tillæg?

    Mit budget med billig lejlighed og billig bil vil da nemt kunne hænge sammen selv uden den ratepension, der modregner en pæn del af pensionstillægget. Har du i det hele taget sat dig ind i ejerudgifterne ved en billig ejerlejlighed betalt kontant?

    Og når bilen engang er slidt op, ja så er jeg nok også slidt op som billist…

    #222102
    morsdrengForfatter

    THSV – tag dog og læs hvad du selv skriver.

    Du skrev – “Kan du leve af din folkepension og de omk. lejligheden løbende koster?" Hvor klogt synes du selv det lyder?

    I øvrigt bekræfter du det gamle “Bon Mot" om, at kaster man en sten, piber huden der bliver ramt.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.