Skifte fra fastforretnet 4%´s lån til et 2,5%´s lån?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94412
    AnonymForfatter

    Vi skylder ca 1,4 millioner, som vi afdrager til via et fastforrentet 4%´s lån. Vi mangler 26,5 år inden, at lånet er betalt ud.
    Vi overvejer at skifte til et 2,5%´s lån.
    Er det en god ide, når der samtidig tages højde for omkostninger mv ifbm omlægning af lånet? Vi ønsker som udgangspunkt ikke at ændre på løbetiden af lånet.
    Jeg ved at ingen kan svare mig, men er der nogen der har erfaring med hvor længe vi skal vente/håbe på at kursen kommer på? (pt knap 97%)

    #209040
    thsvForfatter

    Jeg ville acceptere kurs 98,5 men være mere tilfreds med kurs mindst 99.

    PS: en kurs er ikke i %.

    #209042
    morsdrengForfatter

    Om det kan betale sig at konvertere fra 4% til 2,5% kan du se, når du kender alle udgifterne ved omlægningen og sammenholder denne med besparelsen på ydelsen. Jo kortere tid det tager besparelsen at afvikle omkostningerne ved omlægningen jo bedre. Forudsætter naturligvis, at løbetiden på begge lån er ens, hvis ikke vil noget af besparelsen blive “betalt" med en løbetidsforlængelse.

    Hvordan kurserne på obligationerne vil udvikle sig i fremtiden, kan ingen på denne side oplyse dig om.

    #209046
    AnonymForfatter

    Tak for svar begge to.

    Vi har fået lavet udregning via banken. Denne viser, at vi kan sparre 3000 kroner pr år. Alt er indregnet og beløbet er efter skat. Beregning er lavet den 25. august, hvor kursen var på ca 96,5 Vi ønsker ikke at forlænge løbetiden på lånet.

    Altså er der jo en lille gevinst at hente selv ved en ringe kurs.

    Jeg ved godt, som jeg også giver udtryk for i mit startindlæg, at ingen kan oplyse mig om hvordan kurserne på obligationerne udvikler sig i fremtiden. Det kunne ellers være rart:-). Jeg er udelukkende ude efter folks personlige mening om, hvad de ville stille sig tilfreds med ift kurs og evt der sidder nogle med indsigt og erfaring på området, der kan drage en parallel til, hvordan udviklingen tidligere har set ud.

    Som eks er jeg stødt på, at realkreditinstitutionerne skifter obligationsserie pr 1. september og at dette erfaringsmæssigt før har medført et kursfald på 1 til 1,5.

    Jeg tænker, at vi beholder isen i maven og stiler efter at få kursen over 98 inden, at vi overvejer at gøre yderligere.

    Tak for hjælpen. Det er rart at trække på andres viden, erfaring og personlige meninger.

    #209120
    thsvForfatter

    Kursen nærmer sig 98, så efterhånden er 2½% lånet attraktivt.
    En anden mulighed kunne være 2% 20 år, som dog har en højere netoydelse, omend det ikke er det store i forhold til de 6,5 år I afkorter lånet med.
    Personligt ville jeg vælge de 30 år og glæde mig over besparelsen i ydelsen, pengene er immervæk mere værd i 2014 end om 26-30 år.

    Men hvis I brænder for samme løbetid ville jeg gå i flekslån med samme løbetid, det er altså ikke så farligt, når der afdrages på lånet.

    Husk at jeres lån skal opsiges til termin, da kursen er omkring 106…

    #209132
    thsvForfatter

    “Vi har fået lavet udregning via banken. Denne viser, at vi kan sparre 3000 kroner pr år. Alt er indregnet og beløbet er efter skat. Beregning er lavet den 25. august, hvor kursen var på ca 96,5 Vi ønsker ikke at forlænge løbetiden på lånet."

    Og restgælden vil stige med ca. 65.000 kr, så breakeven er ca. 22 år for den omlægning.
    Ved kurs 98 vil restgælden stige med 42.000 kr og besparelsen er lidt højere, så breakeven falder til 13-14 år.

    #209134
    AnonymForfatter

    Vil du forklare hvad breakeven er?
    Vi følger fortsat kursen og afventer i hvert fald 98,5

    Endnu engang tak for alle svar. Jeg læser dem alle nøje:-)

    Vi fik bygget vores hus i 2010. En kombination af en billig grund og en større udbetaling gør, at vi “kun" skylder 1.377.000 og ingen anden gæld har. Vi har desværre ikke råd til at vælge et 2% 20 års lån. Eller jo, men så har vi bare ikke rigtig nogle penge at sætte på opsparing mhp at en af bilerne nok skal skiftes om 5 år, en vaskemaskine der står af, at det er dyrt at have børn mv. -altså ville de penge, der forsøder hverdagen og mulighederne lidt ekstra forsvinde. Ved en løbetid på 26 år er vi færdige, når vi fylder 58 år.

    #209150
    HalliHalloForfatter

    Breakeven betyder her, at du først har en økonomisk fordel efter de antal år der er anført.

    Du kan også google ordet eller slå op i en ordbog for lige at se den nøjagtige betydning, da du så sikkert bedre kan huske det i fremtiden.

    I må endelig ikke sætte jer for hårdt, da ting jo løbende skal udskiftes, husk nu altid at købe de billigeste biler, thsv anbefaler altid små koreanerbiler, som han selv er meget glad for.

    Stine, held og lykke med økonomien om I så skal omlægge eller ej. Noget forstand har du i hvert fald på omlægninger, da du kender noget til kurser osv., hvilket fmt. 85% af danske husejere desværre ikke har en klap forstand på.

    #209158
    thsvForfatter

    Jvf. dit seneste indlæg ville jeg klart vælge 2½% 30 år med fuld løbetid for at begrænse ydelsen.
    Ved at vælge 30 år istedet for 26 år vil ydelsen falde med yderligere 600 kr om måneden, rent netto da afdraget formindskes. I er stadigvæk færdig med lånet pænt mange år før i bliver pensionister, som formentligt vil være 69 eller 70 år til den tid.

    Breakeven er den periode der går før at besparelsen svarer til det omlægningen koster i gebyrer og kurstab. I praksis er breakeven dog noget kortere da afdraget forhøjes voldsomt ved et skifte fra 4% til 2½%.

    Et 4% lån over 26 år og et 2% lån over 20 år koster det samme i ydelse, hvis kursen er 99, som det er meget sandsynligt at den vil stige til inden i kan omlægge.
    Rentefradraget falder dog noget, så nettoydelsen er noget højere.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.