Visa/Dankort og RKI

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87748
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg er registreret i RKI for en gæld i størrelsesordenden kr. 230.000. Jeg betaler løbende af på gælden til kreditor efter en fogedretsdom. Der vil dog gå mange år før gælden er ude af verden og kreditor vil ikke slette mig fra RKI før gælden er helt betalt.

    Jeg har tidligere haft dankort, men har i en periode på ca. 5 år ikke haft et sådant. Kortet blev spærret af banken efter et mindre overtræk, som for længst er betalt tilbage. Samtidig har jeg en større sum penge stående på kontoen nu, som jeg dog ikke ønsker at gøre brug til betaling af gælden. Jeg vil foretrække at fortsætte med at gøre brug af afbetalingsordningen.

    Nu vil jeg gerne have et nyt kort og benytte det fremfor kontanter i dagligdagen – også til betaling på web-handler, som jeg benytter en del. Det er meget vanskeligt og begrænset uden at besidde et dankort. Imidlertid vil banken (Nordea) ikke udstede et dankort til mig grundet registreringen i RKI.

    Mit spørgsmål er om Nordea har ret til det? Har alle banker denne politik?

    Hilsen
    In action

    #112998
    AnonymForfatter

    Hej In action

    Alle banker foretager en kreditvurdering af kunderne før de udsteder et kreditkort, hvilket de er i deres gode ret til at gøre.

    De må have vurderet din historik (tidligere overtræk) samt det at du er registreret i RKI som værende grund for at du ikke kan modtage et dankort.

    RKI er en meget stor blokering i de fleset banker.

    Men for at svare helt præcist på det spørgsmål: Ja, Nordea må godt nægte dig et kreditkort, det eneste de ikke må nægte er oprettelsen af en konto.

    #113064
    AnonymForfatter

    Hej – hvad med at få et Visa Electron eller Mastercard Direct, disse kort kan anvedes “ude i byen" og kan ikke trækkes over.

    #113096
    AnonymForfatter

    Tak for oplysningen. Det er vel stadig banken, der udsteder kortet eller hvad? Ellers vil en evt. anden udsteder vel også tjekke i RKI og så er der jo ikke der store forskel i det.

    #113098
    AnonymForfatter

    Jo det er banken, men det er et kort hvor du ikke kan trække over – så RKI er ingen hindring….. Kortet kobles direkte på din lønkonto.

    #114234
    AnonymForfatter

    Årsagen til at banker ikke udster DK/visa til folk i RKI, er at rådgiver bagefter skal lave en hensættelse og have denne godkendt at sin kreditafdeling uden at miste sit job. Dette er svært.

    Jeg har i min karriere kun set dette gjort succesfuldt få gange og ofte grundet at ægtefællen der har et større engagement ikke står i RKI.

    Banker er i sin fulde ret til at afvise at udstede kreditkort til folk, sågar kan de endda nægte VISA electron.

    Det eneste de er forpligtigede til er at oprette en konto til dig hvis du ønsker dette.

    #114238
    AnonymForfatter

    Hvor ondt det end gør. Hvis det var mig ville jeg prøve en anden bank og få en forhandling om at de indfrir dit rki gæld. Kan dette ikke lade sig gøre, ville jeg tage pengene fra min opsparing og betale dem ind, hvor jeg skylder dem. Du betaler vel også renter af den gæld du skylder?

    #203248
    AnonymForfatter

    Man kan naturligvis komme uforskyldt i RKI.

    #203252
    AnonymForfatter

    John P.

    Vil du ikke lige give mig et eksempel på, hvordan man uforskyldt havner i RKI?

    #203254
    AnonymForfatter

    Man kan da aldrig ende uforskyldt i RKI?
    Og tilbage til TS, så er banken i sin fulde ret… Men et debit Card, kan helt det samme på nær enkelte butikker og der kan ikke laves overtræk.

    Mvh Rikke

    #203274
    HalliHalloForfatter

    Jo, jeg mener godt man kan komme uforskyldt i Ribers.

    Hvis f.eks. en virksomhedsejer har et stort udestående hos sine debitorer, som af en eller anden grund pludselig ikke kan betale, hvorfor han ikke selv kan betale sine regninger m.v. så vil jeg da mene er at det er uforskyldt.

    #203280
    AnonymForfatter

    Kan godt se hvad du mener, og der er en lille pointe. Men alligevel så kender man forhåbentlig risikoen ved have penge stående ude, inden man godkender det. Og der er altid en risiko ved give kredit af alle former. Så det nok ikke helt uforskyldt have flere penge stående ude, end man selv kan stå inde for. Og tåle tab af. Det en risiko man som ejer af en virksomhed skal kende. Meget uheldigt når det sker. Men som sagt så kender man risikoen.

    #203311
    AnonymForfatter

    Det er da på ingen måde uforskyldt.

    Det er sådan i Danmark, at der kan tages risiko – jo større risiko, jo større gevinst.

    Vælger man at drive virksomhed og give kredit, så løber man en risiko for, at debitorer ikke kan betale. Med denne risiko følger muligheden for, at gå konkurs. Med konkurs følger en registrering forskellige steder.

    Intet af dette kan anses for værende uforskyldt. Men er et element i det, at drive virksomhed.

    #203312
    AnonymForfatter

    Det er da på ingen måde uforskyldt.

    Det er sådan i Danmark, at der kan tages risiko – jo større risiko, jo større gevinst.

    Vælger man at drive virksomhed og give kredit, så løber man en risiko for, at debitorer ikke kan betale. Med denne risiko følger muligheden for, at gå konkurs. Med konkurs følger en registrering forskellige steder.

    Intet af dette kan anses for værende uforskyldt. Men er et element i det, at drive virksomhed.

    #203313
    AnonymForfatter

    Det er da på ingen måde uforskyldt.

    Det er sådan i Danmark, at der kan tages risiko – jo større risiko, jo større gevinst.

    Vælger man at drive virksomhed og give kredit, så løber man en risiko for, at debitorer ikke kan betale. Med denne risiko følger muligheden for, at gå konkurs. Med konkurs følger en registrering forskellige steder.

    Intet af dette kan anses for værende uforskyldt. Men er et element i det, at drive virksomhed.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.