Realkredit DK hæver bidragssatser kort tid efter indgået kontrakt

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Kevin BroForfatter
    Indlæg
  • #95369
    Kevin BroForfatter

    Kære alle

    Jeg har uheldigvis truffet det forkerte valg mellem to identiske lån fra hhv. BRF og Realkredit DK – og føler mig nu magtesløs.

    Jeg har pr. 1. marts 2016 indgået en aftale med Realkredit DK om at levere et F3T-lån til min boligfinansiering. Der lagde jeg vægt på, at bidragssatsen var vigtig – og RD matchede derfor BRF-kredit på dette punkt. Nu efter under 3 måneder vælger Realkredit DK så at hæve bidragssatserne – og jeg føler mig totalt bondefanget. Økonomisk set koster det mig 1200 kr. om året, men en omlægning til et andet realkreditindstitut vil koste ca. 12.000 kr. pga. kursudviklingen, så det ville jo være vanvittigt at ændre institut nu. Bankrådgiveren sværger til, at hun også er magtesløs ift. at gøre noget i den givne situation.

    Det føles som totalt urimelig behandling af Realkredit DK – men er der noget at gøre (andet end at ærgre sig) ?

    Vh.

    Kevin

    #221572
    ABDForfatter

    Nej det er bare ærgerligt. Men det var jo også fuldt ud ventet at de andre realkreditselskaber ville følge trop med bidragsstigninger.

    #221580
    MichaelForfatter

    I øvrigt er det kun et spørgsmål om (kort) tid inden BRF også hæver deres bidragssatser. I 2017 vil Jyske Bank temmelig sikkert også dreje på renteskruen for deres bank/boliglån.

    Men altså: 100 kr mere om måneden er ikke noget man ligefrem skal bruge krudt på at ærge sig over. Det er ingenting i forhold til hvad andre har været udsat for i de seneste par år.

    #221588
    peter holm larsenForfatter

    Du er nok allerede redet meget af de faldende kurser de sidste par dage. Vil tro dit kurstab i dag kun er omkring 5.000-7.000 kr.

    Men det skyldes jo at renten er faldet i perioden – så det nye lån du får er renten jo tilsvarende lavere på også. Så kurstabet du går og frygter er langt hen af vejen besparelsen i det nye F3 lån du opnår.

    Så slå du bare kold vand i blodet – det er slet ikke så galt som du tror. Prøv at kontakt BFR og se løjer 🙂

    #221592
    testForfatter

    Hum hvis der er lavet kurs sikring er der lige meget og brf kursen er også steget.

    Men enig med Michael

    #221598
    BertelsenForfatter

    RD har ikke lagt skjul på at de korte flekslån (F1 + F3) er i målgruppen når bidragssatsen skal justeres. Og at det løbende kan ske. Hvorimod F5 og fast rente var at betragte som gode valg.

    #221604
    peter holm larsenForfatter

    Hej Test,

    Det er da fuldstændig lige meget om der er lavet kurssikring eller ej!

    Flekslån til indfris til dagskurs pr indfrielsesdag og det nye lån vil ligeledes blive optaget til dagskurs.

    Så både det lån der skal opsiges og det lån der skal optages vil følge hindanden synkront. !

    #221606
    testForfatter

    Så du anbefale en indfrigelse før tid? For mig virker det som at du brugen den ændrede kurs som argument for at trådstarter ikke skal ærgrer sig.

    #221628
    testForfatter

    http://jyllands-posten.dk/#ia8740364;finans

    ingen tvivl om at alle følger med op af. nu kommer også jyske bank

    #221668
    HalliHalloForfatter

    Kære Kevin Bro

    Du har helt ret, du er blevet totalt urimeligt behandlet af Danske Bank og deres pengemaskine, RD.

    Men trøst dig, Finanstilsynet undersøger er på sagen, ligesom der snart kommer en “ny spiller" på realkreditmarkedet med discoutpriser.

    Så fortvivl ikke!

    #221678
    ABDForfatter

    Det interessante er jo at man ved nærmere eftertanke ikke kan bebrejde DB noget. Alle selskabers formål er (eller bør være) at lave så stor en profit som muligt da det i et marked med fri konkurrence vil føre til lavere priser og bedre varer. Den virkelige synder her er staten som har svigtet sin pligt til at skride ind når konkurrencen ikke virker eller er for svag. Havde der været ordentlig konkurrence på realkreditmarkedet var denne bidragsfadæse aldrig opstået.

    #221682
    testForfatter

    Abd, “staten" pålægger faktisk realkredit selskaberne ekstra omkostninger

    #221688
    ABDForfatter

    Det er korrekt. Staten regulere sektoren og det betyder også ekstra omkostninger, og det kan man selvfølgelig diskutere rimeligheden af.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.