F-kort vs tilpasningslån / flekslån

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • LordTForfatter
    Indlæg
  • #95532
    LordTForfatter

    Der har været skrevet meget om realkreditternes nye darling; F-kort. Og jeg vil blot gøre jer andre opmærksomme på et par argumenter der for mit vedkomne har gjort at jeg har optaget et traditionelt tilpasningslån:

    1. Man skal være opmærksom på at det kun er renten der forhandles hvert halve år, men en decideres refinansiering først finder sted efter 3 år. Det har stor betydning for omkostningen ved at gå ud af lånet før de 3 år er gået. Dermed kan indfrielsesvilkårene sidestilles med F3 lån.
    2. Når man vælger f-kort er det realkreditinstituttet der bestemmer om dit lån skal refinansieres en gang hvert 3 år eller fx hvert 10 år. det har stor betydning for hvad det vil koste dig at indfri lånet.
    3. En af de helt store styrker forbundet med de traditionelle F-lån er muligheden for i forbindelse med refinansiering selv at kunne tag stilling til hvor længe man ønsker at binde renten. Hvis du fx har haft et F5 lån som nu skal refinansieres, og Du nu har besluttet dig for at sætte huset til salg, bør man i forbindelse med refinansiering gå ind i rentekurven, for at minimere overkursen forbundet med indfrielse i utide. Ved f-kort kan du ikke bestemme noget som helst ved refinansieringstidspunktet, da det er op til realkreditten og beslutte hvilken obligation de synes det skal ligge bag lånet.
    4. Rentetillægget på f-kort gør at renten næbbe kommer til at være negativ, og som det ser ud pt er ydelsen på et f3 lån billigere til,trods for højere bidragssats grundet renten er lavere på F3 end f-kort. Du får derfor ikke den optimale udnyttelse af de lave renter.

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.