boligkøb med en på kontanthjælp

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • bandittenForfatter
    Indlæg
  • #95695
    bandittenForfatter

    Hej.

    Vi sidder en sitution hvor jeg ikke lige kan komme med et svar..

    Vi er 2 ikke gifte som har kigget på et hus, jeg har arbejde og har en stor udbetaling på 700.000 med i lommen..

    Har været til møde i banken og vi kan godt få lov til at låne resten til huset.

    men når jeg læser rundt på nettet skriver flere at pga min kærestes kontanthjælp så kan kommunen faktisk tvinge “os" til at bruge den friværdi jeg smider i huset med min udbetaling..

    mit spørgsmål er så om man kan på en eller anden måde låse friværdien til mig?
    man kan vel ikke tvinge en til at bruge ens friværdi hvis medejeren af huset siger nej?
    Kan man evt kun sætte mit navn på skødet så hun ikke ejer huset?

    mvh mig.

    #225662
    MichaelForfatter

    Der er én og kun én måde at “låse" friværdien på til dig alene og det er at du står som eneejer. Hvis din kæreste står som 50% ejer vil kommunen uden tvivl forlange, at hun bruger sin andel af friværdien inden der igen kan ydes kontanthjælp. Den logik er kun rimelig og et udtryk for sund fornuft. Kontanthjælp skal ikke gives til mennesker der har store formuer i enten fast ejendom, værdipapirer eller andet.

    #225666
    peter holm larsenForfatter

    Det er noget vrøvl – at i ejer huset i fællesskab medfører IKKE at hvis du yder en udbetaling – så bliver den delt mellem dig og hende.

    I hæfter dog over for långiver solidarisk – men hendes friværdi vil være 0 kr.

    Du vil dog forventelig fordi i har fælles bopæl og jeres forhold er et der kan resultere i ægteskab eller registreret partnerskab – have forsørgelsespligt over for din samboende.

    Så af den årsag kan du forventelig regne med at du skal forsørge hende og hun derfor ikke vil kunne få kontanthjælp.

    #225668
    CrixForfatter

    Gensidig forsørgelsespligt eksisterer ikke længere, så det behøver du ikke være nervøs for.

    Som udgangspunkt kan du godt få kontanthjælp selvom du har en ejer eller andelsbolig, det kommer dog an på flere ting. Men det er næppe en god ide at din kæreste står som ejer når i foretager købet imens hun er på kontanthjælp.

    #225672
    morsdrengForfatter

    Det er ingen god ide, at købe hus i begges navne, når det kun er dig der erlægger udbetalingen på 700 tkr. og når den anden part pga. kontanthjælp ikke kan deltage i betalingen af udgifterne vedrørende huset i noget væsentligt omfang.

    Køber 2 hus sammen er udgangspunktet “lige sameje", dvs. ejerforholdet er 50:50, men man kan aftale andre ejerforhold, f.eks. 25:75 , 1/3-2/3 osv. som typisk er afpasset efter ejernes deltagelse i finansieringen af huskøbet og betalingen af de kommende løbende udgifter.

    Har eller får en af ejerne kreditorer, kan den pågældende foretage udlæg i huset, men kun i den part som den pågældende skyldner er ejer af. Hvis I køber huset i begges navne, kan din medejers kreditorer foretage udlæg i dennes ½-del af huset – og så er friværdien i form af din betaling på 700 tkr. i værste fald blevet ½-veret. En lignende situation kan tænkes at opstå, hvis din medejer kommer under konkurs- eller dødsbobehandling.

    Ved et alm. salg af huset, eller i tilfælde af en bodeling, såfremt I på et tidspunkt har giftet jer, vil du kunne kræve de 700 tkr. betalt forlods af salgsprovenuet eller overført til din bodel, som dog skal deles mellem jer, hvis der er formuefællesskab i ægteskabet.

    Mit råd er, at huset selvfølgelig skal købes i dit navn, og at huset skal gøres til dit særeje, såfremt I på et senere tidspunkt vælger at gifte jer.

    Du skal alligevel skal til advokat for at få rådgivning i forbindelse med dit køb af huse og så kan du lige så godt få hans råd om i hvis navn huset skal købes, men det bør ske INDEN der underskrives en købsaftale. Går du først til advokat når i begge har underskrevet en købsaftale vil dette give rådgivningsmæssige problemer, da dg og din medejer i så fald har modsat rettede interesser, og derfor ikke kan rådgives af en og samme advokat.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.