Rentefradrag for privat gæld

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95269
    AnonymForfatter

    Hej forum,

    min bror vil låne mig penge til en bil, med 3,5 % i rente. Hvad er kriterierne for at jeg kan opnå fradrag for disse?

    Mvh Orksted

    #220588
    MichaelForfatter

    Der skal laves et gældsbrev og derudover skal din bror betale skat af selvsamme renteindtægt

    #220596
    testForfatter

    Hvilket jo så nok gør st han burde ta lidt mere i rente.

    #220604
    AnonymForfatter

    Tak

    #220606
    AnonymForfatter

    @Test: Kan du uddybe, hvorfor han bør tage mere i rente?

    #220608
    MichaelForfatter

    Jeg vil nu hellere advare mod at blande familieforhold med penge. Det er gået galt i så mange tilfælde hvor familierelationer er brudt sammen grundet uoverensstemmelser eller misligholdelse af en gæld.

    Lån pengene i banken i stedet eller endnu bedre: Spar op og køb bilen kontant

    #220620
    testForfatter

    Da har jo skal betale skat af renterne for at du kan få fradrag. Men Michael ha ret.

    #220708
    peter holm larsenForfatter

    Hej iver og test,

    Du har fradrag for renterne når du betaler dem. Der er ikke krav om gældsbrev, men er klart anbefalelsesværdigt.

    Men om din bror betaler skat af renterne eller ej har INGEN betydning for din ret til at fradrage renterne – det Test skriver er direkte forkert.

    #220732
    testForfatter

    Så man skal ikke opgive og beskatte rente indtægt ? Peter Holm Larsen? Skat vil naturligvis forlange dokumentation.. Kan man ikke løfte kravet om dokumentation kan man naturligvis ikke få fradraget.

    Men er jo åbenbart folk der tænker går det så går den.

    #220736
    peter holm larsenForfatter

    Naturligvis skal man kunne dokumentere renteudgiften – men den dokumentation kan godt være i anden form end et gældsbrev. Men er som jeg skriver klart anbefalelsesværdigt.

    Men jeg skrev at fradraget for renteudgifter hos låntager er uafhængig af långivers skattemæssige situation.

    Naturligvis har man pligt til at selvangive de indkomster man har hvis man er skattepligtig i Danmark. Men kender jo ikke långivers situation og skal långiver ikke betale skat af indtægten så har låntager stadig fradragsret.

    Skat kan nu sagtens fiksere en renteindtægt og renteudgift mellem parter, hvis der ikke foreligger dokumentation – men lad nu ikke diskussionen komme der hen.

    #220738
    peter holm larsenForfatter

    ….. Og SKAT vil langt fra forlange dokumentation i flertallet at selvangivelser hvor der foretages fradrag for privat gæld. Hvis begge parter selvangiver enslydende vil skat som hovedregel ikke forlange dokumentation.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.