Bosat i Grønland

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94812
    AnonymForfatter

    Hvorfor er danske banker ikke interesserede i kunder fra Grønland? Når man er veluddannet sidder man væsentligt sikrere i sit job end i dk, lønnen er ofte højere. For mig at se er der ingen øget risiko overhovedet men flere banker vil ikke engang overveje det. Der er kun to banker i landet, grønlandsbanken og banknordik så konkurrencen er stærkt begrænset og deraf også deres priser.

    #213708
    BangeeForfatter

    Jeg tænker det er fordi

    Skatten er anderledes hvorfor man ikke kan bruge sine nomale værktøjer
    Ingen føling med dagligdagen i landet, hvorfor skal 100 m2 i Qinngorput koste næsten 3 milloner og kan du bruge samme rådighedsbeløbskrav til en familie i Nuuk som du kan til en i Herning. når en agurk koste 7 kr i Herning og 30 i Pisiffik
    Ringe forståelse for deres 10-40-50 lån
    Usikkerhed om landets økonomi generalt
    Besværligt med realkreditbelåning, ved ikke om Totalkredit og DLR stadig er aktive deroppe

    Yderst omstændig at etablere en filial deroppe, bare se på den udskiftning i personalet der har være i Grønlandsbanken og BankNordik (sparbank vest) igennem tiderne
    samt bohaveflytning for medarbejder på 1-3 årige kontrakter, personaleboligere mv

    Bare en tanke 🙂

    #213714
    HammerenForfatter

    Point

    #213717
    AnonymForfatter

    Nu er der jo ikke tale om den store pakke nødvendigvis men lønkonto, børneopsparing mm. Der er ikke engang tale om lån.

    #213718
    AnonymForfatter

    Nu er der jo ikke tale om den store pakke nødvendigvis men lønkonto, børneopsparing mm. Der er ikke engang tale om lån.

    #213720
    HalliHalloForfatter

    Grunden til dette skal jo nok findes i, at det overhovedet ikke er rentabelt at oprette en filial i et så lille land med godt 50.000 indbyggere.

    Hvorfor kan man ikke klare sig med en dansk konto? Ja, jeg spørger bare……………

    #213722
    AnonymForfatter

    Det handler ikke om at der skal oprettes en filial. Det handler om at blive kunde i en dansk filial. Kommer du fra DK beholder du jo bare dit engagement når du flytter til Grønland, men bor du i Grønland kan du ikke blive kunde i de fleste danske banker.

    #213728
    HalliHalloForfatter

    Det skyldes så alene at det ikke er interessante kunder.

    For hvis du kommer med bare 100.000 kr., så er døren åben i stort set alle banker medmindre det direkte står i deres vilkår, at de ikke opretter konti for udlændinge, hvilket de selvsagt er i deres gode ret til.

    #213742
    AnonymForfatter

    Henvisningen går til at man ikke opretter konti hvis man ikke bor i dk. Nu er folk i Grønland og Færøerne jo ikke udlændinge. Vi bruger danske realkreditinstitutter og danske pensionskasser men det er måske noget andet?

    #213752
    BangeeForfatter

    Kunder der alene vil have indlåns konti er ikke attraktive for banker uanset hvor god en økonomi man har

    Banker tjener penge på udlån og på at sælge deres produkter, pension, forsikring, realkredit, investering osv. Ikke på at tilbyde indlånskonti og netbank

    #213754
    AnonymForfatter

    Det er jeg ikke uenig i, men så langt når man jo ikke i processen. Det er ikke pga det behov man som kunde har, men fordi man bor i udlandet. Og der mener jeg at man kan diskutere om Grønland er udlandet, når det ikke er tilfældet med realkredit, pension mm.

    #213758
    HalliHalloForfatter

    Grønlændere kan godt oprette konti i danske banker forudsat at pågældende bank er interesseret i at have dem som kunde.

    En bank an altid sige nej til en ansøgning for personer, der ikke er bosiddende i Danmark.

    Personer i Danmark er dog kun berettiget til en lønkonto, hvis de står opført i f.eks. RKI. Denne regel gælder fmt.
    ikke for grønlændere men ellers spørg i Finansrådet.

    Men hvis jeg var grønlænder ville jeg da foretrække en lokal bank og de er jo ikke dyrere end de danske banker.

    Hvad er egentlig grunden til at du borer så voldsomt i spørgsmålet, linefred? Er du grønlænder og vil gerne have en bankkonto her i Danmark? Oplys venligst hvad de angiver som begrundelse for at det ikke kan lade sig gøre, tak.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.