Beskatning af avance på salg af hus

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • VinelskerenForfatter
    Indlæg
  • #95492
    VinelskerenForfatter

    Hej alle, jeg har et hus med en friværdi på 3 mio. Politikere truer med at beskatte avance på salg! Er det realistisk? Jeg har ingen som helst planer om at sælge, omvendt er det hele min opsparing, der er i de mursten. Hvad er jeres råd og holdninger?

    #222884
    morsdrengForfatter

    Hvis der er politisk vilje og flertal for at indføre ejendomsavancebeskatning også på parcelhuse, vil dette komme til at ske, uanset hvilke råd og holdninger du måtte modtage fra personer på dette forum.

    #222886
    VinelskerenForfatter

    det er jeg godt klar over. Jeg efterspørger nok mere, hvad andre ville gøre i min situation og ydermere, om folk tror på, at det sker?

    #222888
    morsdrengForfatter

    Som reglerne er i dag, skal avance/fortjeneste ved salg af fast ejendom som udgangspunkt beskattes. Hvis du frygter, at den nuværende undtagelse for parcelhuse vil blive ophæver, er der kun én ting du kan gøre, og det ar at sælge dit hus INDEN dette sker. Er loven først fremsat, vil det sandsynligvis allerede være for sent.

    Men det er sandsynligvis kun din avance/fortjeneste i forhold til din købspris som vil blive beskattet, og ikke din friværdi.

    #222890
    VinelskerenForfatter

    hej igen

    personligt har jeg meget svært ved at tro på det, når vi i forvejen betaler ejendomsskat og ejendomsværdiskat. Jeg tænker også, at det vil have en meget stor konsekvens for rigtig mange familier, men man ved aldrig

    #222892
    MichaelForfatter

    Rolig nu. Det er højst usandsynligt, at der bliver indført en lov der afkræver fuld avancebeskatning af de nuværende boligejere som i mange år allerede har betalt høje ejendomsskatter. Meningen med forslaget er, at ejendomsbeskatningen skal overgå (delvist) til en avancebeskatning, men som med så mange andre skatteændringer vil der med 99,99% sandsynlighed blive indført en overgangsordning for de nuværende boligejere – netop for at undgå at man bliver “beskattet dobbelt".

    Så absolut ingen grund til at gå ud og paniksælge dit hus i dag. Der er ingen politikere der er interesserede i at præsentere boligejerne for en ekstra million-regning uden nogen form for kompensation.

    Forslaget indebærer i øvrigt en række problemstillinger vedr. løbende istandsættelser kontra beskatning og den problematik ses også i dag i Sverige hvor mange ældre mennesker holder længere på deres hus end nødvendigt – netop for at undgå en høj skatteregning. Det nedsætter derfor omsætteligheden på boligmassen hvilket absolut ikke kommer de unge til gode.

    #222894
    VinelskerenForfatter

    hej igen

    jeg er også rolig 🙂 Men jeg har nok dummet mig lidt ved som 44-årig at have stort al min kapital bundet i mursten – derfor interesserer jeg mig for emnet 🙂

    #222896
    testForfatter

    Det kan nok tænkes at være en ensporet strategi kun at ha sine pension i mursten. Mit råd ville nok være at fordele pengene på flere typer af aktiver, men i øvrigt ikke bekymre sig yderlige om evt. ændringer i skatte lovgivning. Det kommer jo om vi piper eller synger.

    Og vi lever jo et det eneste virkeligt kommunistiske land i verden hvor det rige virkeligt bidrager ved kasse et.

    Så uanset hvordan du spare op kan du roligt regne med et de røde nok skal få snaplen i din lomme eller rettetere beholde den der og suge mere og mere.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.