Tinglyst gældsbrev

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • danjhbForfatter
    Indlæg
  • #94510
    danjhbForfatter

    Jeg er i den situation at jeg ikke er sikker på om mit gældsbrev er tinglyst …. hvor vil jeg i givet fald kunne tjekke det ?

    #210244
    morsdrengForfatter

    Et gældsbrev skal IKKE tinglyses. Kun et pantebrev bør tinglyses, for at beskytte kreditor og panthaver imod pantsætterens øvrige kreditorer og konkurs.

    At et pantebrev ikke er tinglyst berører ikke dets gyldighed, men betyder alene, at kreditor kan risikere at værdien af hans pant forringes eller forsvinder, hvis andre kreditorer får tinglyst pant i ejendommen eller hvis ejeren/debitor kommer under konkurs- eller anden bobehandling.

    Det fremgår ikke klart af dit spørgsmål, om du er skyldner eller kreditor på gældsbrevet. Men spørgsmålet om tinglysning – hvis der er tale om et pantebrev – har kun betydning for kreditor/panthaveren. Som debitor kan du være ligeglad med om panthaver har fået tinglyst sit pantebrev.

    Om et pantebrev er tinglyst kan du se af http://www.tinglysning.dk

    #210246
    danjhbForfatter

    Det er et gældsbrev og jeg er skyldner

    #210248
    morsdrengForfatter

    Så har du fået svaret ovenfor – skal ikke tinglyses.

    #210250
    danjhbForfatter

    Tak for svar … burde jeg ikke kunne se alt hvad der er tinglyst på “tinglysning.dk"

    #210252
    morsdrengForfatter

    Hvad vil du kunne se på tinglysning.dk? da ikke gældsbrevet, som ikke skal tinglyses.

    Hvad du kan se på tinglysning.dk er det som skal eller bør tinglyses, f.eks. hvis dig og din ægtefælle har indgået ægtepagt om særeje eller gave, eller du har udstedt pant i hus, andelsbolig, bil eller andet løsøre eller købt bil finansieret via købekontrakt med ejendomsforbehold.

    Hvis du ikke har gjort noget af ovennævnte, er der ingen forhold eller rettigheder vedrørende dig som skal eller bør tinglyses – og der er således intet at finde på tinglysning.dk. der omhandler dig.

    #210254
    danjhbForfatter

    Vi har indgået ægtepagt om særeje ….burde jeg så kunne se det der ?

    #210256
    morsdrengForfatter

    Ægtepagter tinglyses i personbogen.

    Hvis du ikke kan finde den der, er den ikke blevet tinglyst og i modsætning til et pantebrev, er en ikke tinglyst ægtepagt om særeje IKKE gyldig.

    Nu forholder det sig vel ikke sådan, at du selv har lavet ægtepagten, evt. ved at købe en skabelon via nettet, men aldrig har fået ægtepagten tinglyst?

    #210258
    danjhbForfatter

    Nej det hele skulle være klaret af min kones advokat …

    #210260
    morsdrengForfatter

    Men hvis du ikke kan finde ægtepagten i personbogen, er den ikke gyldig, og i så fald bør advokaten omgående bringe forholdet i orden, hvis dette i det hele taget er muligt.

    #210262
    danjhbForfatter

    Altså når jeg med mit NemID logger ind og klikker “Mine tinglysninger" og vælger “personbogen" så står der intet

    #210264
    morsdrengForfatter

    På åbningsbilledet https://www.tinglysning.dk/tinglysning/welcome.xhtml står personbogen nede i højre hjørne, her går du ind under forespørgsel og indtaster dit cpr-nummer, hvis dette ikke viser at der er tinglyst en ægtepagt, er den ikke tinglyst.

    #210266
    danjhbForfatter

    Tak for det … og det som jeg troede var et gældsbrev er tilsyneladende et pantebrev … eller ejerpantebrev …. men hvordan kan sådan et forventes at blive indfriet altså i tilfælde at en evt. skilsmisse … ned renters rente eller ?

    #210268
    morsdrengForfatter

    Dit spørgsmål, der startede med din ubegrundede frygt for manglende tinglysning af et gældsbrev, har nu via en måske ikke tinglyst ægtepagt, vist sig i virkeligheden at dreje sig om et sandsynligvis tinglyst ejerpantebrev. Om ægtepagten er tinglyst, har du ikke oplyst, men stiller i stedet et nyt og irrelevant spørgsmål til, hvordan ejerpantebrevet kan forventes at blive indfriet i tilfælde af en skilsmisse, som desværre fortæller, at dit kendskab til området er begrænset.

    Dette forum egner sig desværre ikke til at hjælpe dig med at få afklaret dine forhold i relation til ægtepagt, gældsbreve, ejer- eller pantebreve, når du selv er uden det fulde overblik på området.

    Prøv i stedet at spørge din bank, advokat, revisor eller andre som – måske – på baggrund af den pågældendes selvsyn af tinglysningens udvisende, kan give dig en forklaring.

    #210272
    testForfatter

    Måske kunne vi starte med at få oplyst hvorfor du spørge? Som morsdreng oplyser et det ganske få aftaler der kræver en tinglysning for at være gyldig. Så hvis du angler efter at en eller anden aftale om penge du skylder eller begrænsning i de ret i en bodeling sku være ugyldig fordig en bank elle advokat ikke kan finde ud af at tinglyse tror jeg du spilder din tid.

    Hvis du er ved at blive skildt så gå til en advokat

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.