Udvælge ETF’ere til pensionsinvestering

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 154 i alt)
  • Mikey 68Forfatter
    Indlæg
  • #93777
    Mikey 68Forfatter

    Er ved at tage mine første spæde skridt udi investering og har kastet min kærlighed på ETF’ere pga. de lave omkostninger; men opdagede hurtigt at der er RIGTIG mange at vælge imellem…
    Jeg har ingen forventning om at blive ekspert og slå markedet; men min plan er en køb-og-hold strategi, vælge 3-4 “fornuftige" fonde og så ellers lade det passe sig selv… Har et beløb på omkring 250.000kr og en tidshorisont på 25-30år.

    Umiddelbart kigger jeg på Morningstar ratings, historiske afkast (velvidende det ikke er nogen garanti for fremtidige) og ikke mindst omkostningerne; men der er stadig rigtig mange at vælge imellem…

    Hvordan gør i andre når i vælger fonde?

    #199802
    Ole LaursenForfatter

    Kigger efter historiske afkast, kigger på grafer for at se om et godt afkast skyldes et enkelt eller to heldige år, overvejer om værdiskabelsen er nogenlunde holdbar langsigtet (f.eks. fordi den kan forklares med iboende udsving/risiko), kigger på forløbet hen over finanskrisen, vurderer udsving vs. afkast, vurderer risikospredning af aktiverne (hvor mange lande, brancher, osv.), desuden afkast i forhold til indeks for de aktivt forvaltede.

    Hvis du med EFT’er tænker på indeksfonde, så vil jeg foreslå at kigge efter de underliggende indekser, f.eks. på

    http://www.msci.com/products/indices/country_and_regional/em/performance.html

    Hvis du først har et indeks i tankerne, tror jeg det er lettere at kigge efter tilsvarende ETF’er, så er det bare et spørgsmål om hvor godt de følger indekset og hvor store deres omkostninger er.

    F.eks. fandt jeg ud af på msci.com at nordiske smallcap-aktier tilsyneladende har klaret sig udmærket de sidste ti år. I mit hoved kunne det måske være en udmærket langsigtet investering – man får betaling for de ret voldsomme udsving og den usikkerhed der ligger i mindre vækstselskaber, og jeg tror egentlig på at vores ret stabile nordiske samfund er langtidsholdbar grobund for nye selskaber. Imod det taler selvfølgelig risikospredningen, Norden er en lille og tæt koblet region, det kan bl.a. aflæses af den kæmpe boble der kan ses i 2007.

    Angående antallet er det i øvrigt mit indtryk at mange ETF’er/indekser, f.eks. i enkeltlande eller enkelte brancher, mest er beregnet på folk som gerne vil fintune deres investeringer baseret på hvad de nu hører uden dog at skulle ned og købe enkelte aktiver.

    I øvrigt skal du nok regne med at blive klogere undervejs, så en fond du vælger nu, er måske ikke samme fond du vælger om et år eller to, enten fordi du ikke tidligere havde opdaget den anden fond eller måske fordi du er blevet klogere på dine behov. Men det behøver ikke være et problem. Jeg overvejer i øjeblikket at flytte 1/3 af spareskillingerne fra en fond til en anden, venter nok lige til kurserne kommer tilbage fra deres nedtur – men jeg har tjent fint på den første fond i mellemtiden.

    #199810
    HalliHalloForfatter

    Morten, har du ikke for kort tid haft et tilsvarende indlæg? Noget med Nordnet? Og kunne Anders Bosteen, du lige har haft kontakt med, ikke hjælpe dig med dit valg? Jeg troede at det var derfor du søge uvildig hjælp.

    Personlig kan jeg ikke anbefale nogen at vælge investeringsforeninger, da de oftest er alt for dyre. Jeg foretrækker at købe aktier direkte på børserne rundt om i verden, da det er langt det billigste. Dette sparer man stort på. De fleste investeringsforeninger koster jo fra 1% – 5% i omkostninger, når der er tale om aktier.

    #199820
    Mikey 68Forfatter

    Tak til jer begge 🙂

    HalliHallo: Det her er sidste trin af flere samhørende indlæg…
    Den økonomigennemgang jeg fik hos Anders for lidt over et halv år siden, afslørede bl.a. at mine private pensionsopsparinger i banken var voldsomt dyre i omkostninger – og jeg har her på mybanker spurgt ind til prisen på salg af de eksisterende papirer i banken (da banken ikke evnede at forklare mig deres egen prisliste), jeg er her blevet gjort opmærksom på Nordnet (og deres markant bedre priser)… og nu er fondene solgt og pengene flyttet til Nordnet – og nu skal jeg så vælge nogle fornuftige fonde at investere i 🙂

    Grunden til jeg kigger på ETF’er er jo netop at de ofte har meget lave omkostninger – og da det er pensionsmidler, betyder den anderledes beskatning ikke noget…

    #199832
    HalliHalloForfatter

    Ja, du har ret i at disse indexfonde er mest velegnede til pensionsmidler.

    Det var noget med at du havde Sparekassen Sjælland og at de var ret dyre, da de handlede mere end I havde aftalt eller hvad?????????

    Hvad koster det så i Nordnet at handle og få opbevaret disse udenlandske indexpapirer?

    Kan du oplyse det? Evt. blot henvise til deres prisliste.

    Jeg syntes at næsten alle herinde skal til at investere i aktier i øjeblikket, så bare det nu går godt og rådede er rigtige. Jeg er nemligt allerede ved at overveje at træde ud af markedet, da et nyt crash jo ikke er udelukket. Da jeg nu i næsten 4-5 år har foreslået aktier har alle andre herinde som regel være imod og altid bare foreslået at binde pengene på en kontantkonto, f.eks i FIH, men sådan er der så meget man kan undre sig over.

    #199836
    KaptajnForfatter

    Er der nogen som har undersøgt om der ligger nogle skjulte gebyrer i EFTerne ?

    Evt. at de handlede frem og tilbage moderbanken til uskarpe priser

    Har tidligere set investeringsforeninger opgive (relativt) lave omkostninger, men det viste sig så at det eneste investeringsforeningen købte var andre afdelinger (samme forening selvfølgelig :-)). Så i stedet for en billig investeringsforening fik man et ekstra fordyrede led…..

    Men hvis du finder nogle store brede og billige EFT’er så skriv dem endelig. Har også en pension hos Nordnet som dog p.t kun er i enkeltaktier

    #199842
    Mikey 68Forfatter

    Sparekassen Sjælland gjorde som vi havde aftalt – nemlig at de (mod betaling) passede mine pensioner i en “investeringsaftale". Aftalen blev i sin tid solgt på at det var billigere for mig, fordi jeg så ikke skulle betale kurtage osv. som hvis jeg selv ville handle…

    Jeg blev så opmærksom på at det løb op alligevel med depotgebyrer, formidlingsprovision, fonde med relativt høj ÅOP osv. så jeg endte med at opsige aftalen for at handle selv; men opdagede hurtigt at gebyrerne stod på lur – seriøst, 220kr i gebyr for en limithandel… altså udover kurtagen selvfølgelig…

    Jeg valgte så at lytte til andres råd om at flytte opsparingerne til Nordnet og selv lære lidt om det (på sigt). Det kostede mig lidt over 1600kr i gebyrer at flytte min ratepension; men satser på det er sparet hjem hurtigt

    Men mon ikke ovenstående er nogenlunde samme historie i alle “full-service" bankerne?

    Nordnet vinder allerede på deres 0kr i depotgebyrer; men resten af priserne kan ses her: https://www.nordnet.dk/mux/web/nordnet/pricelist.html

    Min tidshorisont er som sagt 25-30år, så er ret risikovillig det næste årti i hvert fald – overvejer at sætte omkring 40% af porteføljen i en Emerging Markets ETF… Men det har mere karakter af et gæt end noget andet, så håber på flere guldkorn i tråden 🙂

    #199932
    Ole LaursenForfatter

    Jeg har størstedelen af mine midler stående i emerging markets-fonde.

    Jeg forventer et gennemsnitligt højere afkast end hvis de stod på udviklede markeder – udsvingene er store så det er ikke uden grund. Der var et kæmpe fald hen over finanskrisen, men det tog ikke mere end et års tid før de var oppe igen så jeg anser ikke den langsigtede risiko for at være noget problem.

    Jeg har læst mange gode råd. F.eks. er der nogen der foreslår kun at have en lille del aktier så man ikke skal ligge søvnløs over at pensionen er væk. Andre foreslår at man skal lade være med at købe obligationer da det går ud over det gennemsnitlige afkast. Hvis du går ud fra den antagelse at du hverken er bedre eller værre end markedet, så er der kun risikovilligheden at skrue på, og den afhænger af dit temperament.

    Jeg kan personligt ikke se noget problem i 100% emerging markets eller 100% obligationer for den sags skyld, medmindre man tror på en system-risiko (så f.eks. aktiemarkedet crasher og aldrig kommer tilbage, Japan er lidt et eksempel herpå). Men måske er der bare noget jeg ikke har forstået endnu. 🙂

    #200098
    Mikey 68Forfatter

    Jeg er tilhænger af en høj risiko, da det er en pensionsopsparing, som der ikke indbetales til og den først skal hæves om 20+ år… Så der er rigelig tid til at blive klogere og omlægge strategien hen ad vejen.

    Jeg er enig Ole, med dine betragtninger omkring nye markeder vs udviklede markeder og forventer ligeledes at have købe en ret høj andel i nye markeder – de er jo desuden faldet en hel del den seneste tid, så forhåbentlig går det snart den modsatte vej igen 🙂

    Er der noget rent lavpraktisk man skal være opmærksom på ellers? Kan se de forskellige EFT’er handles via forskellige børser og er derfor baserede på forskellige valutaer.

    Hvis jeg går på nordnets ETF-torv og søger på fx forvalter = iShares (har jeg set omtalt positivt flere steder), og subkategori = emerging markets, dukker der 8 fonde op.
    Jeg var interesseret i en der følger MSCI Emerging Markets og umiddelbart er der 3 af dem (alm, small cap og index) – men synes ikke de stemmer overens med dem jeg kan læse om her: http://dk.ishares.com/da/rc/produkter/oversigt/EMEQ_GLOBL – så er lidt i tvivl om hvordan jeg sikrer det er de rigtige?

    #200100
    Ole LaursenForfatter

    Efter min mening er de lidt nogle amatører hvad angår deres kundevendte IT (både Nordnet hvis ikke-aktie-del er temmelig tyndbenet, og også ETF’erne selv). Hvis du klikker på en forening i Nordnet, så står der en kode øverst under navnet på ETF’en. F.eks. på https://www.nordnet.dk/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/index.html?identifier=A0HGZT&marketid=4 står der IQQE. Den kan du så søge efter på Google for at komme ind på ETF’ens hjemmeside.

    Valuta: tja, jeg ved ikke om det betyder det store fordi papirerne vel normalt er i lokal valuta. Men alt andet lige giver det vel mere mening hvis du kan få en i EUR i stedet for USD så du ikke skal tænke på EUR-USD-kurser når du kigger på dit udbytte?

    Men ellers tror jeg ikke der er så meget at være nervøs over. De største faldgruber er vist angående fondenes beskatningsstatus, men når det er til pension er det jo det samme lige meget hvad, og så vidt jeg er orienteret, sørger Nordnet for indberetningen automatisk.

    #200102
    Mikey 68Forfatter

    Takker for indspark Ole 🙂

    Hvis andre skulle følge med, så faldt jeg over denne her i dag: http://www.investabc.dk/category/etf – det er den bedste beskrivelse af ETF’ere jeg har fundet indtil videre…

    #200120
    Mikey 68Forfatter

    Er der nogen som ved helt konkret hvad der kræves af en ETF før den er godkendt til et pensionsdepot?

    Jeg har set nævnt flere steder at ETF’ere skal være godkendte (til pensionsopsparing) og nogen steder at de skal være UCITS godkendte; men jeg kan ikke finde frem til hvor det krav stammer fra – altså om det faktisk forholder sig sådan… og ikke mindst hvorfor…

    Jeg har bl.a. kigget på iShares Nasdaq Biotechnology ETF, som værende et billigt alternativ til Danske Invest Bioteknologi (der har klaret sig forrygende de sidste 5 år); men der står ikke noget om UCITS i faktabladet – hvilket ikke er overraskende, da ETF’en er amerikansk og UCITS er en europæisk klassificering

    Jeg kan umiddelbart handle den via Nordnet (søg på IBB) fra mit pensionsdepot; men har ikke turde gennemføre handlen, da jeg ikke ved om den er godkendt, om Nordnet’s system evt. automatisk advarer mod den slags – og ikke mindst hvad konsekvensen er ved at handle en fond som ikke er godkendt… Nogen bud?

    #200126
    Mikey 68Forfatter

    Jeg svarer lige på mit eget spørgsmål i tilfælde af svaret kunne interessere andre… Jeg fandt nemlig på at spørge Nordnet (hvilket jeg jo burde ha startet med) og fik et kompetent svar:

    “Det er korrekt forstået, at du på nuværende tidspunkt via din pensionsopsparing ikke kan investere i f.eks. amerikanske ETF’er, da disse endnu ikke er blevet UCITS-valideret. UCITS-valideringen er således mest udbredt inden for særligt tyske og engelske ETF’er, men vi må henvise til vores mæglere, hvis du ønsker at investere i disse. Vores mæglere vil ligeledes kunne oplyse dig hvilke ting, du bør være særligt opmærksom på.

    Du kan via vores partnere finde de forskellige ETF’er, og under fakta for en given ETF læse, om den er UCITS-godkendt: https://www.nordnet.dk/etf/partners

    Såfremt du ønsker at investere for frie midler og dermed ikke er begrænset af UCITS-valideringen finder du en udemærket ETF seeker på Bloomberg’s hjemmeside: http://www.bloomberg.com/apps/data?pid=etfscreener

    Hvis du via dit pensionsdepot selv forsøger at investere i en ETF, vil du, når du forsøger at gennemføre handlen opleve, at handlen ikke kan gennemføres. Der er således en række administrative begrænsninger, som sikrer, at du ikke ved en fejl kommer til at erhverve dig ETF’er, som ikke er UCITS-godkendt."

    #200164
    KaptajnForfatter

    Hej Morten

    Tak for update. Har for nylig flyttet ratepension til Nordnet og vil nok også putte en mindre del i ETF’er.

    Så opdater gerne når du får købt nogle

    mvh
    Kaptajn

    #200176
    LeocatForfatter

    Hej Morten,

    Jeg investerer kun i Vanguard via Nordnet.dk i pensionsdepotet på grund af nedenstående grunde:

    – Billigste i omkostninger (eksempelvis 0,05% i deres S&P 500 fond)

    – En af de få foreninger i verden som er ejet 100% af investorerne og ikke af banker eller eksterne aktionærer (“no man can serve two masters" oversat foreningen tilgodeser kun fondens investorer). For eksempel er iShares ejet af Blackrock, der kræver en forretning for at forvalte ETF’erne, dermed højere omkostninger.

    – Grundlagt af John Bogle (grundlæggeren af indeks-fonde)

    – En af de største i USA

    http://www.youtube.com/watch?v=zqa-jSuXmYw

    På Vanguard.com kan du få en liste over alle deres indeks-fonde. Enkelte kan ikke købes via Nordnet.dk

    https://personal.vanguard.com/us/funds/etf/all?sortorder=asc&sortorder=asc&sort=name&sort=name

    Herudover kan du bruge deres Target Retirement Funds som retningslinje for sammensætningen af aktiv-klasserne baseret på din alder/år til pension.

    https://personal.vanguard.com/us/funds/vanguard/TargetRetirementList

    Held og lykke med pensionsdepotet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 154 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.