Forældre lån

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Ninna Christensen (1)Forfatter
    Indlæg
  • #95654
    Ninna Christensen (1)Forfatter

    Jeg skal til, at købe bolig og har selv 200.000 kr. og kan låne 200.000 kr af mine forældre, som skal betales når jeg har økonomi til det. De første 1-2 år har vi aftalt, at jeg ikke skal betale. Jeg ved, at jeg komme til, at betale det hurtigst muligt tilbage til dem. Jeg har et møde med en bankrådgiver, men er det fordel el. ulempe, at jeg fortæller min bankrådgiver, at jeg låner 200.000 kr. af mine forældre?

    #225156
    CrixForfatter

    Det vil selvfølgelig være en fordel at fortælle at du kan låne de 200.000 af dine forældre. Jeg ville så nok undgå at fortælle at det er planen du skal betale dem tilbage

    #225160
    morsdrengForfatter

    Hvis du skal have købesummen finansieret gennem banken, minus de 200.000 kr. du selv har og de 200.000 kr. du kan låne af dine forældre, kan du ikke holde det skjult for banken, at du selv er i besiddelse af 400.000 kr. og hvorfra beløbene stammer.

    I sidste ende er kreditgivning altid baseret på tillid og hvis du starter dit huskøb med en løgn, har du skudt dig selv i foden. INGEN fornuftig kreditgiver låner penge ud til personer som de ikke kan stole på.

    Læg kortene på bordet og fortæl sandheden, det har også den fordel, at sandheden kan du altid selv kan huske den på et senere tidspunkt. Søg sagkyndig bistand til oprettelse af et gældsbrev vedrørende familielånet, hvor dine forældre også bør have pant i huset næst efter kreditforeningen og banken til sikkerhed for deres lån til dig..

    Dit budget må afgøre om du kan betale lånet tilbage til dine forældre som forudsat. Af hensyn til dine forældre bør du være rimelig sikker på, at du kan begynde at tilbagebetale om de planlagte 2 år – alt andet vil være uanstændigt.

    #225162
    Ninna Christensen (1)Forfatter

    Altså mit spørgsmål går kun på om fordele ulemper ved at fortælle det eller ej. Og nej mine forældre skal ikke blandes ind i det yderligere, ellers havde de foretaget forældrekøb. Jeg og mine forældre har styr på. Så stadig kun fordele og ulemper. Thats it! 🙂

    #225164
    Ninna Christensen (1)Forfatter

    Jeg har efterfølgende talt med flere forskellige bankrådgiver andre steder fra. HVor pengene kommer fra vedkommer ikke banken. At det er en fordel er noget andet. Men tak for svar, rart at se andres synspunkter fra det går stadig og overvejer det. HAr boligmøde til februar:)

    Vh

    #225166
    MichaelForfatter

    Din indgangsvinkel er helt forkert. Det handler ikke om fordele og ulemper for hvem er det mon egentlig der er taberen i sidste ende hvis noget går galt og du ikke kan betale dine ydelser? Korrekt – dig og dine forældre så vær ærlig fra starten og læg alle kortene på bordet.

    I øvrigt skal der laves et gældsbrev med en afviklingsplan for hvis dine forældre bare sender 200K i din retning vil du være skattepligtig af beløbet over gaveafgifts-grænsen.

    Der er INGEN fordele ved at holde det skjult for banken.

    #225170
    Ninna Christensen (1)Forfatter

    Så altså en ulempe fra din side.

    #225298
    peter holm larsenForfatter

    Som jeg ser det er der ingen fordele overhovedet ved at holde det hemmeligt – er kun et plus at dine forældre vil støtte dig.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.