Forsikringer

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • ABDForfatter
    Indlæg
  • #95260
    ABDForfatter

    Hej jeg skal flytte fra lejebolig til nybygget hus her i 2016. I den forbindelse skal jeg have tegnet en hel del nye forsikringer. Spørgsmål:

    1) Skal mine forsikringer (hus – brand) gælde fra den dato byggefirmaet overdrager huset til mig – altså fra den dato jeg betaler og får udleveret nøglerne?

    2) Jeg påtænker at få en 3-4 mæglere ud og give tilbud på alle vores forsikringer i samme ombæring. Er det noget forsikringsselskaberne overhovedet gør i eller kan man kun håbe på en telefonsælger?

    #220414
    testForfatter

    Det var jo nok en god ide at spørge byggefirmaet om der, men jo de vil jeg tro. Hvorfor sku de forsikre din ejendom?

    #220424
    HalliHalloForfatter

    ABD skrev:
    “Jeg påtænker at få en 3-4 mæglere ud og give tilbud på alle vores forsikringer i samme ombæring. Er det noget forsikringsselskaberne overhovedet gør i eller kan man kun håbe på en telefonsælger?"

    Du kan da også få 7-8 mæglere ud og give tilbud, så har du da et bedre beslutningsgrundlag tænker jeg.

    Der findes jo også sammenligningsportaler på internettet, hvor du kan få priserne med det samme, men du vil hellere have mæglere ud til en personlig samtale etc…………

    #220452
    ABDForfatter

    Tid er pengene så jeg vil ikke bruge tid på gennemgang med for mange mæglere.

    Prissammenligningsportaler kan være fine nok, men de forsimpler produkterne og kan ikke give den samme rabat som en fysisk sælger.

    #220470
    HalliHalloForfatter

    Ok, det forstår jeg godt, men skal du absolut have mæglere ud på din adresse. Kunne du ikke indhente tilbud telefonisk?

    Ja, jeg spørger bare, for jeg ville nødighed at 4 assurandører ud på min adresse.

    #220484
    BecoolForfatter

    Hej

    1) ja!!! – ellers er dit hus ikke forsikret

    2) Det kan bedst betales sig (jurisk set) at have sine husforsikringer det samme sted som sin ejerskifteforsikring, fordi sådanne en har du vel fået af byggefirmaet?

    Idag er der ikke store forskelle på priser, som der var før 00’erne.

    #220490
    ABDForfatter

    Halli: Et personligt møde giver kort og godt en bedre kommunikation, dermed bedre behovsafdækning og bedre pris. Du har jo heller ikke vigtige møder med din bank eller pensionsrådgiver over telefonen.

    Becool: Nej jeg kan ikke se hvad jeg skulle med en ejerskifteforsikring ved nybyg. Den lovpligtige byggeskadeforsikring dækker fint. Herudover er der den almindelige reklamationsret, ordinære husforsikringer og endeligt den byggesagkyndige. Man kan også overforsikre sig.

    #220492
    ABDForfatter

    I øvrigt: Jo der er kæmpe prisforskel. Se f.eks. http://taenk.dk/test/familie-og-indboforsikringer

    #220496
    HalliHalloForfatter

    Jo, jeg ordner altid vigtige ting over telefonen og mails, for som du selv tidligere skrev: Tid er penge.

    Mener ikke man opnår mere ved en masse personlige møder, men andre kan da have anden opfattelse.

    #220506
    ABDForfatter

    En telefonsamtale er da ikke hurtigere end et personligt møde, så det forstår jeg ikke logikken i, men anyways.

    #220508
    MichaelForfatter

    Et forsikringsselskab lever at af sælge tryghed og ofte skabe behov for en tryghed der slet ikke er behov for. Sagt med andre ord: Når man taler med en assurandør vil han forsøge at sælge dig så meget som overhovedet muligt.

    Det man skal gøre i stedet er, at gøre sig sine behov klart og særligt undgå overforsikring. Man skal dække sig ind med forsikringer dér hvor man ikke selv kan bære risikoen selv. De færreste kan håndtere økonomisk hvis huset brænder ned, det bliver ribbet for indbo af tyve eller bilen bliver totalskadet, men man kan sagtens klare sig uden alt det andet tillægsgejl selskaberne forsøger at sælge. Eksempelvis bør man se meget kritisk på disse forsikringsdækninger (nævner et lille udvalg – der er flere):

    Pludselig skade (indbo)
    Årsrejseforsikringer (kræver typisk mindst 2-3 årlige rejser hvert år før det er en god idé)
    Udvidet elektronikdækninger (der er en voldsom afskrivning af elektronik på meget kort tid)
    Sygesikringen Danmark (giver tilskud til alverdens ting, men alle tilskud er små og kan sagtens håndteres i en normal økonomi)

    Man skal undgå at se forsikringer som et væddemål. Det handler IKKE om at man tror at man kan hente mere ud end man betaler ind, men derimod om at afdække de risici man vitterligt ikke kan håndtere selv økonomisk som nævnt tidligere. At man aldrig får behov for brandforsikringen på sit hus er underordnet for man kan ikke klare en udgift på måske 3-3½ mio af en opsparing. Man har også et seriøst problem hvis man mister erhvervsevnen som 35-årig. Derimod kan man fint håndtere hvis man skulle være så uheldig at sætte sig på sine briller, tabe iPad’en så den går i stykker, vaskemaskinen bryder sammen, bagagen bliver forsinket på rejsen osv osv.

    #220510
    ABDForfatter

    Michael: Alt det er jeg helt på det rene med – og i øvrigt enig med dig i. Min oplevelse af telefoniske samtaler med forsikringssælgere/assurandører er bare at de ofte jabber sig hurtigt igennem programmet. Det er lidt nemmere at dyrke detaljerne med folk hvis man har dem på tomandshånd.

    #220516
    testForfatter

    Og der for er skriftlige tilbud og prisportaler mit valg. Jeg er selv sælger og gider ikke spille min tid på at de skal igennem deres sagsværktøjer.

    Meget ening med Michael.

    Men husk at reglen om at man selv skal betale hjemtransport også gælder for korte ture til EU og at det ved nogen forsikringer er brakeven ved 2 rejser pr år for bare en af min hustand. Ungerne tager jo nu om dage selv på udflugt.

    #220520
    ABDForfatter

    Tja det kommer jo også meget an på hvilken profil man har som kunde, altså om ens risikoprofil afviger positivt fra den programmerede standard. Jeg har selv oplevet at kunne opnå en markant rabat ud over den pris jeg selv kunne beregne mig frem til på selskabets hjemmeside (ud over samlerabat). Men man skal selvfølgelig ville bruge tiden på det.

    #220522
    MichaelForfatter

    Hvor stor en rabat man kan opnå er ligegyldigt. Det er den endelige pris der er afgørende i forhold til de øvrige selskaber holdt op mod dækninger naturligvis. I øvrigt er din risikoprofil på en husforsikring udelukkende hængt op på beliggenhed, byggeår, anvendte materialer osv og ikke dig som person. Det samme gælder indboforsikringen hvorimod bilforsikringer i høj grad afhænger af den forsikrede og ikke den forsikredes ejendom.

    Ja, og så kan rabatter naturligvis også forhandles pr. telefon og mail i samme omfang som personligt.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.