Huskøb, Hjemtage lån feb 2017

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • RBHForfatter
    Indlæg
  • #95553
    RBHForfatter

    Hej

    Vi har købt hus og skal overtage denne d.01-03-2017

    Pris på huset: 1.545.000
    Udb: 80.000
    Bank: Sparnord og de samarbejder med totaltkredit.

    Mit spørgsmål/råd kommer her:
    Forhåndsgodkendelse

    Da der jo er nogle måneder endnu til vi skal overtage huset, så jeg er lidt i tvivl om hvad vi skal? Skal vi kurssikre og betale for et:
    2% fastforrentet 30år med afdrag, beløb ca 1.250.000
    Boliglån 20år 5.95 rente ca 305.000

    Umiddelbart synes jeg renten på boliglånet er lidt højt eller tager jeg fejl?
    Skal vi satse på at renten ikke stiger til over de 2% de næste 4 måneder og spare omkostninger for kurssikring?

    Skal vi se på andre muligheder end eks 2% fast?

    Vi vil egentlig gerne vide på forhånd hvad vi skal betale de næste 30 år, Og dog alligevel ikke helt, Og Jooh…

    Syntes der er meget delte meninger om hvorvidt man skal være eks 10 afdragsfrit for at afvikle boliglånet, nogen mener det og andre mener det ikke kan betale sig i sidste ende alligevel??

    2% rente lyder i mine øre som en et rigtig godt valg, altså den kan vel ikke falde ret meget mere? Tænker også at chancen for at den stiger er vel måske større, end chancen for at den skulle falde yderligere?

    VH
    RBH

    #223732
    peter holm larsenForfatter

    Man ved aldrig hvor renten bevæger sig hen – men helt giver at det er umuligt at renten falder yderligere 2% inden for de kommende 10 år – hvor imod der er en sandsynlighed for renten kan stige 2%.

    Det er rigtigt der er lang tid til marts – men som jeres økonomi er bør i efter min mening klart kurssikre når i underskriver låneaftalen. Om i venter 2 mdr til at lave låneaftalen er lidt op til jer.

    Men hvis i ikke har stor fri kapital vi jeg klart råde til at kurssikre.

    30 årigt 2% lån med afdrag er et fint lån.

    #223734
    RBHForfatter

    Du skriver som vores økonomi er? Er det set ud fra hvad du mener vi har råd til når der købes et hus til 1.5mil?

    Skal vi allerede hjemtage lånet nu og betale for kurssikring i 4 md?
    Tænker at det må være en lidt dyrt “forsikring", dog ved jeg ikke hvad det vil koste og kurssikre sig 4 md frem?

    #223738
    NøragerForfatter

    Angående boliglånet, så er det i den høje ende ja…
    Det burde være muligt at få den forhandlet ned i 5,5% Og 5% er heller ikke umuligt.

    Absolut billigste boliglån er pt. 3,95% (De steder jeg har tjekket i hvert fald)

    At det så forudsætter at lånet er indenfor 80% er jo lidt la la… Hvorfor skulle man dog tage et boliglån til 3,95% hvis det alligevel ligger indenfor den belåningsgrad hvor et RK lån ville kunne optages i stedet.

    #223746
    RBHForfatter

    Nørager:

    Jeg er ikke helt med på hvad du mener med det sidate du skriver?

    Vi har de 80.000 (5%)udbetaling.
    Så er der stadig 15% som er boliglånet.

    #223748
    NøragerForfatter

    Jep… Og så er det ikke realistisk at kunne få det til de 3,95% (Eller 3,75% som det egentlig er nu jeg kigger efter)

    Det er lidt kunstigt at de siger at deres rentespænd er ned til 3,75%, da det kun er muligt at få den rente hvis det ligger indenfor de 80%…

    Men der er du ikke. Du låner de 80% i RK, og så skal du have et udover det. Derfor er det nok de 5-5,5% du bør gå efter.

    #223750
    RBHForfatter

    Ok.

    Mange tak for jeres svar. Kan nogen evt fortælle om man skal kurssikre et RK-lån allerede 4 måneder før?

    #223762
    thsvForfatter

    3,75% er da opnåligt flere steder i følge oversigten.
    Sjovt at Nørager ikke kunne se det 1. gang.

    Jeg ville prøve et tilbud fra BankNordik i Trådstarters tilfælde.

    #223764
    thsvForfatter

    http://www.mybanker.dk/sammenlign/bolig/boliglaan/

    og der er altså også muligheder under 3,75% som boliglån over 80% i følge tabellen helt ned til 2,95% i nogle tilfælde!

    og nu kommer PHL eller Test og skriver at de kender kunder med 2,5% på et boliglån…

    #223766
    NøragerForfatter

    Ja… Sjovt at thsv ikke opdagede de 2,95% i første omgang… Eller hov.. Det er da ikke egentlig ikke sjovt. Det er jo bare menneskeligt at fejle. Men hov du rettede da bare dig selv… Vent nu kan jeg slet ikke se forskellen mere… Men det kan være du kan hjælpe mig…

    Men faktum er nu stadig at de steder jeg har forespurgt hvordan man kan opnå den lave rente, har svaret været at det kun kan opnås ved en bestemt belåningsgrad… Altså under 80%… Derfor er det irrellevant for trådstarteren, da han skal have boliglån over de 80%

    #223774
    testForfatter

    ? thsv jeg har aldrig skrevet om hvad andre har kun hvad prisliste siger og hvad jeg selv har.

    #223798
    thsvForfatter

    Er overbevist om at mindst 3 af bankerne tilbyder boliglån over de 80% til renter fra 2,95%, men det vil Nørager bare ikke indse.

    Er godt klar over at flere af de andre kun gælder 60-80%, f.eks. de 1,2% jeg frasorterede.

    Og kiggede såmænd kun efter de 3,75% 1. gang da jeg kunne huske at BankNordik tilbød rente ned til det, men ved sortering efter laveste rente kunne man let se dem, der i teorien tilbyder endnu lavere rente end 3,75%.

    Til Test, ok, så fremefter er Prioritetslån hos DB mindst til rente 2,75% som nye kunder minimum kan opnå i følge prislisten.
    Evt. gamle lån optaget under andre vilkår er jo ganske lige meget.
    De bruger jo faktisk en rente på 3,8% som eksempel i deres eget materiale.

    #223802
    testForfatter

    Thsv dit citat fusk gider jeg ikke at forholde mig til.

    #223808
    NøragerForfatter

    Nej thsv jeg bygger mine oplysninger på fakta…
    Jeg har forespurgt hos 3 andre banker, da jeg er igang med at kigge på om vi skal skifte bank… Alle 3 kunne ikke tilbyde den laveste rentesats, da det ikke er indenfor de 80%.
    De lå alle mellem 4,75 – 5,95%.

    Men du har måske noget fakta der kan underbygge din påstand?

    #223838
    thsvForfatter

    Hvilke 3 banker om jeg må spørge?

    Og da jeg skulle skifte bank kort før Eik bank krakkede, kunne f.eks. DB jo heller ikke tilbyde laveste rentesats og direkte adspurgt ville de ikke give lavere rente uden at vi blev totalkunder med forsikring og pension i banken!

    Helt modsat ved Nordea, hvor vi blot skulle oprette prioritetslånet og tilhørende konti, så var der nok til at være fordel+kunder og med en rentesats der var lidt over 1% af det DB tilbød, og under Eik banks opskruede sats, hvor DBs lå endnu højere.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.