Beregning af månedlig ydelse ved realkreditlån.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • MartinQForfatter
    Indlæg
  • #95658
    MartinQForfatter

    Jeg overvejer at tage et lån, og ønsker at finde ud af hvad den månedlige ydelse vil være, men er kommet i problemer mht renten, ved omregning til månedlig ydelse.

    Hovedstol: 1.085.766
    Provenu: 1.000.000
    Kurs: 92,1
    Rente: 1,5 %
    Løbetid: 30 år

    Dette giver mig en årlig ydelse på 45.210,85 før skat. Jeg er interesseret i at finde den månedlig ydelse og tænker her det mest relevante ville være at dividere den årlige ydelse med 12. Men når jeg omregner den årlige effektive rente fra 1,5 til månedlig effektiv rente, så giver min ydelse ikke 45.210,85/12.

    På forhånd tak for hjælpem

    #225204
    thsvForfatter

    Du kan beregne det hele i Excel.
    Du skal dog kende:
    1) løbetiden = 120 terminer
    2) adm.bidraget, f.eks. 0,6812% hos RD ved 0-80% belåning
    3) renten, som jo er 1,5%
    4) hovedstolen, som du også kender, men husk lige låneomk.
    5) husk at adm.bidraget beregnes af den løbende restgæld, så ydelsen falder en smule i hele lånets løbetid, undtagen de sidste terminer, når man når minimumsbidrag.

    Hvad vil du med 1,5% lån?
    kurstabet er enormt og det giver langt lavere rentefradrag, så det reelt er dyrere end 2% lånet.
    Det giver kun mening til andelsforeninger eller lignende, hvor renter ikke kan trækkes fra og der sandsynligvis ikke skal omlægges undervejs.

    #225206
    thsvForfatter

    PS: din reelle ydelse vil være omkring 53.500 kr inkl. alle omk. og fuldt 1,5% stempel for 1 mill. kontant udbetalt.
    Efter skat vil det blive ca. 47.000 kr, mens 2% lånet er 400 kr billigere netto de første år.

    Og for mdl. ydelse kan du blot dividere terminsydelserne med 3.

    Kan se at du blot har udregnet ydelsen for et 30-årigt lån med et årligt afdrag!!!
    Og uden alle de omk. jeg har nævnt i forrige indlæg.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.