Enlig forsørger – bygge nyt hus?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • GiraffeForfatter
    Indlæg
  • #95465
    GiraffeForfatter

    Jeg skriver for at få lidt input til en ide, jeg tumler med – og herigennem evt også blive klogere på ting, jeg evt ikke selv har tænkt over, så alt input er velkomment.

    Lidt fakta:
    Jeg er fraskilt og bor i en lejebolig sammen med min datter på 4 år. Her har vi boet i godt et halvt år.
    Min drøm er at få egen bolig igen (det havde jeg inden skilsmissen). Derfor har jeg valgt en relativ billig lejebolig, så det er muligt at spare op et fornuftigt beløb op over en kortere årrække. Jeg har et job med en fornuftig løn, hvorfra jeg har knap 400.000 kr brutto om året. Dertil kommer børnepenge og børnebidrag (boligsikring får jeg ikke, da lejen er for billig sammenholdt med min indtægt).
    Jeg har ingen gæld, og forventer at kunne spare ca. 350.000 kr sammen på 3,5-4 år.

    Min ide:
    Jeg vil som sagt gerne bo i egen bolig igen, og i følge mine egne udregninger vil der heller ikke være den store prisforskel på at eje og leje, forudsat at renterne holder det nuværende niveau.
    Min tanke kredser om at bruge de næste ca 3,5 år på at spare ca 350.000 kr sammen og herefter købe en grund (i min landsdel kan en mindre grund fås for knap 350.000 kr inkl. moms + div. tilslutninger) og få bygget et lille (omk de 120 m2) typehus derpå, hvor min datter og jeg kan bo de næste mange år (jeg tænker min 10-15 år, hvorefter hun formentlig vil være klar til at flytte hjemmefra, men jeg tænker, at jeg selv gerne vil blive boende herefter). Typehuse af den størrelse fås til ca. 1,25-1,3 mio. – dvs. ca 1,65 mio. med grund. Hertil kommer garage, fliser til indkørsel og terrasse samt have (græs med hæk).
    Jeg forestiller mig, at et samlet slutbeløb vil være ca 1,8 mio, hvoraf jeg så vil have sparet ca. 350.000 kr. op, svarende (i runde tal) til 20 % af det samlede beløb. Dvs. jeg burde kunne undvære banklånet og “nøjes" med et kreditforeningslån på ca 1,45 mio.

    Hvorfor:
    Min bevæggrund for ideen er – udover at jeg gerne vil bo i et nyt hus – at det tiltaler mig at minimere uforudsete udgifter mest muligt – det burde være begrænset, hvor meget der skal laves på et nyt hus i de første ca 20-30 år. Derudover tiltaler det mig at få et lavt energiforbrug.
    Ved at nøjes med et kreditforeningslån kan jeg samtidig holde boligudgiften nede på et niveau, der læner sig meget op af lejeboligmarkedet – men i stedet for at “smide penge ud af vinduet" hver måned, vil jeg “betale til mig selv" så at sige.

    Er min tanke helt hen i vejret? Er der noget jeg ikke umiddelbart har taget højde for? Burde jeg spare yderligere op? Input er meget velkommen – det er som sagt ikke noget, der venter lige om hjørnet men det fylder meget i hovedet, så det kunne være rart med input udefra.

    #222550
    MichaelForfatter

    Dine forventninger til den endelige pris er urealistisk lav. Hvis grunden koster 350K skal du nærmere regne med en totaludgift omkring 2,5 mio. Undervurder ikke udgifterne i et byggeprojekt

    #222552
    GiraffeForfatter

    Hej Michael,

    Tak for input.
    Har du mulighed for at uddybe, hvorfor der skal lægges knap 1 mio. Oveni grundpris + huspris?
    Mit (vores…) gamle hus var knap 1/2 år da vi flyttede ind. Det var et typehus på ca 155 m2, men der udgjorde grundprisen knap 1 mio. Det kostede de 2,5 mio, du nævner. Derfor kan jeg ikke helt få det til at hænge sammen sammen, at et mindre hus og en væsentlig billigere grund, skulle ende på samme beløb, men jeg lytter meget gerne.

    Jeg er med på, at der er noget der hedder tilvalg, som kan fordyre prisen på huset, men dem er man jo selv herre over. Derudover er jeg med på, at nogen bruger rigtig mange penge på have, men jeg vil faktisk helst bare have græs med lav hæk rundt om (det har jeg været vant til fra det tidligere nybyggede hus. I lejeboligen er haven til gengæld fyldt med bede, og omend det er meget smukt, er det slet ikke mig) .

    #222554
    GiraffeForfatter

    Hvis det har betydning for svaret, kan det nævnes, at en grund, som den jeg har i tankerne, er på omkring 650 m2.

    #222556
    MichaelForfatter

    Tilvalg er blot én af mange udgifter. Andre er tilslutningsafgifter, ekstra fundering, tinglysningsafgifter, byggesagsgebyr, byggestrøm, advokat, evt byggesagkyndig osv osv. Dit gamle hus kender jeg ikke, men det er jo set før, at huse sælges til en pris under opførelsesudgifterne særligt i udkantsområderne hvor markedet bare ikke kan bære mere

    #222558
    MichaelForfatter

    Og hvad tilvalg angår så vælger ALLE at opgradere typehusfirmaernes ofte fesne standardmaterialer som fx. trælofter, hvidmalet glasvæv, tæpper i værelse, ingen eller kun få skabe de mest nødvendige steder osv. Ingen går med basisudgaven uden modifikationer

    #222560
    GiraffeForfatter

    I forhold til tilslutningsafgifter så er de med i grundprisen (til kloak og el samt hovedanlægsbidrag til vand og varme), men du har ret i, at der selvfølgelig er andre udgifter udover dem, og i forhold til tilvalg så ville jeg da nok også vælge at ændre en smule.

    Med kendskab til hvad jeg i øvrigt har skrevet, har du så et andet godt råd, hvis det ikke skal være nybyg? Og hvor meget ville du foreslå at spare sammen, inden en evt husdrøm skal realiseres?

    Jeg har naturligvis også tumlet med tanken om at købe “brugt".
    Det, der kan holde mig lidt tilbage er tanken om alle forbedrings-udgifterne, hvor jeg tænker, at man hurtigt kan nærme sig nybyg-prisen og så vel at mærke stadig sidde i et ældre hus med dertilhørende højere varmeforbrug. Jeg tænker i den forbindelse, at et ældre “gulvtæppe-hus" med trælofter skal sammenlignes med et nyt hus uden tilvalg, for at det skal være mest muligt sammenligneligt.
    Udnyttelse af plads har ændret sig meget, så når jeg kigger på ældre, mindre huse (for jeg ville sådan set gerne “nøjes" med et hus på omkring de 110-125 m2) er planløsningen ofte lettere håbløs, så der er en balsal af en stue, men ofte kun 1 eller evt 2 mindre værelser (ville gerne have tre, så der var et til mig, et til datteren og et til “opbevaring" – sidstnævnte behøves ikke hvis der er en fornuftig størrelses bryggers, men det har der bare ikke været i de ældre huse, jeg indtil nu har set sat til salg).
    Mindre ikke-renoverede huse (og her taler vi slet ikke renoverede, dvs. Ældre køkken, bad plus ikke skiftede vinduer/tag) står typisk til omkring 1,2 mio i mit område, hvorimod mere renoverede (der dog ofte vil skulle have skiftet tag eller vinduer indenfor de første 7-10 år) står til omkring 1,6 mio.
    Jeg kan intet selv (udover evt. At male), så evt. forbedringer skal betales ved “kasse 1".

    Til sammenligning ligger lejebolig-prisen i området på omkring 7000-8500 kr/mdr. Pt betaler jeg noget mindre, men det er også i et gammelt hus på landet med pillefyr og kun 2 reelle værelser, så det er ikke en holdbar løsning at bo her meget længere end 4 år. Det er netop valgt, for at det skulle være muligt relativt hurtigt at spare sammen til noget bedre.

    Alt input er velkomment. Det er som sagt ikke de første par år, der kommer til at ske noget, men jeg kan godt lide at have en nogenlunde konkret plan at arbejde hen i mod, så derfor bølger tankerne frem og tilbage pt.

    #222562
    testForfatter

    meget svært at svare på hvad en byggegrund med alt koster. Det ses jo også at kommunerne nogen steder har svært ved at komme af med dem. Tanken om nyt i stedet for gammelt kan jeg godt følge. Køber du nyt og undgår byggesjusk er det bestemt mange uforudsete ting du bliver sparet for.

    jeg tænker du skal bevare drømme og spare op som du har planlagt over de næste år og nå du så kommer tættere på på tidspunktet se på mulighederne igen. Du skal spare op til flytte omkostninger inkl en første istandsættelse og udbetalingen hvis du spørg mig.

    Jeg har så sent som for et par dage siden spekuleret på om jeg skulle ha bygget nyt i stedet for det jeg har gjort. Tror jeg har investeret ca 0,8-0,9 mill i mit hus nu og taget er stadig ikke skiftet 🙂 men heller ikke utæt

    #222564
    thsvForfatter

    Som Michael skriver kan omk. ved et byggeprojekt løbe løbsk, så tvivler på at nogen bank vil låne dig til et ubygget hus med din relativt beskedne indkomst.
    Find i stedet et nybygget hus, det burde jo være lige til, hvis du mener at de kan findes til de 1,7 mill. du har råd til med 350K i opsparing og intet banklån, husk at du også skal have til alle låne-, handels- og flytteomk. kontant.
    Derudover vejer alle faste udgifter tungere ved kun en indkomst, da de jo er samme beløb uanset om der er 1 eller 2 voksne i husstanden.

    Derudover vil et hus på 120 kvm ofte koste det samme som en kampagnemodel på 140-150 kvm, indrettet til kernefamilien med 2 børn.

    #222566
    thsvForfatter

    http://www.billigtypehus.dk/trim120.html

    Lige under 1,3 mill. for et hus på 120 kvm inkl. indbygget carport.
    350K til grund og 150K til andre udgifter, det bliver meget stramt, regn heller med ca. 2 mill. i alt inkl. alle omk.
    Grunden er billigere, javel, men der er ikke meget sparet ved et mindre hus, typisk er det større hus jo blot 3 meter længere for 25-27 kvm mere.

    #222568
    MichaelForfatter

    Jeg kan også sagtens se idéen i nybyg og jeg bor selv I et hus vi selv byggede i 2008. Det er præcis derfor jeg skriver, at du skal forvente at alting bliver dyrere end du regner med i første omgang. Det er de færreste husbyggere der oplever, at projektet bliver billigere eller bare rammer det beløb de regnede med i starten.

    Det er rigtig fint at du laver en konkret plan og sætter dig et opsparingsmål omend det lyder en smule optimistisk at spare 350K sammen på 3,5-4 år med en bruttoindkomst på 400K. Jeg kender ikke din økonomi og skatteforhold i detaljer, men hvis jeg antager at du har 270K netto om året og skal spare ~8500 kr op om måneden har du 14000 kr. tilbage til alle dine udgifter. Det er bestemt ikke umuligt, men der bliver næppe plads til særlig megen luksus (ferier fx) i de kommende år. Har du bil skal den også tænkes ind hvad vedligeholdelse og evt. udskiftning angår. Det er som bekendt rasende dyrt at have bil her i landet.

    Jeg er enig med test: Fortsæt din opsparing, men vær samtidigt realistisk. Husk at banken altid vil se mere kritisk på et byggeprojekt hvor der kun er én debitor. Hvis du kunne lægge de 20% kontant hvad enten det er nybyg eller et “gammelt" hus vil det utvivlsomt være en kæmpe fordel så det bør være dit umiddelbare mål.

    Ja, og så kunne du jo løbe ind i en person du vælger at slå dig sammen med inden for nogle år og det vil jo ændre en hel del økonomisk set 🙂

    Held og lykke fremover

    #222576
    GiraffeForfatter

    Tak for alle inputs.

    Jeg er ikke i tvivl om at jeg, med mindre jeg skulle miste mit arbejde, kan spare de 350 k sammen i løbet af ca 3,5-4 år. Det bliver bestemt ikke sjovt, men hele min tanke er at komprimere det mest muligt – jeg kan bedre forholde mig til tanken om 3,5-4 hårde år (hvor min datter alligevel har en alder, hvor hun ikke har ønsker om mærketøj, udlandsferier mm), end tanken om en lang række “mellemår", hvor det heller ikke er specielt sjovt.
    Pt er det meget begrænset, hvad jeg kan blive ramt af af uforudsete udgifter, da jeg som sagt bor til leje og derudover kører i leaset bil, så det begrænser sig i store træk til vaskemaskine og tørretumbler.

    Sidst jeg flyttede begrænsede flytteudgifterne sig til under 4000 kr (under 1000 kr for selve flytningen og knap 3000 til lidt, nyt inventar), så det er ikke der, jeg forventer den store udgift. De tidligere lejere fik da også en stor del af deres depositum tilbage, så det forestiller jeg mig, at der skulle være en chance for, at jeg også gør, så det beløb burde principielt kunne dække flytteudgifterne. Her vil der naturligvis være forskel på at flytte ind i et nybygget hus og et ældre hus, hvor vægge og lofter evt. skal males inden indflytning + at gulvtæpper evt skal skiftes.

    Helt eller delvist nybyggede huse i mit område fås ikke til 1,7 mio, som en foreslår. Ellers havde det været et nemt valg 🙂

    Som flere af jer skriver, vil jeg ufortrødent fortsætte opsparingen, til jeg som minimum har 20 % af, hvad det nu måtte ende med, og så må vi se, hvordan markedet mv ser ud omkring ultimo 2019/primo 2020. Man kunne jo også håbe at der blev søsat nogle byggeprojekter i kommunen, som kunne være en mulighed. Alle siger jo, at markedet skriger på mindre boliger, så måske en bygherre tager bolden op? Så kender man jo da prisen på det færdige projekt 🙂
    Tak for alt input. Det er rart med nogle uvildige at spille bold op af.

    #222596
    GiraffeForfatter

    …Tankerne flyver stadig rundt i hovedet, så jeg håber, der stadig er nogen med på linjen, som kan komme med lidt nyt input…

    En af grundene til at jeg overvejer/overvejede at bygge nyt er, at jeg ikke selv kan noget håndværksmæssigt, så alle ændringer i et gammelt hus skal betales ved kasse 1, og jeg har selv haft en fornemmelse af, at det var vanvittigt dyrt og derfor kom tæt på nybyg-prisen, men måske har jeg “gjort det værre" i mit hoved, end det er i virkeligheden?? (jeg har ingen håndværkere i omgangskredsen, som jeg kan få et løst estimat fra)

    Er der nogen, der kan komme med et bud på, hvad man eks. kan

    Skifte køkken for?
    Og badeværelse?
    Og hvis man gerne vil have nye gulve i huset?

    Altså kort sagt give det en make-over så det fremstår nogenlunde nutidigt, hvis der f.eks. er tale om et hus fra 70’erne, som der ikke er gjort det store ved?

    Jeg ved, at det naturligvis kommer an på størrelse af rum/hus og kvalitet, men hvis man nu er tilfreds med et IKEA køkken, men til gengæld frygtelig gerne vil have klinker på gulvet i stedet for vinyl eller nedslidt parket, som der er i en del ældre huse?

    Og det samme med badeværelset – At det ikke behøver være det dyreste af det dyreste, men bare gerne må være moderne at se på og funktionelt, fremfor f.eks. brune/grønne klinker og nogle gange ditto sanitet og ældre badeværelsesmøblement

    Og igen med gulve. Hvis man i stedet for vinyl, gulvtæpper og generelt bare 5-7 forskellige slags gulv i huset, gerne vil nøjes med 2 eller måske 3 slags gulv (f.eks. trægulv/klinker i stue/entre/bryggers/køkken/bad og evt. gulvtæppe i værelserne).

    Jeg har forestillet mig noget med 100-120K for et køkken, 200K for et badeværelse og så er jeg ret blank mht gulve. Er det skudt helt forbi, eller er det realistisk at regne med/er det højt eller lavt sat?
    Tag/vinduer kan jo evt. også komme på tale (selvom jeg gerne ville være fri for det). Der har jeg i mit hovedet regnet med omk. 100K for tag og 80K for vinduer, men aner ikke om det holder….

    Igen ved jeg, at det er svært at give et præcist bud på uden at kende til størrelsen, men jeg håber, det alligevel kan lade sig gøre at få lidt input i form af, hvilket niveau man ca. ligger på.

    På forhånd tak 🙂

    #222598
    thsvForfatter

    http://www.boliga.dk/bolig/1184996/hovborgvej_2a_7200_grindsted

    At projektet ikke er umuligt kan ses af f.eks. dette hus.
    Man skal dog være opmærksom på at om 4 år vil prisen for at bygge nyt hus nok være steget 10%, så de 1,8 mill. i 2016-kr skal nærmere være 2,0 mill. i 2020-21.

    http://www.boliga.dk/bolig/880827/stenagervej_13_8752_oestbirk

    Også i Østbirk kan det lade sig gøre. Læg dog mærke til den lange liggetid.

    Du kan også overveje et ½ dobbelthus som f.eks.:
    http://www.boliga.dk/bolig/1203735/bilgaardsvej_21a_9382_tylstrup

    Der er faktisk op mod 100 huse på min. 110 kvm til under 2 mill. bygget 2013 el. senere.

    #222600
    MichaelForfatter

    Hvis du absolut intet kan håndværksmæssigt skal du afholde dig fra at købe et hus der skal gennemrenoveres. Et nyt køkken kan gøres for en rimelig penge, men hold dig på det niveau i stedet for et hus der skal opdateres fra top til tå

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.