Hvorfor spørger banken om årsopgørelse, når jeg ikke har bedt om nyt lån?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94469
    AnonymForfatter

    Jeg har lige modtaget en mail, hvor min bank beder om min årsopgørelse fra 2013 I forbindelse med revisionsgennemgang, hvad i alverden har det med min opgørelse at gøre.

    Jeg har haft lån i banken siden 2008 hvor jeg købte mit andelshus, har altid betalt til tiden ????

    #209814
    morsdrengForfatter

    Din bank vil sikkert begrunde det med reglerne om hvidvaskning, hvor det af vejledningen på 131 sider til loven er anført, at hvis man ikke kan få billedlegitimation fra kunden, kan man bl.a. indhente dennes årsopgørelse.

    Rent bankfagligt er begrundelsen, at banken gerne vil følge med i dine økonomiske forhold. Her skal du være opmærksom på, at bankens alm. bestemmelser for lån og kreditter giver banken ret til at opsige dit lån UDEN varsel, hvis du ikke indlevere de af banken krævede dokumenter.

    Dette er fra Nordea´s alm. bestemmelser: " I følgende særlige situationer kan banken opsige lånet/kreditten uden
    varsel og forlange hele gælden betalt straks: b) Hvis kunden ikke efter bankens anmodning indleverer sin selvangivelse,
    sin årsopgørelse, eventuelt regnskab eller andre økonomiske oplysninger." Men andre PI´s er stort set identiske.

    Så du må hellere fluks indleve din årsopgørelse.

    #209826
    AnonymForfatter

    hmm gad vide om det er banken der er afsenderen på den mail.

    #395026
    ppehrsonForfatter

    @morsdreng

    Det er IKKE korrekt, at banken kan kræve skatteoplysninger til enhver tid.

    Det kan de efter lovgivningen kun, når du ændrer på dine aftaler med banken, fx opretter aftaler eller omlægger lån. Og der er ingen bestemmelser i en bank, der trumfer lovgivningen.

    Der er i øvrigt en loyalitetspligt indskrevet i loven, der forbyder en bank at opsige noget som helst uden varsel, og manglende indsendelse af bankoplysninger er ALDRIG en misligholdelse af bankaftalerne. Det er KUN manglende indbetaling af udestående, banken kan betragte som misligholdelse.

    #395027
    morsdrengForfatter

    Indholdet i mit indlæg fra 2014 er stadig gældende.

    Se bl.a. Nordea´s almindelige vilkår for lån og kreditter til private formål, andre PI´s er stort set identiske, hvoraf fremgår, at lån eller kredit kan opsiges uden varsel, hvis kunden ikke efter anmodning indleverer årsopgørelse, selvangivelse eller regnskab.

    Du kan passende oplyse i hvilken lov som forbyder en bank at opsige en kredit eller et lån uden varsel. 

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.