Hvorfor er mit fradrag faldet?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94863
    AnonymForfatter

    Hejsa. Håber nogle herinde kan hjælpe mig 🙂
    Kan ikke gennemskue hvorfor mit fradrag er faldet. Hele 2012-2013-2014 var mit fradrag på omkring 6500 kr. Januar 2015 falder det til 4400kr. Februar er den i igen oppe i 6100 og i april helt nede på 3600.

    Min situation:
    Vi køber hus i 2011.
    Holder barsel fra maj 2014 til april 2015.
    Har fuldtidsarbejde
    Har kun gæld i huset

    #214238
    testForfatter

    Hvis du mener dit fradrag på din forskudskat skal du ind og se på om din forskudsopgørelse er korrekt.

    Det danske skatte system er som en trappe forstil dig at du skal ramme det punkt på trappe du står på med en retlinje. Skæringer med y aksen på den linje er dit fradrag på forskudskatten og din trækprocent er hældnngskoeficienten.
    Hvor du stå på trappe afhænger af dine indtægter, dine fradrag og de ændringer der er sket i samme plus ændringer i skattesystemet. Så hvordan dit fradrag eller træprocent på forskudskatten ændre sig fra år til år siger mig ikke noget. Hvis du har haft stor restskat eller udbetalingerne fra skat er der nok ske en ændring i dine forhold som du ikke har fået lavet forskudsopgørelse på. Det er forskudsopgørelsen skat bruger til at fastsætte din trækprocent og dit fradrag til din forskudskat.

    #214242
    OBSForfatter

    I din skattemappe på SKAT’s hjemmeside kan du finde dine forskudsopgørelser som de har set ud gennem tiden.

    Det er svært at sige, hvad forklaringen er på det svingende fradrag. Så du må ind og finde dine forskudsopgørelser og sammenligne dem, for der må være sket nogle ændringer undervejs i året som har ændret fradraget.

    #214244
    testForfatter

    Ps hvis det er skat er har forslået et nyt skattekort burde du for besked
    https://skat.dk/SKAT.aspx?oId=70460

    hvis du i den sidste del af din barsel har været på dagpenge er det forklaringe,

    #214248
    AnonymForfatter

    Tak for hjælpen 🙂 skal lige ind og sammenligne mine forskudsopgørelser… Har været på barselsdagpenge i 4 mdr. Kan det betyde så meget? Fik fuld løn de første 24 uger af min barsel

    #214250
    OBSForfatter

    Når man modtager overførselsindkomst, uanset type, får man ikke beskæftigelsesfradrag. Dette påvirker det samlede fradrag negativt. Omvendt betaler du så ikke bruttoskat (Arbejdsmarkedsbidrag) af overførselsindkomsten, men dette har ingen indflydelse på fradraget.

    Måske har du også haft transportfradrag, hvilket du jo heller ikke kan modtage når du ikke går på arbejde?

    #214252
    HammerenForfatter

    Jeg ved det.
    Det er fordi de kan se at du har fået barselsdagpenge i 4 mdr. .
    Nu har de pr automatik rettet det ind for resten af året som om at du vil få barselsdagpenge resten af året. Gå ind og ret det tilbage, såfremt du kommer på normalløn igen .
    Med andre ord – ret i din forskudsopgørelse så den passer med hvordan dit 2015 kommer til at se ud. Her kan du nemt se hvad skat selv har rettet.
    Det er meget smart at de selv retter tingene når de kan se en tendens – for os der har styr på det er det træls….

    #214254
    testForfatter

    Hvis du er på dagpenge i forbindelse med din barsel, modtager du det så ikke også som uge betaling? Så vil det fradrag du ser på opgørelse ikke længere være pr måned med for det antal uger du modtager betaling for. Med mindre de har ændret systemet.

    Det der er vigtig er som nævnt at du laver en retvisende forskydsopgørelse for 2015 for så vidt muligt undgå restskat eller at låne skattevæsnet for mange penge.

    Skatte for 2015 er beregnet ud fra din indtægt i 2013, med mindre du har lavet en forskudsopgørelsen for 2014.

    #214256
    testForfatter

    Forklaring på hvordan de forskelige indtægtsformer påvirker dine fradrag er kun delvis rigtigt, det påvirker din slutskat men ikke forskudskattens fradrag og trækprocent.

    Den enste dirkete påvirkning er arbiedsmarkedsbidrage der ikke opkræves af dagpenge, men arbejdsmarkedes bidrager er i øvrigt også en forskudskatten der i årsopgørelsen evt vil blive korrigeret, men da ambi ikke er progressiv rammer de bedre med det.

    Der er vigtigt at at skelne mellem forskudskatten og den endelige skatte opgørelse. Din trækprocent og dit fradrag på forskudskatten ændre sig ikke i løbet af året med mindre du laver eller godkender en ny forskudsopgørelse.

    Har jeg ret i at det fradrag du omtaler er det på din dagpenge opgørelse ?

    #214258
    HammerenForfatter

    Hej Tina
    Jeg tror du skal holde dig til mit indlæg.
    Skat er blevet dygtige til selv at ændre forskudsopgørelserne.
    Det som test skriver er desværre ikke korrekt – mere

    #214260
    AnonymForfatter

    Har fundet ud af 🙂 i har begge hjulpet mig, tak. Skat har selvfølgelig rettet min forskudsopgørelse en smule, da jeg har været på barselsdagpenge og i og med, at jeg startede på job midt i en måned, havde jeg overset/ikke været klar over, at halvdelen af mit fradrag selvfølgelig kun blir brugt fra min arbejdsgiver i den måned 🙂

    #214262
    testForfatter

    https://skat.dk/SKAT.aspx?oId=70460

    Tror jeg ville vælge at hold mig til hvad skat selv skriver, som jeg tidligere har linket til her i tråden, prøve at læse det istedet for at gætte.

    Hvis skat pr månes basis skulle ændre på træk procent og dig forskudskatten fradrag var det en frygtelige masse kørsler de skulle lave og du ville som skrevet ha fået besked om ændringerne og haft 15 dage til at reagere.

    Forklaring til forskudskattensystemet og basis for forskudsopgørelse kan findes her. At du bør kontrollerer din forskudsopgørelse for 2015 er jeg ikke uening.

    http://www.skm.dk/skattetal/beregning/skatteberegning/forskudssystemet-faktaside/

    #214264
    testForfatter

    Ps fradraget pr måned i forskudskatten har kun en indirekte sammenhæng til dit samlede fradrag i årsopgørelsen. Husk forklaringen og sammenhænge til hældnngskoeficienten. Forskudsfradraget og træk procenten hænger sammen og bliver til din forskudskatten. Der så på de årsopgørelse trækkes fra din slutskat.

    Når du har haft svingninger i din indtægt som du har haft bliver det eksta vigtigt at kontrollere din forskudsopgørelse og evt rette den.

    Har skat virkelig alledee sendt dig en nye forskud opgørelse i februar? Eller hvorfor var der forskel på januar og februar?

    #214360
    peter holm larsenForfatter

    Hej Test,

    SKAT laver faktisk kørsler hver måned hvor der udsendes rettelser baseret på i indberettede skatter og indkomster på månedsbasis.

    Jeg kender faktuelt en borger der har fået forslag til ændring af forskudsopgørelsen 5 måneder i træk. Skal lige sige det var en særlig indkomst situation, men viser at SKAT sender forslag ud hver måned.

    #214362
    testForfatter

    Interesant, jeg har også svingende indtægt grundet bonus og har aldrig modtaget et forslag til ny forskudsopgørelse fra skat.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.