Opsparing og handlemuligheder

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 32 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95064
    AnonymForfatter

    Jeg har et beløb på 30.0000 kr. på min opsparingskonto og fra i år og fremover vil jeg tilføje kontoen med 60.000 årligt.
    Jeg er hverken til bil, hus og den slags. Lige p.t. bor til leje og har ikke stort behov . Har nogen en ide om hvordan jeg kunne investere pengene ? Lige p.t. får jeg faktisk ikke noget rente fra min bank (Danske bank).

    Glæder mig til at få nye ideer fra Jer.

    På forhånd tak.

    #217174
    testForfatter

    nordnet aktier, men beløbet er småt.

    #217176
    AnonymForfatter

    Til test

    Hvordan ? Kunne du give mig noget fidus ?
    På forhånd tak.

    #217178
    MichaelForfatter

    Der findes ingen “fiduser" hvad investering angår. Alle investeringer er forbundet med en risiko og du skal gøre dig helt klart hvor meget du vil satse og hvor stor din risikovillighed er.

    Diverse såkaldte “sikre" staldtips givet af tilfældige mennesker på internettet er aldrig seriøst.

    #217180
    HammerenForfatter

    Enig
    Snak med en voksen om det.
    Kan du ik snakke med dem, som du får pengene af. De har måske mere forstand på det?!

    #217194
    AnonymForfatter

    Til Hammeren

    Mener min bankrådgiver ? Og kan jeg stole på dem ?

    #217204
    ABDForfatter

    Hej Kierkegaard. Nej du skal ikke høre på din bank"rådgiver" han er reelt en sælger og vil blot forsøge at sælge dig de investeringsprodukter hans bank tjener mest på.

    Hvad er din investeringshorisont (1,5,20 år?) og hvor risikovillig er du? Sparer du op til pension? Kan du leve med at din opsparings værdi svinger markant fra år til år? Vi skal bruge lidt flere informationer herom før vi kan rådgive dig.

    Men glem alt om fikse fiduser og staldtips, det er ingenting værd.

    #217252
    Peter_Forfatter

    Hej Kierkegaard

    Har du nogen form for gæld? Som regel vil du kunne opnå et højere effektivt afkast ved at afdrage gæld, end du kan forvente ved at investere i aktier, hvis blot renten er på et moderat niveau.

    Helt enig i at bankrådgiveren ikke er din ven. Der kan du bestemt ikke regne med at få den rådgivning, som er bedst for dig. Kig hellere mod passivt forvaltede indeksfonde med lave omkostninger.

    #217256
    testForfatter

    Bankerådigiveren er underlagt forskellige former for ansvar. Så han/hun er ikke bare en sælger. Hvis der virkelig var lette eller sikre tip så var vi nok alle millionærer

    #217270
    AnonymForfatter

    Hej Peter B. Hansen

    Først og fremmest tak for din tilbagemelding.
    Nej jeg har overhovedet ikke nogen gæld. Det irriterer mig , at mine penge står i banken og jeg får ikke noget rente for det mens banken helt sikkert tjener på det.

    #217272
    peter holm larsenForfatter

    Bankrådgiveren er i vid udstrækning sælger – hvem tror betaler hans løn?

    Hvis du skal bede om at godt råd hos din bankrådgiver så gør klar du ikke vil invertere i investeringsforeninger der administreres af banken eller tilknyttede virksomheder til banken.

    Var for godt et år siden med en bekendt i banken da han havde ca 1,5 mio kr han gerne ville investere og ikke blot have dem stående til en rente på 0%.

    Bankrådgiveren indlede med at holde et længere foredrag om banken store kompetence og ikke mindst fremhæve at han (bankrådgiveren) havde et meget højt kendskab og viden til investeringsområdet. Der var næsten ikke grænser for hans kompetencer med investeringsrådgivning.

    Efter nok ca 15 min enetale fra rådgiveren – med gennemgang af bankens investeringsforeninger tillod jeg mig og afbryde og sagde – at min bekendte absolut kunne være intresseret i at investere gennem en investeringsforening og gerne ville høre rådgiveren om hvilke investeringsforeningen administreret af andre end “hans" bank de komme anbefale. Bankrådgiveren virkede noget desorienteret over mit spørgsmål og jeg måtte gentage det for ham.

    Men det fantastiske var nærmest rådgiveres svar – at han ikke kendte noget til de andre investeringsforeninger end banken – end ikke noget som helst om hvordan andre investeringsforenings performance.

    Men toppen var da jeg spurgte om det var noget han kunne undersøge for at bistå min bekendte med rådgivning om hans kommende investering – så var svaret at han kun rådgav om bankens egne investeringsforeninger.

    Jeg konkluderede derefter at hans investeringskendskab efter min opfattelse ikke var helt så omfattende som han havde indledt med at beskrive.

    Sarkastisk spurgte jeg om vi kunne få et møde med en rådgiver i banken der vidste mere om andre investeringsforeninger – og hans svar var – " det ville han godt undersøge, men at han ikke mente der var" …….

    Tja hvem er sælger eller rådgiver kan nogle nok tænke!

    #217274
    peter holm larsenForfatter

    Men toppen var da han ringede tilbage ugen efter – og meddelte de ikke havde nogle rådgivere med den kompetence .

    Da jeg spurgte hvordan han så vidste at bankens investeringsforeninger var blandt de billigste og med højest afkast og lavest risiko – når han intet kendskab havde til andre foreninger. ….. Blev der lidt stille.

    Men svaret kom – og det var…. “At han havde en lang bankuddannelse og han brugt meget tid på at følge med i markedsudviklingen" …

    Jeg undlod at kommentere hans udsagn !

    #217280
    testForfatter

    bankrådgiveren arbejder under ansvar i forhold til blandt andet et rådgiver ansvar. Hvis man som argument for at beklikke dennes ærlighed anføre at vedkommende ikke kan rådgive om andre produkter ind bankens eller kun kan det i meget begrænset omfang så synes diskussion at være på et forkerte niveau. Naturligvis rådigiver bankerådgiveren om valget mellem de forskellige produkter banken tilbyder og de råd giver han/hun under ansvar. Et ansvar der er meget strengere ind andre sælgere. Derfor bruges termen bankrådgiver.

    Hvem ville ta et møde med Toyota for at få råd til hvilken Ford man skulle købe. Tja det ville Peter Holm Larsen så nok gøre.

    #217282
    MichaelForfatter

    Problemet i det her er titlen: “Rådgiver"

    Når man som kunde får præsenteret denne titel så forventer man at man bliver rådgivet 100% efter hvad der er til kundens eget bedste og det er jo langtfra tilfældet. Bankerne skal ganske enkelt stoppe med at bruge denne titel og i stedet kalde sig for konsulenter, kontaktpersoner eller noget lignende.

    Og når det er sagt så må kunderne altså også komme ind i kampen og stoppe med at være så unødvendigt loyale overfor deres bank. Der er vel næppe noget land i verden hvor folk beholder deres bankforbindelse i 20-30-40 år “blot fordi" – men det er desværre tilfældet i Danmark og det medfører naturligvis dårlig konkurrence og unødvendigt høje priser. Hvor mange sidder ikke og gennemlæser 5-6 tilbudsaviser hver weekend og farer rundt i ligeså mange butikker for at købe billige flåede tomater mens de betaler måske 5-10.000 kr. for meget på deres lån om året? Den slags prioriteringer er jo decideret tåbelige.

    #217292
    AnonymForfatter

    Hej alle sammen takker for jeres input. Som jeg kan høre er det svært at stole på en bankrådgiver hvad angår evt. investering. Konkret ville jeg høre om der er anden måde at investere èns penge så man i det mindste mens sikkert får lidt mere end den nul rente jeg p.t. får ?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 32 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.