Fastforrentet- eller fleksrente-lån?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • MibeForfatter
    Indlæg
  • #95556
    MibeForfatter

    Hejsa

    Jeg blev sidste sommer ejer af et hus, i den forbindelse valgte vi at få lavet et fastforrentet obligationslån(3%, på 1,75 millioner) med afdragsfrihed de første 10 år, derudover lånte vi i omegnen af 500.000kr som værende de sidste 20% samt til istandsættelse mm.

    Nu er vi så ved at være i mål med første omgang renovering. Vi har haft to forskellige ejendomsmæglere ude, en fra eget pengeinstitut og en fra et andet med henblik på bankskifte, da vi mente det var en god ide at få begge parters vurdering. Begge vurderinger er nogenlunde ens, lad os for nemhedens skyld sige de har vurderet huset til 2.4 millioner.

    Med den vurdering betyder det for vores økonomi, at vi kan skære knap 7 år af betalingen på banklånet ved at lægge vores realkreditlån om. Her er det så jeg bliver i tvivl om hvad søren der bedst kan betale sig at vælge, på nuværende tidspunkt.

    Hvis jeg har forstået det korrekt, så er der en gevinst at hente ved endnu en gang at vælge et fastforrentet lån, denne gang dog på 2% i stedet for de 3% som vores nuværende lån er på, hvis renten skulle stige. Denne “bonus" er ikke en mulighed ved ex et F5, korrekt?

    Dog kan jeg se, at vi får væsentligt flere penge til rådighed, og dermed kan få vores banklån ud af verden endnu hurtigere, ved at vælge et lån med variabel rente. Vores økonomi kan godt bære at renten skulle stige, men som udgangspunkt er jeg (og min kone) glad for sikkerheden ved det fastforrentede lån.

    Er der et eller andet i ovenstående jeg overser ifht. fordele ved at vælge et lån med fleksibel rente?

    #223784
    thsvForfatter

    Fastforrentet lån uden afdrag er simpelthent for dyrt:
    1) Kursen er dårligere
    2) der er voldsomt tillæg i adm.bidraget, som udgør ca. 15% af de sparede afdrag.
    3) Man sparer faktisk ikke ret meget ved ikke at afdrage på et 3% lån.

    Flekslån uden afdrag giver mere mening, da de
    1) har samme rente som lånet med afdrag
    2) har et langt større afdrag man sparer, pt. omkring 3,3% årligt af restgælden, når renten er nærmest nul.
    Tillægget i adm.bidraget er stadigvæk stort, men ikke nær så voldomt i forhold til den bedre likviditet, så at man sparer renters rente på banklånet gør denne kombination suveræn.

    Givet jeres store banklån ville jeg uden tvivl vælge F5 uden afdrag i jeres tilfælde og få afdraget banklånet hurtigst muligt.
    Og hvis I ikke allerede er blevet gift, så gør det i forbindelse med Housewarming, så I har papir på hinanden, da I jo i forvejen er tæt forbundet økonomisk.
    Hader normalt F5-lån, da jeg mener de binder en på arme og ben og ikke sikrer mod rentestigninger, men alternativerne er dårligere.

    #223794
    MibeForfatter

    thsv

    Tak for fyldestgørende svar. Vi vidste som udgangspunkt godt at det var “den dyre løsning" vi valgte, allerede da vi valgte det fastforrentede lån. Men med den nye vurdering af vores hus, vil vi kunne få betalt vores banklån ud i løbet af ganske få år, grundet prisen på vores bolig er øget henover det seneste år.

    Hvis jeg har læst tallene korrekt for de forskellige lån, så vil vi kunne afdrage i omegnen af 45% mere – hver måned, og stadig have samme udgifter – det taler for lånet med variabel rente, selvom jeg som udgangspunkt er imod det, grundet usikkerheden ved rentestigninger, også selvom der er plads til det i vores budget.

    #223876
    MibeForfatter

    Tillægsspørgsmål: hvad har det af betydning for mig at både rente og kurs er lavere end på mit nuværende obligationslån?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.