Vedr. Gammel gæld med ex kæreste

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95008
    AnonymForfatter

    Hej med jer.

    JHar brug for et godt råd eller to her.

    Min ex og jeg gik fra hinanden efter 10 års parforhold for 6 år siden. Vi blev aldrig gift.
    Vi har stadig et forbrugslån i dag, hvor vi skylder godt 108.000,- til Nordea.

    Jeg så træt af det lån og syntes at renten på 13,7% er i den høje ende. Desuden (ja man lærer af erfaring) står gælden kun i mit navn, dog betaler min ex til det, men syntes det er mig som trækker det tunge læs, da jeg betaler Kr. 2950 pr. mdr hvor hun betaler Kr. 800,-

    Drømme scenariet for mig. ville være at vi fik splittet gælden op i to – således at jeg kunne blive gældfri noget hurtigere end de godt 6 år som det ser ud lige nu, og når jeg nævner ideen for min ex, slå hun det bare hen (hun ved godt det står i mit navn, trods vi boede sammen i 9 år)
    Og når jeg taler med min bankrådgiver om der er noget vi kan gøre mht til lavere rente, eller evt nedskrivning af gæld, er han ikke til at snakke med. Vi har betalt mere end Kr. 100.000 i renter, så syntes der måske godt kunne kigges lidt på det.

    Hvordan står jeg rent juridisk hvis jeg nu vælger at skifte bank ? (hvis nogen vil ha mig, med denne gæld), kan jeg nøjes med at flytte min halvdel af gælden over, eller vil jeg fortsat hænge på det hele som nu

    Jeg har et normalt job med en årsindtægt på godt Kr. 450.000, bor i lejebolig og har ikke de store udgifter udover ovenstående gæld

    Har i et par gode råd ?

    Takker for fedt forum

    Mvh.

    Flint77

    #216374
    morsdrengForfatter

    Glemt det!

    Gælden står kun i det navn, så hvorfor skulle banken gå med til at opdele et lån som kun du hæfter for, men hvor dig og din ex. indbyrdes har aftalt, at i hver skal betale en andel af gælden? Alene derfor er der IKKE nogen “din ½-del" som du kan flytte til et andet PI. Gælden er din – og din alene.

    Selv hvis i BEGGE havde været skyldnere – hæftet solidarisk – vil en bank erfaringsmæssigt sjældent være med til at dele gælden i 2, fordi 2 eller flere skyldnere er bedre for banken end kun én. Men her er det kun dig der er debitor, og derfor vil banken naturligvis kun acceptere, at din ex. bliver skyldner for en del af din nuværende gæld, hvis man anser hende som en væsentlig bedre debitor end dig – og det er vel næppe tilfældet?

    I dit tilfælde hæfter kun du, så hvis du vil sikre dig, må du få din ex. til at underskrive et gældsbrev og betale direkte til dig i stedet for som nu, at lade hende deltage i betalingen af din gæld, det vil i øvrigt også kunne give hende et rentefradrag, som hun ikke har i dag.

    #216380
    MichaelForfatter

    Der er noget galt med trådstarters oplysninger. Et lån på 108.000 kr. der afdrages med 3750 kr/md tager altså ikke 6 år at afdrage. Heller ikke med en rente på 13,7%. Det tager nærmere 3 år uden jeg ellers har regnet nøjagtigt efter.

    #216384
    peter holm larsenForfatter

    Er renten 13,7% over de kommende 3 år, er gælden afdraget efter nøjagtigt 3 år.

    Men du har nok ikke en reel mulighed for at få delt lånet i 2 lige store dele – worst case er at din ex slet ikke vil betale af længere.

    Men tænker hvis du har en årsindtægt på 450.000 kr. burde du overveje om du ikke kunne afdrag fx 1.000 kr. mere om måneden – så er du af med gælden om ca. 26 måneder.

    Og tror også du kommer til at hænge på hele gælden – men mindre du får din ex overtalt til at optage sig noget mere af gælden.

    #216386
    morsdrengForfatter

    Hvad har løbetiden som nogle debattører mener at kunne beregne for trådstarters lån at gøre med det stillede spørgsmål?

    At oplyse, at trådstarter kommer til at hænge på hele gælden er noget sludder, når trådstarter aktuelt er den eneste debitor/ skyldner på lånet.

    Hvordan PHL kan tillade sig at klage over kvaliteten af andres indlæg, og oven i købet “indbringe" dette for Mybanker, er mig fuldstændigt uforståeligt, når man ser på det kvalitative niveau på hans egne indlæg.

    #216388
    peter holm larsenForfatter

    Hej Morsdreng,

    Det har lidt relevans – da spørger jo netop skriver han gerne vil have delt gælden – da han ellers først vil være af med gælden om 6 år.

    Og så er fakta om at der kun går 3 år selv hvis den ikke deles – jo netop på halv tid – og så måske ikke det værste der er tilbage – og med 1000 kr mere i afdrag kun 2 år.

    Hvem mener du hænger på gælden hvis det ikke er trådstarter da – hvis du mener der er sludder det er ham.

    Men du er da velkommen til at konkretisere din kritik af mine indlæg.

    Der hvor jeg synes det er kritisabelt er ikke hvor kvaliteten af andres anlæg er lav – men der hvor det faktuelt er helt forkert.

    #216404
    MichaelForfatter

    morsdreng: Løbetiden er da yderst relevant.

    Trådstarter vil forståeligt nok gerne ud af gælden hurtigst og med en pæn indkomst og ikke store udgifter kan det altså ikke være det store problem at få den gæld væk inden for en meget overskuelig fremtid. Du har ganske ret i, at gælden er trådstarters og ingen anden. Det giver overhovedet ingen mening at diskutere opdeling af en gæld som juridisk kun hænger på én person.

    Bedste råd er at stramme økonomien helt ind i en periode og så afdrage så aggresivt som muligt.

    #216494
    peter holm larsenForfatter

    Hej Michael,

    Netop!

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.