Leve penge.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Sussanne ØvreForfatter
    Indlæg
  • #95373
    Sussanne ØvreForfatter

    Hej.
    Nu er det sådan at jeg sidder in mega dumm situation sammen med min søn og kæreste.
    Vi fik en regning på 3.000 kroner som vi ikke havde regnet med, vi er bægge på kontanthjælp, og min kæreste blev sanktioneret med 2.000 kroner, og bores boligsikring gav os lige 600 kr mindre pga ændring af udbetaling i forhold til sidste måned.
    Så ja nu sidder vi med mindre end 1.000 kr til resten af måneden uden mulighed for hjælp nogen steder, vi har prøvet ALT…..
    Nu er det sådan at jeg føler mig nødt til at søge hjælp her. Og tænker at søge et lån på omkring 7-8.000 kr.
    Er der nogen her ned nulighed for at hjælpe?

    #221632
    MichaelForfatter

    Nej. Det er ikke et forum hvor du kan låne penge. Derudover kan man ikke låne sig ud af økonomiske problemer. Det gør kun situationen værre.

    #221634
    testForfatter

    kontakt din sagsbehandler. har aldrig inu hørt at man i DK behøver at gå sulten i seng.

    #221636
    morsdrengForfatter

    Fra Lov om aktiv socialpolitik, kapitel 10.

    Hjælp i særlige tilfælde

    Enkeltudgifter

    § 81. Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter til en person, som har været ude for ændringer i sine forhold, hvis den pågældendes egen afholdelse af udgifterne i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældendes og familiens muligheder for at klare sig selv i fremtiden. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er opstået som følge af behov, der ikke har kunnet forudses. Kommunen kan dog efter en konkret vurdering undtagelsesvis yde hjælp til en udgift, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen af udgiften er af helt afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse.

    #221638
    MichaelForfatter

    I relation til hvad morsdreng skriver:

    En uforudset udgift er ikke altid uforudset. Eksempelvis er en ekstra vand-, el- eller varmeregning ikke uforudset fordi man løbende har mulighed for at checke måleren og derved forudsige en evt. ekstraregning. Derimod kan en pludseligt opstået tandlægeregning være under kategorien uforudset.

    Ellers er jo ofte ejendele der kan sælges og derved indbringe den nødvendige sum der sikrer muligheden for at købe mad resten af måneden.

    #221640
    MichaelForfatter

    I øvrigt: Er der tale om fx. en ekstra elregning i forbindelse med en årsopgørelse kan man i langt de fleste tilfælde få en fornuftig afdragsordning med el-leverandøren.

    #221650
    testForfatter

    Nægter stadig at tro på at man i Danmark behøver at gå sulten i seng med mindre man gang på gang bruger den tildelte hjælp på stoffer, øl eller ligende .

    https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/sociale-ydelser/sociale-rettigheder/rettigheder-i-det-sociale-system/akut-oekonomisk-hjaelp-fra-kommunen/

    “Kommunen kan i særlige situationer yde det, man kalder “overlevelseshjælp". Det er enten et mindre kontant beløb pr. dag til dig og din familie, der skal anvendes til mad eller eventuelt som en rekvisition – en slags madkupon – som du skal købe ind for i en bestemt butik i kommune"

    Så drop ideen om privat lån. Gå til din sagsbehandler

    #221652
    morsdrengForfatter

    For fuldstændighedens skyld skal blot nævnes, at ovennævnte link henviser til en nu udgået version af aktivloven, om end § indholdet nok er uændret.

    Nedenstående artikel og de deri anførte links oplyser nærmere om betingelserne for enkeltydelse, hvor Kommunen bl.a. skal tage hensyn til 3 momenter, nemlig forudsigelighed, muligheden for afdragsordning og rådighedsbeløb. Da vi IKKE kender baggrunden for den uforudsigelige regning på 3.000 kr. eller spørgerens økonomiske forhold, er der INGEN på dette forum der kan udtale sig om muligheden for enkeltydelse – og det er heller IKKE opgaven.

    Men det er IKKE tale om, at man automatisk får hjælp blot fordi man af forskellige grunde mangler penge til leveomkostninger. Var udgiften forudsigelig, kan man få en afdragsordning eller vurderes rådighedsbeløbet tilstrækkeligt – får man ikke hjælp.

    https://ast.dk/social/enkeltydelser/hjaelp-til-efterregninger-for-vand-varme-og-el-2013-kommunerne-skal-foretage-en-samlet-vurdering

    #221654
    testForfatter

    kære morsdreng nu om alting er så udtaler jeg mig ikke om familien kan få hjælp til at betale regningen eller ej.

    Sussanne Øvre lider af den misfortsåede opfattelse af at dårlig økonomi kan afhjælpes med lån man ikke har råd til at betale retur.

    Mit råd er og har heletiden været lån ikke penge gå til din sagsbehandler.

    Overskriften er “leve penge". Det basale for at leve er væske, mad og ly og klage er at beløbet der er til rådighed for overlevelse er for lavt.

    og uanset hvor fint du citere loven ser jeg netoppe love åbne vide muligheder for at kommunen kan og skal ydehjælp for at til gode se det basale behov for væske, mad og ly.

    At man så evt. må finde sig i et det er madkuponer er så noget helt andet og netop det jeg vælger af citere fra kilden.

    Men jeg må jo forstå dit indlæg morsdreng at du i fuldt alvor mener at en kommune lader en familie på 3 sulte ihjel? Kan du dokumenter det?

    #221656
    KillernetdkForfatter

    Hvad skal de 7-8000 gå til? Tænker hvis i begge er på kontanthjælp kan det ikke kun være til mad?

    #221658
    HalliHalloForfatter

    Kære Sussanne Øvre

    Hvordan ser det ud, har du fået løst pengeproblemet?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.