Mine forældre vil gerne give mig pant i deres hus

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 34 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94342
    AnonymForfatter

    Hej mine forældre har et pantebrev på 130.000 kroner i deres hus. Hvordan kunne det foregå? Jeg er deltidsansat, så kan desværre ikke gå ud og låne de 130.000 kroner til at “købe" pantebrevet. Men er der andre måde hvorpå jeg kunne overtage det pantebrev?

    På forhånd tak.

    vh

    #208014
    testForfatter

    Spørgsmålet er måske snare hvad du vil med det?

    #208016
    AnonymForfatter

    Jeg ved godt, at jeg ville jo ikke kunne gå ud få mig en kassekredit i min bank(regner jeg med) da huset ikke mit. Men det handler egentlig om, da jeg var i fast arbejde, så lånte jeg mine forældre 130.000 kroner, og i den forbindelse ville min mor og far gerne øge mine chancer for, at kunne få dem når huset engang sælges. Og vil gerne sørge for dette, så frem det er muligt ved at jeg overtog det pantebrev i deres hus på 130.000 kr. Så jeg derved var bedre sikret for at få mine penge, den dag huset sættes til salg.

    Men som sagt, er på nuværende ansat på deltid, så jeg kan ikke gå ud og låne de 130.000 i min bank på mit glatte ansigt. Og det var derfor jeg gerne ville vide om der var mulighed for at pantebrev kunne skrives over til mig, så det blev i mit navn? Uden jeg behøves at købe pantebrevet af dem?

    #208020
    testForfatter

    Så kan de jo hvis ikke pantebrevet allerede bruges som pant gi dig det? Er der lavet en låne dokument?

    Hvis dine forældre har lån er der meget store chancer for at pantebrevet er i brug.

    Sikker på at få? Er det i levende live eller er der andre arvinge ? Lyder lidt som i burde en tur til advokat at lige få et service eftersyn inden i roder jer ud i mere.

    #208026
    AnonymForfatter

    Pantebrevet på de 130.000 er frit. Det vil sige, det bruges ikke i lån. De penge som jeg har lånt er sket vha. gældbrev og har ikke pant i noget.

    #208028
    morsdrengForfatter

    Kære AlphaMale, er mangler en del oplysninger for at man kan give dig et svar. Hvad er det for et pantebrev? er det et som dine forældre har udstedt til sælger da de købte huset (et sælgerpante brev)? eller et lånepantebrev? Hvorfor skyldes der ikke længere penge i henhold til pantebrevet, er det blive indfriet ordinært iflg. sine afviklingsbestemmelser? eller er det blevet indfriet ekstraordinært? Det kan også tænkes at være et såkaldt ejerpantebrev, der ikke indeholder nogen afviklingsbestemmelser og alene kan benyttes til sikkerhedsstillelse for gæld.

    Hvis det er et pantebrev som er indfriet ordinært, er det nedbragt til “0" og har derfor ingen sikkerhedsværdi. Er det indfriet ekstraordinært, kan pantebrevet ved en påtegning ændres til et ejerpantebrev og nedskrivningen stoppes. Hvis dette ikke er sket, er pantebrevets sikkerhedsværdi den restgæld som det ifølge sin ordlyd er nedbragt til i dag.

    Så umiddelbart vil jeg mene, at kun et ejerpantebrev har nogen aktuel værdi som sikkerhed for dine forældres gæld til dig, da et pantebrev kun har panteret/sikkerhed for dets aktuelle restgæld, der sandsynligvis er “0" jfr. ovennævnte.

    #208030
    AnonymForfatter

    Hej og tak for din besked. Det drejer sig om et ejerpantebrev som blev indtil 2010 brugt som sikkerhed for gæld til en bank som mine forældre havde. Den gæld blev blev betalt ud iht. Gældende aftale med den bank i 2010. Så hvad kan mine forældre gøre? For at give mig det pantebrev?

    #208036
    morsdrengForfatter

    De skal slet ikke “give" dig ejerpantebrevet, de skal pantsætte det til dig til sikkerhed for de 130.000 kr. som de har lånt af dig. Dette kræver et pantsætningsdokument som dine forældre skal underskrive, hvori ejerpantebrevet pantsættes til dig og at du fysisk modtager selve ejerpante brevet. Sædvanligvis er der en meddelelsespåtegning i ejerpantebrevet, så man kan se, til hvem der skal sendes meddelelser hvis ejendommen sættes på tvangsauktion, skal eksproprieres eller lignende.

    Du bør tage gældsbrevet vedrørende de 130.000 kr. som du har lånt dine forældre og selve ejerpantebrevet med til en advokat for at få denne til at udfærdige et pantsætningsdokument og eventuelt ændre meddelelsespåtegningen i ejerpantebrevet. Jeg kan kun fraråde, at man begynder på noget sådant selv, medmindre man virkelig har erfaring indenfor området.

    #208038
    AnonymForfatter

    Hvad mener du så jeg burde gøre?

    #208040
    morsdrengForfatter

    De står da tydeligt ovenfor hvad du bør gøre

    “Du bør tage gældsbrevet vedrørende de 130.000 kr. som du har lånt dine forældre og selve ejerpantebrevet med til en advokat for at få denne til at udfærdige et pantsætningsdokument og eventuelt ændre meddelelsespåtegningen i ejerpantebrevet. Jeg kan kun fraråde, at man begynder på noget sådant selv, medmindre man virkelig har erfaring indenfor området."

    Idet jeg forudsætter, at du IKKE har den fornødne erfaring på området

    #208066
    AnonymForfatter

    morsdreng, tak for dine råd. Mine forældre har idag været hos en advokat, og jeg er pr. dagsdato blevet gjort underpantshaver for de 130.000 kroner.

    Så det er godt nok.

    vh

    #208092
    HalliHalloForfatter

    AlphaMale skrev:

    “Hej mine forældre har et pantebrev på 130.000 kroner i deres hus. Hvordan kunne det foregå? Jeg er deltidsansat, så kan desværre ikke gå ud og låne de 130.000 kroner til at “købe" pantebrevet. Men er der andre måde hvorpå jeg kunne overtage det pantebrev?"

    Måske ikke det mest klare spørgsmål, når man læser videre………………….

    Dagen efter du har spurgt her har du været hos advokat og er blevet “underpanthaver", hvilket nok må siges at være verdens hurtigste ekspedition.

    Kunne du ikke beskrive lidt mere om hvordan det kunne gå så hurtigt og hvad advokaten krævede af dokumenter m.v. samt en evt. fuldmagt fra farmand, pris for arbejdet o.l., måske du kunne scanne en kopi af tingbogen ind her, så vi kan se at det vitterlig kan gå så hurtigt. Evt. kan du også blot angive adressen på ejendommen, så kan vi selv se det.

    I øvrigt ville jeg da aldrig i livet have brugt penge på en tinglysning og da slet ikke gennem en advokat, da man jo selv kan gå direkte ind i tingbogen via borger.dk og anmelde det. Der kan man altså ikke lave nogen som helst fejl.

    Men hvorfor have en tinglysning indenfor familien på et mindre lånebeløb, idet man vel ved om der er risiko for at blive bedraget eller ej, idet der jo tilsyneladende allerede findes et gældsbrev.

    Jeg ville kun kræve det, hvis din far har en usædvanlig dårlig økonomi, og hvor der er risiko for at andre tager pant i ejendommen, men det har jeg ikke indtrykket af her.

    I hvert fald burde “morsdreng" så i det mindste have taget højde for dette ved hans rådgivning, hvilket jeg ikke kan se.

    #208096
    morsdrengForfatter

    Hvad bilder du dig ind HalliHallo, skal spørgeren nu beskrive og dokumentere forskellige forhold overfor dig og fremlægge en tingbogsoplysning?

    Hvis du læser tråden igennem vil du kunne se, at det drejer sig om et eksisterende ejerpantebrev, som derfor allerede er tinglyst og at det var forældrene der var hos advokaten. Hvad advokaten har lavet, er et pantsætningsdokument, hvorefter ejerpantebrevet overdrages spørgeren til sikkerhed. Dette kan gøres på den tid det tager at udfylde, udskrive og underskrive pantsætningsdokumentet, dvs. maks. 15 minutter.

    Dit indlæg dokumentere til fulde, at du er uden viden om det de skriver om og at du ikke er i stand til at tilføre dette forrum noget som helst, uden over de sædvanlige provokationer fra din side.

    Nu kommer der utvivlsomt det sædvanlige uforskammede, provokerende og flabede svar fra dig HalliHallo, for andet kan du ikke. Tag du og læs hvad advokaten Haabermaas skrev til dig på tråden gældssanering, for bedre kan det ikke siges.

    #208102
    MichaelForfatter

    Morsdreng: Ignorér HalloHalli. Han tæppebomber sitet her med indlæg der udelukkende har til formål at provokere.

    #208106
    AnonymForfatter

    Morsdreng, og tak for dine svar. Da jeg er nybegynder indenfor dette felt, så har jeg lige et lille spørgsmål. Jeg fik at vide over telefonen af forældre, at jeg om nogen dage modtager noget fra deres advokat om pantsætningsdokumentet med posten.

    Mit spørgsmål går på Tingbogen på nettet, hvor der p.t. står mine forældres navn ved det pågældende pantebrev. Vil den så blive opdateret med, at det står er mit navn som fremgår ved pågældende pantebrev?

    Mvh

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 34 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.