Daske bank bedre ind ders rygte

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • testForfatter
    Indlæg
  • #95302
    testForfatter

    Har lige haft en pudsig oplevelse, fik givet et forkert konto nummer til en der ikke havde mobilpay. Det koste så 35 kr i Sydbank for det store arbejde det var at sende pengende retur til afsenderens konto der. Sydbank starter med at påstå at det er danske bank der har beholdt de 35kr, men de 35kr fremgår tydeligt af Sydbanks gebyr liste.

    #220822
    HalliHalloForfatter

    Med nu over 4000 indlæg med råd og dåd om alskens ting, og så lave sådan en fejl……..

    Men jeg er sikker på at det er Danske Bank, der har stoppet i pengene i lommen, så jeg syntes de skal have en gang dask.

    Men hvis Sydbank skal have 35 kr. for at udbedre en fejl, så er det vel ikke urimeligt, Daske Bank vil have 40 kr. for den samme ydelse, så vidt jeg husker.

    Har I ikke set at Danske Bank køber sig til et bedre rygte på trustpilot, for når de ligger i top i forhold til Nordea og Jyske Bank, så råber denne forskel ligesom til himlen.

    Alt i alt syntes jeg ikke Daske Bank er bedre end deres rygte, men andre kan have en anden opfattelse.

    #220864
    testForfatter

    Som skrevet beregnede danske bank intet gebyr for at tilbageføre den uanbringelige overførsel hverken første gang eller anden gang. Og jo fejlen anden gang som skyldte at ipaden snød mig da jeg klippede og klistrede er pinlig.

    Men tak for bekriftigelsen af den overdrevne udokumenterede negativ holdning til danske bank.

    #220878
    AnonymForfatter

    Der røg 3 minutter af mit liv, som jeg aldrig får tilbage på at læse en kort historie, som skal redde/sværte DB og SB. Flot indhold. (sarkasme kan forekomme)

    #220882
    testForfatter

    “Mybanker.dk’s debatforum har til formål at fungere som et sted, hvor brugerne kan udveksle erfaringer og gode råd mm. indenfor det finansielle område."

    formålet med mit indlæg er at videre give min personlig erfaring og gøre opmærksom på at man ved valg af pengeinstitut skal kikke gebyr listen igennem. Det er meget fint at nogle banker ikke tager gebyr for grund pakken når de så til gengæld ved en hvertænkelig lejlighed hiver bødeblokken frem.

    #220924
    HalliHalloForfatter

    Test:

    Kunne du ikke redegøre nærmere for hændelsesforløbet med Sydbank.

    Hvornår opdager at du har indtastet forkert kontonummer?

    Ringer du så til den afdeling og beder om at dine penge tilbageføres? Eller hvordan?

    Når først pengene er gået ind på en fremmed persons konto, så kan banken jo ikke uden at kontakte kunden tilbageføre beløbet, hvilket vel af gode grunde kræver en tid.

    Hvis du tror at Danske Bank ville gøre dette arbejde gratis, så tror jeg du tager gevaldig fejl.

    Måske det er gratis for dig, men ikke for alle os andre. Jeg tror ikke du er nogen helt normal kunde i den bank, da du nu i adskildige år i tide og utide roser den.

    #220938
    peter holm larsenForfatter

    Hej test,

    Jeg er helt enig – dette forum er for at dele erfaringer med andre.

    Men der er desværre andre der har helt modsat agenda. For noget tid siden var der en der oplyst han havde forhandlet sig frem til en meget høj angivet rente, hvor han angav rentesatsen, men ikke ville oplyse hvilken bank eller hvilken region banken lå.

    Ærgerligt ikke at ville dele så gode oplysninger med andre. Men efter at have gennemgået bdberetninger fra FTS viste det så desværre at det var rent fup.

    Som Mathiian skriver spild af tid – af alles tid. Plat og ødelæggende for debatten.

    Jo nemt at skrive fx du skulle have valgt den bank jeg har – for de givet 100 kr. når jeg sender beløb forkert med mobilpay. 🙂 jeg vil dog ikke sige hvilken bank for det er mig der har forhandlet den aftale. 🙂

    #220942
    testForfatter

    Humm jeg hverken lyver eller digter i forhold til det jeg skriver. Hvis nogen kan finde gebyret for ikke anbringelige overførsler hos danske bank må jeg ha overset det men ind til videre er det at de sku tag mere i gebyr og i det heletaget et gebyr for det bare udokumenteret vrøvl

    Danske bank angribes igen og igen på usagligt grundlag. Og jo det er jeg træt af.

    . En ikke anbringelige overførsel er en overførsel hvor modtager konto nummeret ikke eksistere. Arbejdet for modtagende bank her danske bank er at sende retur fra deres fejlkonto til Sydbank. Arbejdet for sydabnk er at sætte beløbet ind på den konto det kom fra via opslag på transaktion informationen. De sender så også er advis og sydabnk beregner sig så 35 kr defakto og med ref til deres gebyr list for den spøg. På danske banks liste gebyrer finder jeg ikke det gebyr. Man optager natuligvis at der er noget galt når pengende ikke kommer frem som forventet.

    Danske bank har i øvrigt også straks overførsler gratis med i prisen.

    Så som jeg altid siger læs banken gebyr liste. Jeg fik f.eke. Er chock da jeg overvejede saling bank til en konfirmations konto. Har ikke længe set en så omfattende gebyr liste.

    #221004
    HalliHalloForfatter

    Test, jeg syntes stadig du mangler at fortælle lidt mere uddybende om din begåede fejl og proceduren med at få dine penge tilbage igen.

    Hvor lang tid går der fra du overfører beløbet til du finder ud af at der er noget galt?

    Og hvad er det første du foretager dig? Hvem kontakter du? Danske Bank først? Kan nemlig også forstå at du også har talt med Sydbank, der oplyste, at det opkrævne beløb skulle gå til Danske Bank. Hvad sagde du til det, når du vidste at det ikke var rigtigt, når du nu havde læst på deres prisliste, at det var et gebyr til dem selv?

    Jeg spørger blot, da det er rart for mig og også andre, hvis de måtte havne i samme ubehagelige situation.

    Syntes du stadig at det er et urimeligt gebyr og er du sikker på at Danske Bank gør det gratis for en almindelig basiskunde?

    Hvad koster en almindelig lønkonto i Sydbank i årlige gebyrer med et Dankort eller MasterDebetCard?

    Og hvad koster en tilsvarende konto i Danske Bank? Jeg ved godt det er gratis, hvis man har et engagement på over 750.000 kr., så oplys det det for en normal kunde under dette beløb.

    Jeg tak på forhånd for svar!

    #221056
    HalliHalloForfatter

    Jeg forventede egentlig ikke noget svar, som i så mange andre tråde herinde, så regner med at det er et opdigtet eksempel for at bringe Danske Bank ind i billedet samt genere Sydbank lidt.

    Men jeg vil da godt selv besvare mine spørgsmål, som ikke stemmer med det oplyste:

    Man kontakter selvfølgelig sin egen bank, der herefter sørger for at få beløbet tilbageført.

    Danske Bank kan beregne sig et gebyr herfor ifølge deres prisliste , og for mit vedkommende ville det være på 200 kr., men gode kunder, som test, får tilsyneladende denne ydelse gratis.

    Min konklusion bliver derfor:

    Sydbank er en af de billigste banker, og Danske bank er for en normalkunde vel Danmarks dyreste.

    Men tænk sig at oprette sådan et indlæg og så ikke beskrive hændelsesforløbet så det kan forstås, ikke så meget for min skyld, men for alle andre der læser med herinde.

    #221060
    testForfatter

    Du vrøvler som sædvanligt. Når en bank modtager et beløb uden et korrekt konto nr hvordan sku de så gi rettigheden til at bestemme hvad der skal ske med beløbet til en kunde der ringer ind? Returnering af uanbringeligt beløb sker helt automatisk og danske bank tager ikke noget gebyr for det. Hvem sku de ta det fra? Vedkommende er jo ikke deres kunde og modtageren er ukendt.
    Ha man overført penge til et konto nr der eksistere i en anden bank kan man kun få beløber retur via en kontakt til den der har modtager beløbet i sidste ende et civilt søgsmål.

    #221066
    morsdrengForfatter

    At få oplyst navn og adresse på den der har modtaget et beløb, som man fejlagtigt har indsat på dennes bankkonto, er ikke så let som det bliver givet udtryk for i ovennævnte indlæg.

    Banker har tavshedspligt og kan derfor som udgangspunkt ikke oplyse navn og adresse på en kontoindehaver. Der er dog med virkning fra 1.7.2009 indført § 117a i Lov om Finansielle Virksomheder, der giver et PI ret – men ikke pligt – til at oplyse navn og adresse på en kontohaver, hvis visse nærmere betingelser i § er overholdt. Den der ønsker beløbet tilbageført skal dokumentere, at denne har indsat et beløb på den pågældende konto og hvis PI vil oplyse navn og adresse på kontohaver, skal denne varsles herom med en frist på mindst 14 dage, ligesom PI inden udlevering af oplysningerne skal undersøge om kontohaver har navne- og adresse beskyttelse.

    I værste fald kan man ikke få navn og adresse oplyst, og må i så fald indgive politianmeldelse. Tilbagefører kontohaver ikke beløbet efter at PI har varslet ham om, at man vil oplyse hans navn og adresse og til hvem, vil sagen ende med et civilt søgsmål. Sandsynligheden for at få penge ud af en person, der enten har forbrugt eller ikke vil tilbagebetale et uretmæssigt modtaget beløb, er næppe særlig stor.

    #221072
    testForfatter

    Morsdreng jeg ved ikke hvor i min kommentar du kan læse at det skulle være let at få oplyst hvem en konto tilhøre man ved en fejl har overført til . ?

    Faktisk mener jeg IKKE jeg med et ord nævner at det skulle være let og er ret sikker på at du heller ikke mener et civilt søgsmål er LET!

    Er OGSÅ udmærket klar over at banken ikke sådan uden videre oplyser hvem en konto tilhøre og nettop ikke som halihalo beskriver bare kan tilbage føre beløbet til den der har afsendt det.

    MEN det her drejer sig da for ….. om en uanbringelig overførsel. Jeg håber at det er klart at det er en overførsels anmodning til et IKKE eksisterende konto nummer. Der er altså INGEN modtager af beløbet kun en afsender som beløbet automatisk går retur til

    Ved ikke hvorfor det kan være så svært at forstå at der er himmelvid forskel på en uanbringelig overførsel og en overførsel der kan anbringes.

    #221074
    HalliHalloForfatter

    Hold da helt kæft, sikke en diskussion……………..

    Det er da logisk at et uanbringeligt beløb automatisk returneres. Men skrev du ikke også test, at Sydbank havde fortalt dig at deres gebyr på 35 kr. skulle de afregne til Danske Bank, hvilket må være noget du selv har opfundet til lejligheden.

    Et beløb der er gået ind på en forkert konto løses ved at kontakte sin egen bank, der igen kontakter modtagerens bank, og de kontakter til sidst modtageren af pengene og oplyser, at der er tale om en fejloverførsel, og at de ser sig nødtaget til at tilbageføre beløbet.

    I 99,8% af den slags sager er der ingen problemer, og pengene sendes retur uden noget som helst civilt søgsmål. Kun i meget få tilfælde har modtageren måske brugt pengene, og har dem ikke mere, og så må man selvfølgelig gå rettens vej, hvis man mener der er en chance for at få sine penge igen.

    Jeg vil slutteligt på ny hævde, at Danske Bank ikke er bedre end sit rygte, da det er Danmarks så absolut dyreste bank for almindelige kunder uden formue eller stor gæld.

    #221080
    morsdrengForfatter

    “Et beløb der er gået ind på en forkert konto løses ved at kontakte sin egen bank, der igen kontakter modtagerens bank, og de kontakter til sidst modtageren af pengene og oplyser, at der er tale om en fejloverførsel, og at de ser sig nødtaget til at tilbageføre beløbet" – denne påstand er simpelthen IKKE korrekt.

    Et Pengeinstitut må IKKE disponeres over en kundes konto uden kundens samtykke. Hvis andre end kunden beder om tilbageførsel af beløb fra kundens konto, fx arbejdsgiver, kommunen eller andre, der har indbetalt/overført beløb til kontoen, kan dette som hovedregel IKKE ske, efter at beløbet er indgået på kontoen.

    En tilbageførsel kan alene ske hvis der er tale om en åbenbar fejl, f.eks. hvis den der har indsat beløbet beløbet, fx arbejdsgivers/kommunens bank mener, der er sket en åbenbar fejl. Fx hvis beløbet er overført 2 eller flere gange eller der er sket en decimalfejl, fx 20 mill. kr. i stedet for 20 tkr. Der gælder endvidere en frist på 2 ekspeditionsdage.

    Derfor kan banken IKKE bare meddele kontohaver, at man ser sig nødsaget til at tilbageføre beløbet. Det kan KUN ske indenfor 2 bankdage efter indsættelsen og kun hvis der er tale om en åbenbar fejl. I alle andre tilfælde, kræver det kontohavers accept. Giver han ikke den, KAN banken oplyse hans navn og adresse til den bank hvorfra overførslen kommer. Men man er IKKE forpligtet hertil.

    Hvis man søger på nettet, kan man finde mange afgørelser om fejlagtigt indsatte beløb og især om kontohaver var i god tro om modtagelsen, og derfor kan undslå sig for en tilbageførsel/returnering af beløbet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.