Konvertering af lån

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Kristian Nielsen nvForfatter
    Indlæg
  • #95489
    Kristian Nielsen nvForfatter

    Hej alle

    Et fastforrentet obligationslån på 5% der bare har fået lov at fortsætte, på trods af de utallige rentesænkninger, skal nu op til overvejelse! Jeg håber de talstærke mybanker brugere kan give et godt råd.

    Der resterer 426.000 af lånet der oprindeligt var på 558.000, med en rest løbetid på 18 år og 1 måned. Renten som sagt på 5%.
    Hertil kommer et pantebrevslån hvor der resterer 76.000 ud af oprindeligt 107.000. Rest løbetid hedder 13 år og 4 måneder, renten ligger på 6,75.

    Spørgsmålene er:

    Om det er muligt at vælge et nyt fastforrentet obligationslån på x antal år, både med en lavere rente, et højere afdrag pr måned, samt en lavere samlet ydelse pr måned (lige nu på 3233,-)?

    Om der også kan ændres på pantebrevslånet?

    Og slutteligt om det vil være smart at skifte realkreditselskab i forbindelse med konverteringen?

    Jeg takker på forhånd

    Mvh Kristian

    #222814
    thsvForfatter

    Lyder som om du skal have 1% 15-årigt lån i stedet. Det vil have en ydelse lige omkring hvad du betaler nu, men selvfølgeligt være noget dyrere da renteandelen falder, så du får lidt mindre udbetalt.

    Dette kræver at boligen kan vurderes til mindst 640.000 kr for at hele belåningen kan rummes indenfor de 80%.
    Her taler jeg om at indfri begge lån.
    Strengt taget er det ikke nødvendigt at skifte realkreditinstitut, men f.eks. Nordea tilbyder ikke det ønskede lån.

    #222818
    Kristian Nielsen nvForfatter

    Hej thsv

    Tusind tak for det hurtige svar, det lyder interessant med det lån du nævner.

    Hvis jeg nu ønsker en lavere pris pr måned hvad vil du så vurdere som det smarteste?

    Jeg har tænkt mig at skrive til flere realkreditselskaber, og høre hvad de kan tilbyde mig, jeg har læst at man muligvis slipper for visse gebyrer som ny kunde, med en god betalings historik.

    #222822
    thsvForfatter

    http://www.rd.dk/da-dk/privat/koeb-bolig/Kurser-og-renter/Pages/Aktuelle-priser.aspx?segment=P

    Viser ca. ydelsen ved dit nye lån, da overført stempel går lige op med dit lidt højere lånebeløb.

    #222828
    MichaelForfatter

    Hvad “ny kunde med god betalingshistorik" angår så se denne opgørelse over realkreditten restancer

    https://www.realkreditraadet.dk/statistikker/restancer

    Kun knap 0,2% af de samlede ydelser betales ikke til tiden. 99,8% betales derved rettidigt og derved er den “gode realkreditkunde" ikke noget særsyn, men snarere hvad enhver kreditforening må antages at forvente som udgangspunkt

    For den indviede er sætningen “Flextumper hverken kan eller vil betales hverken renter endsige afdrag" ikke ubekendt og efterhånden må udtalelsen fremstå komplet latterlig.

    Ja, undskyld den lidt interne. Thsv forstår vist godt hvor jeg vil hen og nej: det er ikke thsv der har udtalt ovenstående 🙂

    #222834
    thsvForfatter

    Ja, min navnebror er uden tvivl syg på en eller anden måde og ser sammensværgelser overalt.

    Endnu værre med hans prisprognose:
    Ejerlejligheder i Kbh. skal ned på 10.000 kr/kvm og huse til 5.000 kr/kvm på landsplan, helt uden hensyn til evt. inflation.

    Allerede tidligt i debatten argumenterede jeg for at København havde stigende søgning og at dette ville medføre prisstigninger på sigt, havde dog ikke helt set, at de skulle komme så hurtigt, specielt da jeg ikke troede på en forsat lav rente og den stigende beskæftigelse vi ser nu.

    #222836
    Kristian Nielsen nvForfatter

    Tak for jeres inputs indtil videre, så ok, ingen besparelse ved skift af realkreditselskab….

    Regner man udgifterne ved en konvertering sammen, hvor hurtigt er disse udgifter “Tjent hjem" hvis man kan stille det sådan op?

    Kan en konvertering overhovedet svare sig med det lave beløb in mente?

    Michael: Hvad ville du gøre i mit tilfælde?

    Og var der evt en idé i at konvertere til flekslån?

    Tak

    God dag

    #222842
    MichaelForfatter

    Kristian:

    Du spørger hvad jeg ville gøre i din situation og svaret på det spørgsmål er, at jeg uden tvivl ville gå i flex fordi restgælden er så lille som den er. Formentlig med en løbetid på 10 år, men vores økonomiske situationer er vel også forskellige og ikke sammenlignelige så det kan du reelt ikke bruge til så forfærdelig meget.

    thsv:

    Åh ja. Den famøse 10K/m2 og 5K/m2 spådom. Komplet idiotisk og vi er vel så langt fra det scenarie som nogensinde her noget det ligner 10 år efter han fremlagde fjollerierne. Men sjovt er det da. Et hus på 150 m2 i fx. Herlev til 750.000 kr?!?! Hmm ja… helt sikkert

    #222846
    thsvForfatter

    Michael mener nu først at det var i 2008, han begyndte med de prisprognoser!
    Og Herlev er altså dyrere end gn.snitsDK, næsten dobbelt op i forhold til landsgn.snittet på pt. ca. 12.000 kr/kvm, så sindssyg var han dog ikke.

    Ja, et flekslån kan let være billigste alternativ for TS, men 1% 15 år er altså et meget billigt lån i mine øjne, så det er mit valg.
    Ville ikke vælge et 10-årigt lån, da der netop spørges efter samme eller lidt lavere ydelse end nu!

    Hvor meget er værdien reelt af din bolig i dag ved et hurtigt salg?

    #222848
    Kristian Nielsen nvForfatter

    Okay så måske et flekslån var smartere….Min månedlige betaling på obligationslånet er 3233,- og pantebrevslånet 2233,- så hvis et flekslån kan gøres billigere var det måske smart?

    Ville renten i værste fald kunne give et hop så jeg pludselig skulle af med 5000,- pr måned?

    Min ydmyge københavner lejlighed står pt til 1.1 mil, kostede 680.000 ved købstidspunktet i 04

    Tak

    #222850
    Kristian Nielsen nvForfatter

    Tjekkede min bidragssats på tv2 og iflg testen betaler jeg for meget, men alligevel, en 15-1600 for meget er jo ikke slemt pr år.

    #222852
    thsvForfatter

    Givet at du vælger det 10-årige lån, så ja, da ydelsen allerede er omkring de 4.500 kr ved den lave rente nu og kan stige 2.000 kr om måneden.

    Du betaler jo også over 5.000 kr i ydelse nu, så selv ½% 10 år vil være noget billigere for dig, ca. 4.700 kr mdl. og faldende ydelse efterhånden som der afdrages.

    men undersøg dog muligheden for 1% 15 år i stedet for at skrive her…

    #222862
    Kristian Nielsen nvForfatter

    Tak for svarene, det har været superfint at få andres syn på sagen, jeg har ikke fuld tillid til banker og realkreditselskaber.

    Jeg må lige undersøge mulighederne lidt grundigere ihvertfald.

    #222876
    thsvForfatter

    Lyder som en lille lejlighed på 35-40 kvm, hvis den ligger i NV og dine priser er korrekte.

    Og lyder som om at du er i tvivl om, hvad du vil, da du først spørger om højere afdrag og bagefter om en lavere ydelse, ikke just foreneligt.
    Og du starter med den mdl. ydelse kun på obl.lånet og glemmer helt pantebrevet som er ufatteligt dyrt i ydelse.

    Og et eller andet er gået galt ved pantebrevslånet i dine oplysninger!
    Gæld 76.000 kr, rente 6,75% og løbetid på 13år og 4 mdr. giver kun 722 kr i mdl. ydelse plus evt. gebyr pr. opkrævning.
    Lyder nærmere som en ydelse pr. kvartal, som vil være 2.181 kr + ev. gebyr eller meget tæt på det beløb du oplyser.

    Givet at mine oplysninger er rigtige er et 10-årigt lån ikke overraskende noget dyrere, da langt det meste er afdrag ved korte lån.
    Du betaler over 36.000 kr i årlige renter nu, og opnår altså ca. 1.000 kr om måneden i merudbetaling pga. rentefradraget.
    Din samlede nettoydelse er derfor lidt under 3.000 kr nu.
    Og da du ønsker en lidt lavere ydelse er et 20-årigt lån noget billigere pr. måned, mens et 15-årigt er noget dyrere, vi taler ca. 400 kr lavere eller 200 kr højere nettoydelse om måneden. Det 10-årige lån er hele 1.700 kr dyrere pr. måned netto, hvilket skyldes at løbetiden nedsættes fra 18 år til 10 år…

    #222878
    thsvForfatter

    http://www.rd.dk/da-dk/privat/koeb-bolig/Beregnere/Pages/Laaneberegner.aspx

    Og hvis du indsætter tal i denne beregner, f.eks. 505.000 kr i lån er der ca. 10.000 kr til omk. for indfrielse af eksisterende lån, såsom diff.rente.
    1½% stempel kan overføres fra eksisterende lån, så her sparer du 6.300 kr i forhold til beregneren, der regner med fuldt 1½% stempel.

    15% lånet koster 3.230/3.140 kr om måneden netto og lidt mere end hidtil, mens 10-årigt lån koster 4.640/4580 kr om måneden altså meget mere. låneydelser oplyst for fastforrentet lån og flexkort, da dette er billigere end F1-lån, grundet lidt anden afdrags- og bidragsstruktur.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.