Nyt boliglån

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • CM123Forfatter
    Indlæg
  • #95540
    CM123Forfatter

    Hej

    Er lidt i tvivl om hvilket boliglån vi skal vælge.

    Obligations lånet synes vi har en meget stor samlet tilbagebetaling i forhold til f.eks et F5 lån. Selvfølgelig får man en masse sikkerhed for de penge, men er lidt nysgerrig omkring hvor meget renten skal stige før at et F5 lån bliver dyre end et 2% obligationslån?
    Man får vel afdraget en masse de første 5 år med en F5’er, hvorimod man med obligationslånet har mulighed for at skærer noget at gælden hvis renten stiger.

    Vi har selv til udbetaling men kan dog godt bruge til afdragsfrihed de første par år for at det ikke skal være for stramt.
    Hvad skal vi vælge?

    Mvh

    CM

    #223514
    MichaelForfatter

    Man kan aldrig forudsige hvilket lån der bliver det billigste over tid så det er ikke en farbar vej at gå når det skal vælges lånetype. Alle lån har deres fordele og ulemper som jeg ikke vil bruge tid på at liste op her.

    Grundlæggende skal man altid vælge det lån der passer bedst til ens egen økonomiske situation og risikovillighed og aldrig ud fra en forventning om at det er den billigste model. Hvad der så er bedst til jer kan jeg ikke svare på ud fra de sparsomme oplysninger, men valg af afdragsfrihed i nogle år fordi “det bliver for stramt" med et 2%-lån lyder ærlig talt en smule alarmerende. Medmindre jeres indkomst er steget betydeligt eller anden gæld er afviklet inden afdragsfrihedens udløb så er det absolut ikke anbefalelsesværdigt og så skal man nok lige kigge meget kritisk på egen økonomi en gang mere.

    #223516
    testForfatter
    #223518
    Rasmus DejenfeltForfatter

    Vi optog i tidens morgen F5 afdragsfrit lån hvor vi bruger rentebesparelsen på at afbetale vores 530.000 kr banklån over de 5 år.
    Det giver mening da for os da vi efter de 5 kun skylder 80% af vores lån.

    #223520
    NøragerForfatter

    @Rasmus
    Men nu skriver trådstarter jo at de har til udbetalingen ;o)

    #223522
    MichaelForfatter

    Nu er udbetalingen så typisk kun 5% – ikke 20%. Trådstarter skriver intet om restfinansieringen af de minimum 15%. Hvis den eksempelvis løber over 20 år så er lånet jo ikke betalt inden afdragsfriheden udløber.

    Men Rasmus’ er et godt eksempel på en fornuftig og gennemtænkt finansieringsmodel. For andre er udløb af afdragsfriheden i nogle tilfælde nærmest en uforudset udgift – desværre…

    #223524
    NøragerForfatter

    Arghhh…. Mon ikke han mener at de har de 20% selv, når der skrives som der gør.

    Men ja… Jeg har skam selv lige nu et F5 lån afdragsfrit for at lægge så meget som muligt i banken, for at nedbringe boliglånet der.

    #223528
    thsvForfatter

    Boliglån, hmm, dette betyder normalt finansieringen over RK-lånet…
    Vi kan strengt taget ikke vide om der er også er tale om 15% banklån oveni.

    Og hvis man ikke har råd til ydelsen ved 2% fastforrentet lån skal man ikke købe, og slet ikke med variabelt forrentet lån, der let kan stige til 5-6% i rente senere hen!
    Ikke at dette sker, men der skal være plads i økonomien til dette, ved valg af Flekslån som F5…

    #223530
    NøragerForfatter

    Vi kan jo egentlig heller ikke være sikre på at der ikke er tale om en bolig i Uganda…. Og så er alt det her jo omsonst ;o)

    Mindre flueknepperi, og mere fornuft.

    #223536
    thsvForfatter

    OK, Nørager, så du tror der er tale om Uganda!

    Viser jo blot alt om din intelligens!

    Udbetaling er jo typisk på 5%, så intet der tyder på at man har mere, når det ikke skrives!
    Men det må trådstarter jo skrive om!

    #223538
    NøragerForfatter

    Nej.. Tværtimod viser det meget om din intelligens at du ser dig nødsaget til at blive personlig… Men nok om det… Det niveau har jeg ikke behov for at synke ned på.

    Men hvis du lige kigger tilbage, og ser min smiley der i slutningen af sætningen, vil du kunne se at min lille spøgfulde sætning omkring Uganda, KAN være skrevet ved et glimt i øjet (Ironi).
    Det jeg mener er jo at jeg synes du skal se hvad trådstarter prøver at skrive, i stedet for absolut at SKULLE finde en fejl som du så kan angribe.
    Selvfølgelig mener han da realkreditlån, og ikke boliglån selvom han skriver det….. Jeg har i hvert fald aldrig set et F5 boliglån…

    Pointen var… Og jeg gentager: Mindre flueknepperi, og mere fornuft.

    #223542
    testForfatter

    1-0 til nørager

    #223628
    Ted HansenForfatter

    Er selv på udkig efter en bank din kan tilbyde et fornuftigt boliglån. Har undersøgt med 3 forskellige banker og de har alle tilbudt 4,95% i rente på boliglånet (alle 15%).
    Hvad har i andre erfaring med omkring boliglånet?

    #223634
    peter holm larsenForfatter

    Ja svært at råde når man ved så lidt om jeres økonomi og ønsker. En mulighed kunne også være at tage et 2% rd lån med afdrag og så en banklån der dag 1 er på nul – som i så kan trække på de måneder de første år hvor i sidder for stramt. Kan være et alternativ til at betale høje bidrag på rd lånet. Banklånet kan i nok få for 3-4%.

    Men man kan intet sig hvad der er bedst. Hvis du som du skriver spørger hvor meget renten skal stige før et fastforrentet lån ikke er attraktivt. Så skal renten næsten intet stige pga kursen vil falde på det fastemåned.

    Du skal som udgangspunkt vælge f lån hvis du tror renten falder eller bliver uændret. Tror du den stiger vælg fastforrentet. Det er basis råd – hvis du har økonomien til at dække renten hvis du gætter forkert på et f.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.