Ny boligvurderingen, hvad nu?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Linda Østergaard OmmeForfatter
    Indlæg
  • #95329
    Linda Østergaard OmmeForfatter

    Vi er for 2,5 år siden fyttet ind i et nybygget hus i et nyt område.
    Vi har d.d. realkredit (to lags) på samlet 2.083.000 mio. og banklån på 394.000 kr.
    Den nye vurdering fra banken er 2.865.000 kr. lidt i underkanten i forhold til dem der solgt, men som banken siger vurderingen ikke en salgspris.

    Hvad vil I anbefale at vi gør og hvad kan vi overhovedet gøre?

    På forhånd mange tak for hjælpen.

    Venlig hilsen
    Linda og Kim

    #221166
    thsvForfatter

    Spørger en anden bank om et lånetilbud, hvis ejendommen reelt er 3 mill. værd, kan I med fordel omlægge til et stort 2½% lån og et mindre (evt. intet) banklån.

    #221170
    peter holm larsenForfatter

    Eller prøve at forhandle jer til en lavere rente på banklånet, det er nok det der er bedst økonomi i.

    #221172
    peter holm larsenForfatter

    Skal i ændre noget skal i vente til hele banklånet kan konverteres til et realkreditlån – kræver pt en vurdering på 3,1 mio. kr. eller hvis i kan nedbringe bankgælden med overskudslikviditet

    #221180
    mkpForfatter

    Oplevede det samme i min tidligere bank, forsøgte først med en korrespondance med realkreditten og min “rådgiver" som var den 5. på 2 år, da de fastholdte deres vurdering som var næsten det samme som den offentlige vurdering, valgte jeg at skifte pengeinstitut og realkredit – alene ud fra den betragtning at jeg ikke stolede på dem længere.

    Der var tale om et prioritetslån og et 20 årig 4% med 10 år tilbage, jeg ved ikke hvad omkostningerne endte med, men det var ikke det store da der blev konverteret til nyt realkreditlån – men spare da fremadrettet på nogle gebyrer pga. ny banks kunde program .

    Nu er min hovedpine at tidligere bank ringer ca. 2. måned og fortæller at de gerne vil have mig som kunde og jeg fortæller ellers på en meget udiplomatisk måde at det kan de glemme…

    #221184
    peter holm larsenForfatter

    Kære Mkp,

    Du kan meget let komme af med din hovedpine, du skal blot flytte alle dine konti fra banken – jo også lidt specielt hvis du ikke har tillid til dem, så at forsætte med at have et engagement.

    Når du først er væk, har de ikke mulighed og lov til at kontakte dig længere jf. lov – og det er de rigtigt fair naturligvis til at overholde.

    Men logik, at skifte fra et 10 årigt 4% lån, med mindre restgælden har været lav – så er der jo en besparelse på over 3% om året i rente mv. – og på et lån på 1 mio. kr. er det trods alt 30.000 kr.

    Og så er vurderingen af ejendommen mere eller mindre 95% irrelevant. Tror det er det din bank har ville prøve at forklare dig – og du som jeg ser det helt fejlagtigt set dig blind på bidrag og overset renten.

    Der er en gammel talemåde der hedder, “Man skal ikke spare på skillingen og lade daleren rulle" 🙂

    Så din gamle bank havde nok en god pointe !

    #221204
    mkpForfatter

    Der er ikke efterladt konto alt blev flyttet – så ved da ikke om jeg overså et eller andet om de gerne må ringe ca. hver 2. måned med deres lovprisninger ;), men vil skrive mig det bag øret til om 7 uger så jeg kan finde ud af om jeg har overset noget, men det er utænkeligt der er en konto i mit navn, den ville da figurere på skats hjemmeside og jeg modtager ikke nogen årsopgørelser eller andet fra tidligere bank.

    Nu var min tilgang ikke direkte kroner og øre logik men I bund og grund at jeg ikke havde tillid til dem, at det så evt. har en omkostning i kroner og øre at skifte er for mig en mindre faktor – selvfølgelig var jeg i en gunst situation.

    Nej banken forklarede intet, rådgiver efter rådgiver var alle direkte fra skolebænken betragtning ud fra deres alder, men nu er tillid et nummer vigtigere for undertegnede end om det koster 1000 kr. mere eller mindre om året.

    Jeg mener nu ikke at vurdering er irrelevant, af den simple grund hvis de rammer helt forkert så har de ikke gjort deres arbejde godt nok, når de efterfølgende ikke vil anerkende deres vurdering var forkert eller sågar en forklaring udover det er vores vurdering, så bør man blive betænkelig ved deres evner eller kendskab til boligmarkedet i området som ikke er eksotisk men København.

    Vurdering har I de sidste mange år ligget over 4 millioner – dog ikke da jeg købte for snart 15 år siden af forældre.

    Vurdering af nyt realkredit lå over 6 millioner (realkredit vurdering) da jeg skiftede – ny bank slå op I deres system på første møde og lå 1 million højere i deres indbyggede beregner end tidligere realkreditvurdering, alle andre fagfolk jeg har talt med har også undret sig meget over tidligere vurdering, da de alene ud fra BBR, område og solgt priser.

    På en personlig note jeg fortaler for at det bør være næsten gratis at skifte institut – I bund og grund ingen tinglysning, I de tilfælde der ikke er tale om konvertering, men at man ønsker at flytte sin forretning grundet disput, for med systemet som det er nu er man stavnsbundet hvis ikke det er fordi man som du selv forslå kan sænke omkostningerne ved et evt. skifte, eller har råderum.

    For at understrege med fed skrift jeg havde ikke overvejet at konvertere eller andet, renten var gunstig mv. I mit tilfælde, men jeg vil helst betale det jeg skylder hurtigst muligt uden for meget spekulation.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.