Passiv investeringsforening – investere i flere indexes?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Niels Andersen (8)Forfatter
    Indlæg
  • #94917
    Niels Andersen (8)Forfatter

    Hej med jer,

    jeg har sparet et par hundrede tusinde kr op, som jeg gerne vil investere i en investeringsforening. Jeg er stadig grøn på området og selvom jeg ved at C20 aktier vil være det mest idiotsikre, vil jeg dog gerne lidt længere ud i verden med pengene.

    Da det ikke er flere millioner det (desværre) drejer sig om, vil jeg gerne høre lidt nærmere om folks erfaringer indenfor følgende:

    1) Kan det betale sig at investere i flere investeringsforeninger på én gang?
    2) Hvis man vælger én investeringsforening, kan det så bedst betale sig splitte sin investering op i små bidder, og investere i alle de indexer i en given investeringsforening som man mener kan levere et fornuftigt afkast/udbytte? (fx. 10.000 kr i et index, og 10.000 kr i et andet index).

    Min tidshorisont er 10+ år.

    Alle råd bliver taget imod med kyshånd.

    #214888
    HammerenForfatter

    Hej Niels
    Jeg vil ikke fortælle en masse om hvad man bør gøre. Jeg tror at jeg med aktier ville dele pengene i 5 portioner og investere i noget som jeg tror på . Mht investeringsforening kan jeg anbefale majinvest . Her har jeg haft investeret i global sundhed og value . Tjek dem ud. Ligeledes vil jeg her anbefale at sprede den ud på 2 forskellige.

    #214906
    BertelsenForfatter

    Du kan med fordel vælge en passiv investeringsforening (en der følger et indeks), da adm.omkostningerne her holdes nede på omkring 0,6%.

    De aktive foreninger koster typisk 1,6% eller derover i adm.omkostninger.

    #214908
    BertelsenForfatter

    … du kunne jo f.eks. købe 3 portioner – Europæisk indeks, Globalt indeks og Japansk indeks.

    #214912
    Niels Andersen (8)Forfatter

    Tak for jeres besvarelser.
    Der er vel ingen grund til at melde sig ind i mere end én investeringsforening?

    Jeg har tænkt på at oprette en konto ved Nordnet og evt. bruge Maj Invest eller Spar Invest Index til at vælge de forskellige indexes.

    #214914
    BertelsenForfatter

    På morningstar.dk kan du sammenligne de forskellige foreninger.

    Der er mange valgmuligheder… I din nuværende bank kan du sikkert også købe mange forskellige foreninger.

    #214916
    BertelsenForfatter
    #214922
    Niels Andersen (8)Forfatter

    Tak for linket Bertelsen.
    Jeg har nogle familiemedlemmer som har “investeringspleje" i banken… jeg vil dog gerne have så lidt som overhovedet muligt med banken at gøre når det kommer til investering, så derfor er det vigtigt at jeg har lavet mit hjemmearbejde godt nok.

    #215028
    Den interesseredeForfatter

    Her er et ETF-PENSIONSforslag til inspiration.

    Køb og opbevar hos Nordnet. Rebalancer evt n gang årligt.Ellers er strategen enkel: køb og behold!
    Forslag til pensionsinvesteringer med 50 % aktier og 50 % obligationer, altså omkring middel risikoprofil.

    1. iShares Core MSCI World(Acc) (EUNL) DE000A0YBR38
    2. iShares MSCI World Minimum Volatility UCITS ETF, ISIN: IE00B8FHGS14 DE000A1KB2D9 (Deutsche Börse)
    3. iShares Core MSCI Emerging Markets IMI (IS3N) IE00BKM4GZ66
    4. Nordnets Superfond Danmark (har ÅOP på nul procent!)
    5. iShares Euro Government Bond 1-3yr UCITS ETF, ISIN: IE00B14X4Q57 DE000A0J21A7 (Deutsche Börse)
    6. iShares Euro Government Bond 7-10yr UCITS ETF, ISIN: IE00B1FZS806 DE000A0LGQH3 (Deutsche Börse)
    7. High Yield Corporate Bond UCITS ETF, ISIN: IE00B66F4759 DE000A1C8QT0 (Deutsche Börse)
    8. iShares Euro Covered Bond (IUS6) DE000A0RFEE5
    9. iShares Core Euro Corporate Bond (EUN5) DE000A0RM454

    med følgende procentfordeling:

    1:25%
    2:10%
    3:5%
    4:10%
    5-9: alle vægtes med ca. 10% hver.

    Held og lykke.

    #215058
    Niels Andersen (8)Forfatter

    @Den interesserede

    Det var et meget grundigt svar, mange tak skal du have! Jeg vil checke det hele!

    #215062
    Den interesseredeForfatter

    Kære Niels Andersen,

    Det kan måske være interessant se et andet indspark.
    Studer derfor grundigt:
    http://www.morningstar.dk/dk/news/136824/flot-start-p%c3%a5-%c3%a5ret-for-prisbillige-portef%c3%b8ljer.aspx
    Her er antallet af fonde lavere og det er måske en rigtig god ide.

    PS: Morningstar er et fint søgested hvis du vil hente information og inspiration.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.